Jaap Geurtsen: ‘Financiële situatie Doesburg Binnenste Buiten zorgwekkend’

Het voortbestaan van Doesburg Binnenste Buiten is allerminst zeker. De situatie is zorgwekkend, laat bestuurslid Jaap Geurtsen weten. ‘In deze vorm 4 dagen een evenement organiseren is financieel niet meer te doen’.

Een tekort aan geld is het grootste probleem bij Stichting Podiumkunsten, de organisator van Doesburg Binnenste Buiten. De bodem van de kassa van de organisatie is in zicht. Daarnaast vertrekt de helft van het bestuur na de komende editie, waardoor er nog slechts 3 bestuursleden overblijven.

Volgens Geurtsen is de kans minder dan 50 procent dat Doesburg Binnenste Buiten in de huidige vorm volgend jaar weer plaatsvindt. ‘Er zijn twee grote problemen. Als eerste vissen evenementen in Doesburg allemaal in dezelfde sponsorvijver en als tweede zit de klad er bij marktkoopmannen er de laatste jaren behoorlijk in’.

Businessclub
Geurtsen denkt dat Doesburg Binnenste Buiten moet veranderen. ‘Misschien terug naar 1 of 2 dagen. Vergeet niet dat straattheater heel veel geld kost, dus zo zouden de kosten omlaag kunnen’.

Verder denkt Geurtsen aan een andere vorm van financiering, zeker nu winkeliers via het Ondernemersfonds gelden afdragen aan de gemeente. ‘De winkeliers hebben het al lastig genoeg. Nee, misschien moet er een sponsorcommissie voor alle evenementen komen, zodat vanuit deze commissie een businessclub kan worden opgericht. Dat is met name interessant voor de wat grotere bedrijven. Kun je het hele jaar door evenementen bekostigen en sponsoren in de watten leggen’.

Voor Geurtsen zelf wordt de 49ste editie, die van 13 tot en met 16 juli wordt gehouden, de laatste. Naast Geurtsen vertrekken ook Ruud Vree en Doeë Klein uit het bestuur.

Deze site wordt mede mogelijk gemaakt door de ‘Vrienden van DoesburgDirect.nl’. Dat zijn XycleservicePlusFitDoesburgRootz, CarConcept, Delikasa, Koenen Echte Bakker, TimeOut EventsLekkerszenZoRestaurant De LiefdeHillenaar Optiek, Gasthuiskerk Doesburg,  Stadshotel Doesburg en Edelsmederij Tobias.

21 reacties

  1. peter willemsen

    8 juli 2016 at 12:12

    geld van de steltenlopers is wel erg veel geld waar je heel veel andere leuke dingen voor kunt doen en regel ook een markt overdags op de markt zelf van als er niets te doen is daar en laat meer horeca er in mee doen tussen de kramen laat clowns lopen voor de kinderen en de ondrnemers ook mee laten denken dat zijn juist de mensen die wel weten wat er gemist word en niet het bestuur wat uit vrijwillegers bestaat en totaal geen ervaring hebben met dat wat er wel moet gaan gebeuren neem mensen in de hand die er wel verstand van hebben want het ontbreek er al jaren aan de goede ervaring met organiseren sorry voor dit komentaar maar het is wel een waarheid die rond ga door doesburg

  2. Frans van der Krul

    8 juli 2016 at 13:04

    Het zou jammer zijn als dit verloren zou gaan.

  3. Veronica Sins

    8 juli 2016 at 13:36

    maak het groter zoals Wehl het de laatste tijd doet desnoods 1 of 2 dagen. Hier in Doesburg gaat hij hard achteruit terwijl het wel altijd gezellig is maar teveel lege plaatsen er tussen. In Wehl is hij in de jaren alleen maar gegroeid. Wat z’n boere dorp kan moet Doesburg toch helemaal kunnen ga wat moderner denken. Als je genoeg kraampjes hebt komt er ook meer aanloop waardoor de kast vanzelf gevuld word.

  4. Hanneke Hoed

    8 juli 2016 at 15:00

    Jammer en teleurstellend dat de ondernemers dit uit de media moeten vernemen…. comminicatiestoring? Alweer?

  5. Henk Steinvoort

    8 juli 2016 at 16:12

    In ieder geval terug naar twee dagen om de kosten te drukken je kunt je dan ook beter profileren met je programmering. Vorm een denktank met oa ondernemers. Communicatie naar ondernemers moet beter.

  6. Gert-Jan Tas

    8 juli 2016 at 16:47

    Je zou ook eens kunnen kijken in hoeverre je het evenement zo kan aanpassen dat de winkeliers er minder “last” van hebben bij hun normale bedrijfsuitoefening. Dat geldt m.i. ook (misschien nog wel meer) voor de kermis waarvan ik me al jaren afvraag waarom die delen van de binnenstad ontoegankelijk moet maken; naar de Bleek??

  7. Wilfred Hoed (LekkerszenZo)

    8 juli 2016 at 17:29

    Ben je als ondernemer te laat met opgeven (volgens hen) krijg je een boete van 25€ ,samen met 40 andere ondernemers: dat is gauw even 1000€ extra verdiend.Dit werd middels een mail met de totale nota aan ons medegedeeld. Een extra mailtje vòòr publicatie in de Gelderlander dat DBB waarschijnlijk stopt was wel zo netjes geweest! Dit werkt echt heel stimulerend net voor de week waarin wij als ondernemers ons stinkende best gaan doen om Doesburg weer een leuk feestje te bezorgen.

  8. Terug naar de basis en dat in het weekend, kraampjes die echt thuishoren op een braderie ( geen sieraden, kleding of klus stands)

  9. Theo Houkes

    10 juli 2016 at 12:37

    Kijk dit krijg je nou als je alle reserves in een project stopt de smurfhaven dit weggegooide geld hadden we nog jarenlang kunnen gebruiken voor dit soort evenementen en dan mij maar afschilderen als negatief persoon kijk ze kunnen me nog steeds bellen voor een baan want slechter als wat er nu zit kan ik het niet doen ik ben tevreden met 2000 netto o ja mvr mulder ik denk dat het tijd word dat je wat anders gaat doen

  10. Theo Houkes

    10 juli 2016 at 12:41

    Winfret hoed dit is nou doesburg niet eerst denken en dan doen maar eerst doen en dan denken voor zover dat al gedaan word

  11. Peter van den Broeke

    11 juli 2016 at 07:51

    We moeten natuurlijk niet vergeten dat er ontzettend veel georganiseerd wordt in Doesburg. In de zomer is er iedere maand zeker iets te doen. Denk aan Hanzefeesten, Maartensmaaltijd, verzamel- en curiosamarkt, kermis, braderie, muziek aan de kade, de kadedagen (vorig jaar nieuw), kerstmarkt en ga zo maar door.
    Wanneer je van 50 mille naar 16 mille gaat om een feest te organiseren dan wordt het inderdaad krap. Maar “roeien met de riemen die je hebt” luidt het devies en ik ben er van overtuigd dat dit gaat lukken. De dure attrakties er een jaartje uit en terug naar de basis. Er is in Doesburg talent genoeg om dit op te vangen en daarbij minder duur!
    Oh ja, Theo Houkes, dank maar weer voor uw altijd weer opbeurende commentaar. Mevr. Mulder zal uw advies zeker meenemen, daar ben ik van overtuigd. Of ze uw raad opvolgt? Daar heb ik een hard hoofd in maar ik lees gelukkig dat u haar baan voor 2000 euro over kan nemen. Dat stemt me dan weer gerust!

  12. Theo Houkes

    11 juli 2016 at 16:49

    Peter van Den broeke graag gedaan maar smurfhaven haven braderie wat volgt er en maar zeggen wij zijn een toeristenstad het word toch eens tijd dat er is beter nagedacht word voor men aan zulk soort projecten begint ik zelf werk op de hoge linie zal het er even bij vermelden vrijwillig mooi werk zouden er meer moeten doen maar die uitkijk toren die ze bedacht hebben moet je op reageren die past daar niet te modern maar als er niet geluisterd word moet ik weer zeiken dus

  13. Waarom geen eurootje intree heffen, en gezien de aantallen die elk jaar de braderie bezoeken ben je voor enkele jaren uit de problemen. Met een goede uitleg via de media weet ik zeker dat geen enkele bezoeker dit een probleem vindt.

  14. Frans van der Krul

    11 juli 2016 at 21:27

    IK denk dat het staan voor zelfstandigen te duur is, 180 euro voor niet leden ( staangeld) en daar bovenop nog eens de kraam huur van 30 euro alles ex btw, is voor kleintjes te veel geld en niet terug te verdienen,
    Denk dat de oplossing in de combinatie van het aanbod van oa attracties en staan/kraamhuur moet worden gezocht en ook minder dagen zou een uitweg kunnen zijn.

  15. Peter van den Broeke

    12 juli 2016 at 10:25

    Anno, een euro entree is denk ik wel te verkopen. Ik zou dat zelf niet erg vinden. Datzelfde deed men in Raalte tijdens de carnavalsoptocht. “Kiek veur ’n Piek” en er werd grif betaald.

  16. Jopie Teerink

    12 juli 2016 at 11:11

    Laat dit niet verloren gaan, iets wat weg gaat komt niet meer terug.
    Misschien met deze braderie een grote bus neer zetten waar de mensen ideetjes in kunnen doen.

  17. Beste Peter,

    Het bestuur van de braderie zou dit moeten oppakken zodat we volgend jaar met ons allen kunnen genieten van de 50ste versie van de braderie. Ik hoop van harte dat ze erover nagaan denken.

  18. Theo Houkes

    16 juli 2016 at 15:07

    Kijk waarom moet dit vier dagen achter elkaar ik heb dit al eens eerder aangekaart doe het nu is op een zaterdag maar dan bijvoorbeeld om de week of twee weken zo moeilijk kan dat toch niet zijn weet je wat het probleem in Doesburg is dat men niet luistert naar de bewoners maar naar de mensen die niks met Doesburg hebben

  19. Vier dagen lang volle straten met vrolijke gezichten, opvallend en aantrekkelijk straattheater, en een horeca die alles uit de kast haalt om een aantrekkelijk programma neer te zetten. Het ziet er allemaal heel goed uit, is mijn eerste indruk.

  20. Peter van den Broeke

    16 juli 2016 at 15:44

    En daarbij, Richard, drommen mensen waaronder heel veel toeristen die een dagje Doesburg als uitje hebben. Vandaag ook weer “nieuwe” toeristen gesproken. Eerste keer in Doesburg (“Dat hadden we veel eerder moeten doen!”) en meteen met de neus in de boter.
    Mijnheer Houkes, vier dagen braderie is veel goedkoper dan drie,of vier keer een zaterdag! Als er bespaard zou moeten worden om dit evenement doorgang te laten vinden dan kun je twee dagen overwegen (vrijdag en zaterdag wellicht) met enkel Doesburgse straatartiesten. Maar zo laat is het nog niet. Die 50ste keer komt er echt wel!

  21. Wel eens bij de velperdonderdagen geweest moetje daar eens vragen of dat klopt wat jij beweert succes met de 50 ste

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

© 2019 DoesburgDirect.nl

Thema gemaakt door Anders NorenBoven ↑