Streekmuseum De Roode Tooren lanceerde in juni de Theo Colenbrander Salon, een ruimte vol met werk van de beroemde Doesburger Theo Colenbrander (1841-1930). Het werk van Colenbrander is de komende drie jaar te bezichtigen in De Roode Tooren. Bezoekers van de Culturele Zondag moeten dus zeker een kijkje nemen in het streekmuseum. Daarom in deze editie van Kunst in Beeld Rinus Rabeling, de bescheiden drijfveer achter het museum en man met enkele bijzondere privéverzamelingen.


Wat is er bijzonder aan het museum?
Streekmuseum De Roode Tooren heeft meerdere bijzonderheden. Allereerst is het een onderdeel/activiteit van de historische vereniging Stad en Ambt Doesborgh en wordt volledig gerund door vrijwilligers. Ontstaan als oudheidkamer in 1950 op de zolder van het stadhuis, nu in een fraai onderkomen in het hartje van de historische binnenstad. Er komen jaarlijks 10.000-12.000 bezoekers.


Het belangrijkste van een museum is natuurlijk de collectie. Vele duizenden objecten, met in het oog springend de werkende tabakskerverij, de historische kruidenierswinkel, de unieke presentatie van Theo Colenbrander; maar ook archeologie, kerkelijke kunst, folklore en handel en ambacht.


Welke expositie/collectie is er deze maand te zien?
Bovenstaande opsomming geeft een algemeen beeld. In detail zijn er op dit moment twee zeer bijzondere presentaties te zien. Allereerst over leven en werk van Theo Colenbrander. In 1841 in Doesburg geboren en in 1930 in Laag-Keppel gestorven. Het is de bekendste Nederlandse keramist ooit. Hij geniet internationaal de faam van de schilders van de Haagse School.


Zijn werk is regelmatig te zien in tv-programma’s als Kunst en Kitsch en Schatgraven. Er is een prachtige presentatie samengesteld met unieke objecten. Vanaf begin september is de tentoonstelling “Merklappen vroeger en nu” te zien. Van de oudste uit 1712 tot de hedendaagse exemplaren van Ria Lubbers en de vermaarde Jan Houtman. Tot en met 12 februari 2012.


Hoe belangrijk is kunst en cultuur voor Doesburg?
Doesburg heeft vanuit het verleden een uiteindelijk zeer fraai gerestaureerde binnenstad overgeleverd gekregen, uniek in onze regio en wellicht ver daar buiten. Het vormt voor vele activiteiten een sfeervol authentiek decor. Mede daardoor vormt het een aantrekkelijke vestigingsplaats voor diverse kunstenaars en galeries.


In combinatie met de diverse muziekuitingen, musea, ambachten en antiquairs is het zeer in trek bij bezoekers. Natuurlijk profiteren de Doesburgers daar zelf ook van. De maandelijkse Culturele Route is een fantastisch fenomeen geworden en wordt inmiddels op diverse plaatsen gekopieerd. Uiteraard heeft een en ander ook zijn uitstraling op de locale economie zoals horeca en toerisme.


Hoe kunst- en cultuurminded is de Doesburger?
Deze vraag is wat moeilijk te beantwoorden. We moeten daarvoor eigenlijk eerst vast stellen wie is de Doesburger? Vanuit het verleden hadden de meeste inwoners helemaal niets met historie en de binnenstad. Tot in de jaren vijftig en zestig was een groot deel van de woningen in zeer slechte staat en men was blij dat er moderne huizen beschikbaar kwamen op beide Molenvelden en de Ooi. Eindelijk men kon verhuizen!


Het gevolg was dat de binnenstad kon worden aangepakt, dat er werd gerestaureerd en aangepaste nieuwbouw kon plaatsvinden. De binnenstad werd weer interessant en aantrekkelijk, maar…. vooral voor nieuwe Doesburgers. Mensen van elders die het kleinschalige en monumentale karakter aansprak. Deze nieuwe inwoners hebben ook de belangstelling en activiteiten voor de cultuur sterk doen vergroten. We zien nu dat ook vele “oude” Doesburgers hierin weer enthousiast meegaan!


Waar kennen we Rinus Rabeling nog meer van?
Behalve wellicht als voorzitter van Stad en Ambt Doesborgh en Streekmuseum De Roode Tooren, mogelijk als directeur/eigenaar van een drukkerij/uitgeverij (1975-2005). Daarnaast ben ik vanaf de oprichting in 1979 tot de recente fusie in juli 2011 secretaris geweest van het Staring Instituut, centrum voor het streekeigene van Achterhoek en Liemers.


Onlangs is het instituut samen gegaan met het Achterhoeks Archief in het Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers te Doetinchem. Hoogtepunten waren Doesburg 750 in 1987 (als vice-voorzitter) en het NOS tv-verslag (samen met Hennie Stoel) van het bezoek van Koningin Beatrix in 1998. Thans onder andere een van de redacteuren van het magazine De HessenCombinatie en secretaris van de Stichting Open Monumentendag Bronckhorst.


Vertel eens iets verrassends over jezelf.
Belangstelling voor lokale en regionale historie en het verzamelen van objecten voor het museum zijn niet echt verrassend. Maar privé zijn er nog een aantal verzamelingen waarvan velen niet weten. Allereerst een unieke collectie over Sint Martinus (onder andere  schutspatroon van Doesburg), voorts een omvangrijke verzameling gapers (van drogisterijen), bijna honderd miniatuur lijkwagens en een unieke collectie prentbriefkaarten van Hummelo en Keppel. Daarnaast, samen met mijn vrouw, een verzameling luxe honingpotjes (glas, zilver, aardewerk, porselein, keramiek, etc.). Deze collectie wordt gezien als de grootste in West-Europa.


Streekmuseum De Roode Tooren
Roggestraat 9
Doesburg


Fotografie: Joost de Wolf / JdW Fotografie uit Doesburg