Vier weken na Ubbink Doesburg Jazz, editie 2018, kijkt de stichting Doesburg Jazz terug op een goed bezocht jazzweekeinde. Een rondgang langs podia, sponsoren, gemeente en optredende artiesten levert volgens de organisatie een positief beeld op. Bezoekersaantallen worden niet genoemd.
Voor veel Doesburgse horecaondernemers waren de bezoekcijfers en de omzetten tijdens de tweede editie van Doesburg Jazz boven verwachting, schrijft Doesburg Jazz 2018 in een persschrijven. Aantallen worden hierbij niet genoemd.
‘Zalen en cafés liepen op 10 en 11 november snel vol; her en der moesten op zondagochtend zelfs de voorraden worden aangevuld. De meeste deelnemende Doesburgse podia hebben dan ook nu al laten weten ook in 2019 weer van de partij te zullen zijn’, aldus een woordvoerder van Doesburg Jazz.
Toch blijkt uit cijfers van de gemeente Doesburg dat de bezoekersaantallen aan de stad tijdens het jazz-weekeinde iets minder hoog waren dan het gemiddelde van de maanden september en oktober. Ook hierbij wordt niet vermeld om welke cijfers het exact gaat.
Bij die constatering stelt Doesburg Jazz dat wel moet worden aangemerkt dat de meeste weekeinden in september en oktober uitzonderlijk warm en zonnig waren. Op 10 en 11 november was het wat dat betreft een stuk minder. Zo kwam ook het weekeinde van de Kadedagen, 22 en 23 september, deels onder het gemiddelde uit. De gemeente bepaalt deze aantallen met sensoren op verschillende plaatsten in de stad.
De muzikale insteek van de tweede editie week licht af van die van de eerste keer. In 2018 veranderde die van ‘jazz’ naar ‘jazz en geïmproviseerde muziek.’ Die kleine koerswijziging was bedoeld om een breder scala aan bands, en daarmee aan publiek naar Doesburg te trekken. Te oordelen aan de reacties van de podia is de organisatie daarmee op de goede weg. Na een uitgebreidere evaluatie wordt gezamenlijk bepaald hoe Doesburg Jazz op muzikaal gebied verder gaat.
Op enkele organisatorische onderdelen ziet de stichting een aantal verbeterpunten. De looproute en de vindbaarheid van enkele locaties kunnen en moeten beter. Een van de suggesties is om in 2019 een plattegrond aan het programma toe te voegen. Ook wordt gekeken of editie drie op vrijdagavond van start kan gaan, en wat dat dan betekent voor de verdere verdeling over het weekeinde.
Deze en andere suggesties worden evenals afgelopen keer eerst besproken met vertegenwoordigers van de Doesburgse horeca, waarschijnlijk in januari. Tijdens die bijeenkomst wordt duidelijk welke aanpassingen of uitbreidingen nuttig en haalbaar zijn.
Deze site wordt mede mogelijk gemaakt door de ‘Vrienden van DoesburgDirect.nl’. Dat zijn: Xycleservice, PlusFitDoesburg, Rootz, CarConcept, Delikasa, Restaurant De Liefde, Hillenaar Optiek, Edelsmederij Tobias , MKB Tele.com, Etos Doesburg, Bennie’s Barber Shop en Djoke.nl.