CDA: ‘Afvalstoffenheffingen 2013 gaan fors omhoog’

Een doorsnee gezin uit Doesburg gaat fors meer afvalstoffenheffingen betalen dan dit jaar. Dat stelt CDA Doesburg op basis van eigen berekeningen. De kosten kunnen toenemen tot bijna 20 procent, terwijl bewoners in het centrum van de stad zelfs tot 33 procent meer gaan betalen, meldt CDA Doesburg.


‘Wanneer wij uitgaan van een doorsnee gezin die in de huidige situatie 1 x per 3 weken de duobak ter lediging aanbiedt en die zelf het plastic afval scheidt en wegbrengt naar de oranje bollen, zorgt dit voor een stijging van circa 33 procent in de binnenstad en 17 procent in de andere delen van Doesburg’, rekent het CDA voor.


Rob Gossink van CDA Doesburg: ‘Onze fractie heeft de tarieven voor 2013 doorgerekend en daarbij een vergelijking gemaakt met 2012. Volgens onze gegevens zullen veel Doesburgse huishoudens fors meer moeten gaan betalen voor hun afval, ondanks dat veel Doesburgers keurig hun plastic afval scheiden, evenals het GFT- en restafval. En dat terwijl het college beloofd heeft dat de gemiddelde kosten voor de afvalstoffenheffing niet zullen stijgen’.


Het CDA denkt dat de rekenmodellen van het college gebaseerd zijn op aannames, die niet aansluiten op de praktijk. Gossink: ‘Dat wil zeggen; niet aansluiten op de wijze waarop in de praktijk het afval door de Doesburgers aangeboden zal worden’.


CDA Doesburg laat verder weten op basis van de beschikbare informatie niet in te willen stemmen met het raadsvoorstel over de afvalstoffenheffingen voor 2013.


De Stadspartij Doesburg liet donderdagavond weten dat de afvalstoffenleges niet fors duurder worden. ‘Door nog beter te scheiden gaat men minder restafval aanbieden’, aldus Stadspartij op Twitter.



10 reacties

  1. W van Dooren

    laten we eerlijk zijn, alles wordt duurder dus ook de afval stoffen wat men ook heeft belooft en welke partijen ook maar wat hebben geroepen over niet duurder en makkelijker voor de bewoners die afval bakken.
    Doesburg heeft schuld en dat moet betaald worden en ergens vandaan worden getoverd, en dat gaat via dit soort “onzin” en parkeergeld enz….
    Dus heel simpel en realistisch alles wordt duurder en wie zegt van niet…tja.

  2. Nicolet Vree

    Leuk die berekening van het CDA (vol met aannames), echter zie ik mismatch in de berekening van aanbieding hoeveelheid ltrs restafval in de plek waar je woont in Doesburg.
    Bewoner overig: 17,3 x 140 liter = 2422 ltr
    Binnenstad bewoner 52 x 60 liter = 3.120 ltr (30% meer afval voor binnenstadbewoner?)
    Basis voor berekening moet aantal ltrs zijn dat gelijk blijft, of zelfs daalt.. in deze berekening wordt uitgegaan van het méér ltrs aanbieden in nieuwe situatie.

  3. Martin Korporaal

    Wat ik ook mis, is dat in de nieuwe situatie bewoners een 140liter bak krijgen voor rest en gft. dat is dus 20 liter meer dan men nu heeft (240 liter duobak nu, niet 280 zoals het CDA in haar berekening gebruikt!).
    Met goed scheiden bieden we nu al één keer per 4 weken de duobak aan met een gezin van 4 personen. Door de 20 liter meer en efficientere indeling van de bak kunnen we straks makkelijk de 6 weken halen. Dus 9 afgerond 9 keer per jaar restafval en ongeveer gelijk voor gft.

    Omgerekend kom ik dan op +/- 175,- per jaar. dat is dus minder dan we nu betalen en houden we nog ruimte voor een 10e lediging, en toch nog goedkoper uit te zijn.

    De berekening kan een stuk duidelijker door aantallen juist te vermelden. Men gaat ook wel eens op vakantie en zet de container dan ook niet aan de weg. Scheelt ook weer 1 lediging.

    @CDA Een kritisch geluid is goed, maar dan wel op de juiste manier aandragen en beargumenteren. Deze berekening is een incorrecte weergave zonder alle variabelen mee te nemen.

  4. piet vree

    Hallo

    Als het CDA nu al met de verkiezingen bezig is wil ik ze waarschuwen doe je naam eer aan

    C dit staat voor cristen vertel de waarheid
    D democratisch … de meerderheid beslist
    A appel Is dit soms de appel van eva (verleiding )met gevolgen

    Wacht op het moment van evaluatie zoals afgesproken en besloten is in de raad

  5. Appie van der beek

    Martin snapt het verhaal. Als je goed scheidt dan worden de totale aanbiedingen minder. Je zet niet elke drie weken bv de gft aan de weg. En er zit per persoon nog 50 kg kunststof in het restafval. Als we daar al 25 kg uit halen zal je ook het restafval minder aanbieden. Het lijkt nu hoger maar zie het ook als een prikkel. Met een ondergrondse container is men nu per aanbieding iets meer kwijt maar dat is denk ik ook logisch want nu betalen we allemaal kliko of ondergronds evenveel per liter en dat is toch ook net zo eerlijk. Woudrichem en Raalte heeft ons bv ook aangeraden de volume frequentie regel toe te passen zodat de vervuiler betaald. Diegene die hun afval optimaal scheidt is straks gewoon goedkoper uit. Na de zomer gaan we alles opnieuw evalueren en dan kunnen we eventuele inbreng van een ieder meenemen in een uiteindelijk besluit. Dus laten we samen ons best doen voor onze portemonnee maar vergeet ook niet het mileu.

  6. Frans van der Krul

    En dit komt er nog bij: De belasting op verpakkingen verdwijnt per 1 januari 2013 definitief. Staatssecretaris Atsma (Infrastructuur en Milieu) en het verpakkende bedrijfsleven hebben daarvoor een overeenkomst getekend.
    Met de overeenkomst garanderen producenten, importeurs en verkopers van verpakte producten dat zij de komende 10 jaar de kosten voor inzameling en hergebruik van kunststof verpakkingsmateriaal betalen. Daarmee wordt jaarlijks 115 miljoen euro bespaard op het Afvalfonds.En wie gaat dit dan weer opbrengen? De burger staat dus nog meer te wachten.

  7. Frans van der Krul

    Vergeten afspraak met het bedrijfsleven:Ook staat het bedrijfsleven borg voor een robuust en toereikend financieringsstelsel. Hiermee worden gemeenten vergoed voor het inzamelen van verpakkingsafval.(kunststof, plastics)

  8. Rob Gossink (CDA Doesburg)

    Op onze site (www.cda.nl/doesburg) staat een handige exel-applicatie waarmee ieder Doesburgs huishouden op basis van eigen ervaring een eenvoudige berekening kan maken van de te verwachten afrekening voor het afval in 2013 en dat kan vergelijken met die over 2012. Iedereen weet uit eigen ervaring hoe vaak nu de huidige duobak aan de weg gezet wordt en hoe vaak men naar verwachting straks de diverse afvalbakken gaat aanbieden. Geen “dood”gecalculeerd rekenvoorbeeld zoals het gemeentebestuur dat voor ogen heeft maar berekening toegespitst op je eigen huishouden. Dat geeft pas duidelijkheid.
    De volgende opmerkingen zijn relevant: 
    – de meeste mensen scheiden al hun plastic afval. Daarin valt nog wel wat te verbeteren maar in veel gevallen zal de hoeveelheid restafval niet substantieel afnemen. Dat geldt wel voor de mensen die nu pas plastic gaan scheiden. Voor deze laatste groep zullen de kosten niet veel stijgen.
    – een binnenstadbewoner zal waarschijnlijk niet 1 x per 2 weken een vuilniszak met afval naar de ondergrondse container brengen en al helemaal niet als daar ook nog het GFT afval bij ingegooid wordt. Dat gaat een partij stinken!
    – een binnenstadbewoner heeft niet de beschikking over een container voor het restafval en heeft dus geen keuze om het afval even op te slaan totdat een volle afvalzak van 60 liter verzameld is. En al helemaal niet als het GFT er ook bij ingegooid wordt.
    – noodgedwongen en om hygiënische redenen zal men dus lang niet altijd een volle zak van 60 liter wegbrengen naar de ondergrondse container.
    – de binnenstadbewoner betaald echter wel de volle mep per aanbieding.
    – Uitgaande van een doorsneegezin, die ook nu al het plastic scheidt, zullen de overige stadsbewoners prima uitkomen met deze 140 litercontainer voor een periode van drie weken. Het is twijfelachtig of daarmee ook nog een periode van 6 weken overbrugd kan worden (de volgende ophaalronde)  dus zal men veelal genoodzaakt zijn om de container toch om de drie weken ter lediging aan te bieden ( maximaal 17 x op jaarbasis). Een nog grotere container van 240 liter kan een oplossing zijn maar daar hangt ook weer een duurder prijskaartje aan. 
    – onderschat niet de hoeveelheid GFT als 6 maanden het gazon gemaaid moet worden, het bladafval in het najaar en een paar keer per jaar de tuin een snoeibeurt nodig heeft.

    Kortom, overtuig jezelf, vul het exelbestandje in op basis van je eigen persoonlijke situatie en afval-ervaring en weet waar je aan toe bent.

  9. Frans Leemreize

    Bedankt ,CDA, voor de duidelijk excel sheet!
    Handig om te weten dat in de kosten voor het afhalen van de afvalstoffen zonder gedragsverandering in de nieuwe situatie voor mij (buitenwijk) nauwelijks iets wijzigt ten opzichte van de oude situatie.

  10. robert duis

    @ W van Dooren.

    ……. “Doesburg heeft schuld” ……. Niet zo negatief over Doesburg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

© 2020 DoesburgDirect.nl

Thema gemaakt door Anders NorenBoven ↑