Er zijn geen cijfers bekend over het aantal bezoekers van de IJsselbiënnale in Doesburg. Dat laat de organisatie desgevraagd weten. Stadshotel Doesburg zegt als verkooppunt van tickets goed te hebben gescoord.
De IJsselbiënnale is een kunstroute met ruim 25 kunstwerken langs de IJssel. Doesburg is een van de plaatsen die bij de route wordt aangedaan. Afgelopen zomer is de eerste editie van het kunstproject gehouden.
De organisatie laat weten dat er ongeveer 65.000 bezoekers uit het hele land naar één of meerdere deelnemende plaatsen is geweest. Men spreekt over een ruwe schatting, omdat er geen exacte telling is geweest.
Tickets en reisgidsen
Marjon van Tiel van IJsselbiënnale zegt tevreden te zijn met het aantal bezoekers. ‘Doesburg ligt het meest zuidelijk op de route en is door veel bezoekers als startpunt beschouwd en daarom voor velen bezocht. De verkopen van tickets met of zonder reisgids was dan ook best goed. Hoeveel tickets er in Doesburg zijn verkocht, is op dit moment nog niet te zeggen’, aldus Van Tiel, die toevoegt dat de organisatie met grote tevredenheid terugdenkt aan de succesvolle en drukbezochte opening van IJsselbiënnale in Doesburg.
Joost Smelting van Stadshotel Doesburg zegt tevreden te zijn over de belangstelling voor de kunstroute. ‘Als verkooppunt hebben we voor 12.000 euro aan tickets en reisgidsen verkocht. Ook heeft het een positief effect op het terrasbezoek. We hebben niet onderzocht of er door IJsselbiënnale ook extra hotelkamers zijn geboekt’.
De 65.000 geschatte bezoekers voor het hele project ligt iets lager dan verwacht. De doelstelling was om 75.000 bezoekers naar de deelnemende plaatsen als Doesburg, Bronckhorst, Zutphen, Deventer, Wijhe en Zwolle te halen. De organisatie denkt dat het relatief slechte weer in september hierin een rol speelt.
Hoogwaardige kunstroute
De IJsselbiënnale zette nadrukkelijk in op meerdaags bezoek. De route was opgedeeld in 4 fietsetappes en 8 wandeletappes. Uit een online enquête blijkt dat 60% van de respondenten de IJsselbiënnale in meerdere dagen bezocht. Ongeveer de helft van de bezoekers overnachtte ook in de regio, blijkt uit eigen onderzoek.
Van de 4 fietsetappes was de etappe Doesburg-Zutphen het meest succesvol. De etappe Wijhe-Zwolle kon op de minste belangstelling rekenen. De organisatie concludeert dat bezoekers over het algemeen enthousiast zijn over het concept van een hoogwaardige kunstroute en dat er aanleiding is om een vervolg te geven aan de tweede editie.
Gedacht wordt om IJsselbiënnale om de twee jaar te houden. Of er in 2019 weer een editie komt hangt echter af van verschillende factoren zoals onder andere financiële input van overheden. De gemeente Doesburg heeft ruim 30.000 euro gestoken in de eerste editie afgelopen zomer.
Andere rol VVV Doesburg
Hoteleigenaar Joost Smelting hoopt op een vervolg, al ziet hij dan het liefst een andere rol weggelegd voor VVV Doesburg. ‘Ze hebben niet meegedaan afgelopen zomer, maar ik zou het goed en logisch vinden wanneer het VVV-kantoor één van de verkooppunten van tickets en reisgidsen wordt’, aldus Smelting van Stadshotel Doesburg.
In Doesburg zelf zijn de meningen over IJsselbiënnale verdeeld. Evenementenorganisator Han Snijders liet eerder dit jaar weten verbaasd te zijn dat de gemeente veel geld uittrekt voor IJsselbiënnale, terwijl alle evenementen in Doesburg het volgens hem met 8.000 euro moeten doen. ‘Laat ik duidelijk zijn. Ik heb niets tegen kunst, maar ik denk dat we eerst de basis voor de bestaande evenementen in Doesburg op orde moeten hebben, voordat we de knip trekken voor grote, regionale projecten’, aldus Snijders.
Permanent kunstobject “Cardo”
Wethouder Ellen Mulder wees eerder dit jaar op het langdurige effect van IJsselbiënnale. ‘Dit kunstproject heeft veel bezoekers opgeleverd, die ook de binnenstad bezoeken. We hebben er een permanent kunstobject “Cardo” bij de sluis bij gekregen’, liet Mulder eerder weten.
Deze site wordt mede mogelijk gemaakt door de ‘Vrienden van DoesburgDirect.nl’. Dat zijn: Xycleservice, PlusFitDoesburg, Rootz, CarConcept, Delikasa, Koenen Echte Bakker, TimeOut Events, Restaurant De Liefde, Hillenaar Optiek, Gasthuiskerk Doesburg, Edelsmederij Tobias , Brasserie Het Zesde Zintuig, Partyboerderij De IJsselhoeve en Binkies en MKB Tele.com.