Interview met wethouder Boone over economie en toerisme

Arthur Boone (55) is een aantal maanden wethouder van Doesburg. Hij heeft onder andere economie en toerisme in zijn portefeuille. Hoogste tijd om hem daarover te bevragen.

Het vraaggesprek vindt plaats op verzoek van DoesburgDirect.nl en speelt zich af in de ‘tweede fase’ van Boone, zoals hij dat zelf noemt. Hij heeft 3 maanden interne oriëntatie erop zitten en is nu bezig met het verdiepen in dossiers, de zogeheten tweede fase. Om daarna met een gedegen visie te komen.

Wie is Arthur Boone?
Boone noemt zichzelf een gewone jongen, die wijs is geworden door zelf veel te doen. Een autodidact zonder universitaire opleiding. Maar wel een met veel ervaring in openbare besturen. Is ruim 20 jaar actief geweest bij een grote vloerenfabriek en won in november met zijn popkoor Repeat de landelijke prijs van beste koor van Nederland. Gek op carnaval en golfen. Boone woont in Westervoort en blijft daar ook wonen, eiste hij tijdens de sollicitatieprocedure. Is gevraagd om namens de VVD wethouder van Doesburg te worden. Inmiddels is zijn functie per 1 januari opgetrokken naar een fulltime werktaak.

U bent nu bijna een half jaar actief in Doesburg. Wat is u het meest opgevallen op het gebied van economie en toerisme?
“Doesburg heeft veel mooie bedrijven en een divers aanbod. Al met al hebben we nog behoorlijk wat industrie in vergelijking met steden met dezelfde omvang. De winkeliers leven voor een groot deel van de toeristen. Die zorgen voor veel aanloop en werkgelegenheid. Het toerisme is dan ook van een ander kaliber dan omliggende plaatsen. We ontvangen jaarlijks een miljoen bezoekers en dat is uniek. Daar komen omliggende gemeenten niet aan. We hebben hier ook een prachtig decor met ruim 500 monumentale gebouwen in de stad.”

“Na een aantal maanden werkzaam te zijn hier, snap ik dingen ook beter. Zo is de keuze om aan te sluiten bij marketingactiviteiten van andere Hanzesteden een heel goede. Het kost ons jaarlijks 10.000 euro aan Hanzesteden Marketing, maar het levert veel internationale aandacht op. De samenwerking met Hanzesteden Marketing loopt tot 2021, maar het is goed om hiermee door te gaan.”

“Ik vind dat we positiever moeten kijken naar toerisme. Maar ook kritisch blijven. Het aantal toeristen is goed, maar de gemiddelde besteding per toerist mag omhoog. Als bijvoorbeeld alle toeristen een euro extra zouden betalen, hebben we een miljoen meer om te spenderen aan wegen, parkeerfaciliteiten en uitstraling. Ik denk dat we moeten kijken naar het camperbeleid. Het camperseizoen loopt van april tot november, maar in de winter staan er toch telkens campers die niets betalen. Verder zouden we meer op kunnen halen door tijdens evenementen gratis parkeerplaatsen dan betaald te maken. Het aantal b&b’s loopt richting de 25, maar dat zien we niet terug in de toeristenbelasting. We moeten wat strakker kijken naar dat soort dingen. De campings betalen veel toeristenbelasting en dat is niet eerlijk. Misschien moeten we meer gaan differentiëren waarbij campinggasten een lager belastingtarief betalen dan b&b- en hotelgasten. Voor het zomerseizoen wil ik hierover meer duidelijkheid hebben.”

Wat is uw werkvisie?
“Ik heb een open houding en vind dat elke ambtenaar op het stadhuis zijn eigen kennis en kunde op tafel moet kunnen leggen zonder zich geremd te voelen. Er is een kennisverhouding die ook hier in Doesburg van toepassing is: ambtenaren zijn gespecialiseerd, wethouders weten 80%, de Gemeenteraad 40% en burgers 10%. Met een proactieve houding van ambtenaren en een meer open houding moeten we beter communiceren naar de eindgebruiker, de burger. Mijn stelling is: wat je geeft, krijg je terug. Daarnaast houd ik van keuzemogelijkheden. Als je kijkt naar burgerparticipatie moet je burgers meer keuzes geven en serieus laten meepraten. Je moet ze laten participeren op zaken waarbij ze kunnen participeren. Dat kan dus niet op alle onderwerpen.”

Hoe kunt u ondernemers verder helpen bij hun ontwikkeling?
“Ik heb de ondernemersvereniging ontmoet en voel vernieuwing. Ik voel dat ze meer naar buiten kijken en dat is goed. Je kunt als winkelier niet alleen naar je eigen stoep kijken. De binnenstad vond ik tijdens Kerst heel aantrekkelijk met die verlichting, maar daarbuiten was het meteen afgelopen en was die heerlijke entourage direct weg. Dat is zonde. Als wethouder probeer ik ondernemers te stimuleren en te enthousiasmeren om breder te kijken. Het gaat daarbij niet altijd om geld. Als je met z’n allen profiteert van het toerisme, dan hoeft de gemeente niet alleen te investeren. De Gemeenteraad houdt op met het betalen van het fonds waar ook de reclamebelasting in komt. De 25.000 euro aan reclamebelasting gaat een op een terug naar de winkeliers en de freeriders die nooit iets hebben betaald zijn nu uit het systeem. Wel moeten ondernemers in de binnenstad zichzelf de vraag stellen of ze willen doorgaan met het betalen van activiteiten en evenementen buiten de binnenstad.”

Winkelleegstand. Toekomst Rotra na verkoop wagentak. Parkeerdrukte als gevolg van toerisme. Wat is voor u het belangrijkste economische dossier op dit moment?
(na lang nadenken): “Ik kan nu nog geen prioriteiten hangen aan deze specifieke dossiers. Wel vind ik bereikbaarheid een belangrijk punt. We hebben 3 invalswegen vanuit Dieren, Doetinchem en de Liemers, en daarvoor moet een goed parkeerbeleid zijn. Laten we kijken naar grotere parkeerplaatsen buiten het centrum en deze betaalt maken. Toerisme moet geen last zijn, maar een lust. Bij het stadje Bronkhorst parkeer je buitenaf en wandel je zo het centrum in. Grote steden bouwen parkeerplaatsen die goed bereikbaar zijn voor auto’s en waarna bezoekers per voet naar de winkels kunnen. Ik vind het zelf geen probleem om parkeergeld te betalen, mits ik goed kan parkeren.”

“Verder moeten we aan de slag met de VVV. Het wordt tijd voor een VVV 2.0. Ik zou graag een moderner VVV zien. Het businessmodel van papieren gidsen moeten we kritisch bekijken. Waarom niet meer digitaal? De VVV heeft al wel veel stappen gemaakt, maar qua ontwikkeling en huisvesting is er nog winst te boeken.”

“En dan is er nog de kermis. Als ik afga op wat exploitanten zeggen, is er over twee jaar geen kermis meer. De kermis in Doesburg heeft een negatief imago. Dat vind ik raar. Waarom koppelen we er geen feest aan vast zoals omliggende plaatsen dat ook doen? Als je goede mensen en ondernemers bij elkaar zet, kun je een volksfeest bij de kermis organiseren. Ik heb al gesprekken gevoerd met bewoners van de binnenstad. Daar zijn aandachtspunten uit gekomen, maar het ligt allemaal een stuk genuanceerder dan veel mensen denken. Maar ook hiervoor geldt dat veranderingsprocessen tijd kosten.”

Waarom is winkelen in Doesburg zoveel malen leuker dan in pakweg Dieren of Didam?
“Door de diversiteit zijn we onderscheidend van andere plaatsen. Er zijn veel leuke kunst- en kledingwinkels, en musea zoals het LaLique Museum. Dat heeft veel aantrekkingskracht. Daarnaast loop je in een mooie entourage. Je loopt je werkelijk te vergapen aan de prachtige gevels. Dat alles samen maakt dat we een goede formule hebben. Er is relatief weinig leegstand. Kijk bijvoorbeeld eens naar het overdekte winkelgebied in Duiven. Daar is meer leeg dan gevuld. Met Ikea en Loods5 en de komst van het outletcentre in Zevenaar, dienen zich nieuwe kansen aan.”

“Zo komt er in het outletcentre een belevingsruimte van de regio, waarbij wij bezoekers proberen te verleiden om naar Doesburg te komen. Een bezoeker van het outletcentre kan na een paar uur wel uit gewinkeld zijn. Hoe leuk is het dan om nog even een middagje Doesburg te doen? Uit berekeningen blijkt dat voor het outletcentre een potentieel bestaat van 30 miljoen bezoekers. Zelfs tot uit het Ruhrgebied in Duitsland. Dan moet je als Doesburg hier ook van kunnen profiteren. Zeker van de Duitse toerist, die doorgaans bereid is om voor goede producten goed te betalen. Doesburg kan uit deze vijver mee vissen.”

Tot slot. Wat kunnen we van de wethouder van Economische Zaken en Toerisme in 2020 verwachten?
“De eerste drie maanden heb ik me intern georiënteerd. Nu verdiep ik me verder in de dossiers. En na een half jaar leg ik mijn visie neer. Duidelijk is dat de economie in Doesburg aandacht verdient. Ik zal me dan ook laten zien. Dat verdienen de ondernemers. Het verband tussen kunst, cultuur, economie en toerisme is met elkaar verweven. Dat blijft belangrijk. Maar we kunnen nog wel keuzes maken wat echt zinvol is. Nu werken we samen met Hanzesteden Marketing, Achterhoek Toerisme en Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. Daar kunnen we scherpere keuzes in maken. Er liggen nog een aantal bezuinigingsopdrachten, dus ondernemers krijgen minder geld en moeten zelf meer hun broek ophouden. Ik moet 40.000 euro bezuinigingen op economie, dus de kaarten worden opnieuw geschud en op tafel gelegd.”

Deze site wordt mede mogelijk gemaakt door de ‘Vrienden van DoesburgDirect.nl’. Dat zijn: XycleservicePlusFitDoesburgRootzDelikasaRestaurant De LiefdeHillenaar Optiek,  Edelsmederij Tobias , MKB Tele.com, en Etos Doesburg

3 reacties

  1. Robert Duis

    LS.,

    In dit interessante artikel komt ter sprake de KENNIS-verhouding in
    Doesburg.
    Opmerkelijk:
    —————-
    De wethouders weten 80% – De burgers 10%.
    Niettemin vindt deze wethouder dat de burgers toch serieus moeten
    meepraten.
    Denk dat in de praktijk – van geval tot geval bekeken – deze
    “kennis-verhouding” misschien wel eens omgekeerd zou kunnen zijn …:-)))
    En dan wordt het dus zinvol om de BURGERS te laten “meepraten”.

  2. Frans van der Krul

    We ontvangen jaarlijks een miljoen bezoekers en dat is uniek.
    Zegt de nieuwe wethouder, volgens mij is deze net zo als zijn voorganger van het padje af hopelijk komt het nog wel goed als er een juist wordt geteld.
    Ik vind de visie omtrent het kennis niveau beneden alle pijl, de meeste kennis zit bij de burger die u juist erbij wil betrekken of weegt deze ook maar voor 10% mee?
    De gastvrijheid van Doesburg richting toeristen is ver te zoeken gezien het parkeerbeleid, meer betalen is zeker geen gastvrijheid maar eerder een belemmering, gastvrijheid is gratis parkeren via bv een blauwe kaart, dat is pas gastvrijheid.
    Van kermis exploitanten hoor ik wat anders: de kosten zijn veel te hoog in Doesburg voor hen om dit te doen, dit geld ook voor de div markten zoals de kerst, gevolg hiervan nog minder kramen.
    Diversiteit in de binnen stad? Je kan er nog geen koelkast of TV meer koepen, en ben je als man opzoek naar een paar betaalbare schoenen moet je ook de stad uit.
    Ik vraag me af wat de Wethouder bedoeld met nieuwe kansen als er in de directe omgeving grote outletcentra enz worden gebouwd, dit zal zeker gevolgen gaan hebben op het aanbod van winkels in Doesburg, velen vallen nu al om in het centrum van Doesburg. Ik zie dit buiten gebeuren meer als een bedreiging dan een uitdaging, Art 12 geeft nieuwe inzichten?

  3. Robert Duis

    Geachte Heer van der Krul,

    U heeft helemaal gelijk!
    Op alle punten:

    1) Kennis van de Burgers wordt onderschat.
    2) Betaald parkeren geeft ergernis.
    3) Grootse plannen in omliggende Gemeenten helpen ONS niet.
    4) Het VVV – kantoor is 3 van de 4 zondagen gesloten; ondergetekende
    woont er tegenover en wijst vele toeristen de weg naar het Arsenaal
    en de Mosterd – Fabriek. Dat doe ik trouwens met plezier.
    Hoe de Wethouder aan 1.000.000 toeristen komt moet hij ons eens
    voorrekenen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

© 2020 DoesburgDirect.nl

Thema gemaakt door Anders NorenBoven ↑