De invoering van de coronapas om toegang te krijgen tot de horeca is soepel verlopen afgelopen weekend. Dat blijkt uit navraag bij de horecabedrijven.
‘Alles verliep soepeltjes’, laat Joost Smeltink van Stadshotel Doesburg weten. ‘Twee hotelgasten wilden niet meewerken en zij moesten diner en ontbijt op het terras gebruiken of op hun kamer. Dat was voor hen akkoord’.
Alle gasten van Restaurant De Kade in het hotel hadden de app op hun telefoon of hadden deze uitgeprint. Smeltink: ‘Verder geen gemopper, dit komt ook omdat we alle medewerkers goed hadden voorbereid. We hebben de opstelling van tafels en stoelen niet veranderd, omdat de ruimere afstand ons wel bevalt.’
Ook bij Restaurant De Liefde in de binnenstad verliep de invoering van de coronapas soepel. ‘Er is veel begrip en gasten hadden bij binnenkomst hun mobieltje of formulier al in de hand’, stelt Margreet Deen van Restaurant De Liefde, die aangeeft dat er geen controle is geweest.
Op het terras was het soms wat lastiger. Deen: ‘Het kost veel tijd en niemand heeft het in eerste instantie bij de hand. Er waren ook discussies vanwege het ontslag van Mona Keizer die kritiek heeft geuit op de invoering van de coronapas’.
Deen heeft nog wel een boodschap voor Hugo de Jonge en Mark Rutte: ‘Ik denk dat Mark en Hugo eens een paar dagen mee moeten draaien in de horeca of extra personeel moeten compenseren. Het zal misschien op den duur wel minder worden door gewenning en einde van het terrasseizoen’.
Ook bij Stadsbierhuys De Waag verliep de invoering van de coronapas goed. ‘We twijfelden eerst wel hoe we aan de nieuwe situatie zouden gaan wennen. We hebben maar één middelvinger gehad van een gast, dus dat viel erg mee’, stelt eigenaar Roy Kappert.
Wel komt er volgens Kappert het nodige kijken bij de invoering van de pas: ‘Het vermoeiende is vooral het uitleggen waarom, en het aanhoren van wat gasten er allemaal van vinden. Iedereen heeft er een mening over, maar werkt pas echt mee als men zich gewoon aan de regelgeving houdt. Dit maakt het voor ons veel gemakkelijker, en kost het ons minder tijd’.
Deze site wordt mede mogelijk gemaakt door de ‘Vrienden van DoesburgDirect.nl’. Dat zijn: Xycleservice, PlusFitDoesburg, Rootz, Delikasa, Restaurant De Liefde, Hillenaar Optiek, Etos Doesburg en Restaurant China.