Wethouder Ellen Mulder heeft woensdag een bord onthuld met daarop een duidelijk eindbeeld van de haven. De haven wordt gerenoveerd en er komt meer ruimte voor campers. Het plan om de GTW-loods voor het einde van dit jaar gerestaureerd te krijgen, gaat niet lukken.
Tot eind van 2015 zijn er veel werkzaamheden in en om de haven in Doesburg. Aannemer Van Heteren uit Hengelo is begonnen met de renovatie van twee kademuren en de aanleg van een nieuwe kadewand in de Doesburgse passantenhaven. Dit is onderdeel van de vele werkzaamheden, die tot aan het eind dit jaar op locatie Turfhaven plaatsvinden.
Vanaf 10 juli is de haven weer open voor de recreatievaart en vindt het HanzeWaterkantfestival plaats. ‘Daar maken we ruim baan voor’, aldus de wethouder. Op 31 augustus gaan de werkzaamheden verder en is de haven weer gesloten.
Met de nieuwe kadewand wordt de belevingswaarde van de haven verhoogd en ontstaan er ruimere aanlegmogelijkheden. Tevens komt er een volautomatische betaalmogelijkheid. De drijvende sanitaire voorziening gaat op termijn naar een modern havenkantoor, in de GTW-loods. Waarschijnlijk is dit in 2017 klaar.
Watertoeristen en ook camperaars hebben Doesburg meer en meer ontdekt als aangename logeerplaats, zo laat de gemeente weten. Tijdens vele weekenden staan de camperplaatsen meer dan vol. Dit is voor de gemeente reden om het aantal camperplaatsen uit te breiden. ‘We krijgen veel positieve reacties van camperaars en zien dat er meer mensen komen dan we nu kunnen ontvangen op de 6 plaatsen die we hebben ingericht. Wij willen ook deze mensen graag optimaal bedienen’, aldus een tevreden wethouder Ellen Mulder.
Een groot deel van de investeringen in de haven en kade wordt betaald door Provincie en Stadsregio Arnhem Nijmegen. Deze toegezegde subsidies hebben de voorwaarde dat de werkzaamheden eind 2015 klaar zijn en dit lijkt te gaan lukken.
Het voornemen was om vóór het einde van dit jaar ook de GTW-loods gerestaureerd en volledig verbouwd te hebben. Dit blijkt niet haalbaar omdat Durfhaven meer tijd nodig heeft om tot overeenstemming te komen met potentiële exploitanten.
Wethouder Ellen Mulder zegt daarover; ‘Dat is jammer en begrijpelijk. Het gaat om grote investeringen die ondernemers moeten doen in een voorzichtig opkrabbelende economie. Wij geven hen graag meer tijd, omdat wij zien dat het de goede kant op gaat’.
Ik zag maandag dat ze inderdaad druk bezig waren met de kademuren. Als civiel technicus altijd leuk om te zien. Ik zag echter ook dat een boot de haven in wilde maar dat dux niet kon. Ik vind het tijdstip van de werkzaamheden niet goed gekozen. Maar heeft dat misschien te maken met de waterstanden van de IJssel of de voorwaarden van de provinciale subsidie? Wie kan mij dat vertellen?
Ik hoop dat het als durfhaven wordt gebouwd en niet in afgeslankte vorm zoals het er nu op lijkt.