De Koepoortwal, Veerpoortwal en Doormansingel in Doesburg moet een 30-kilometer traject worden. Dat vindt de werkgroep KVD, die dit in een brief aan het gemeentebestuur heeft laten weten. Omwonenden van de singels zijn niet tevreden over de resultaten van het Singelproject en stellen dat het project is mislukt.
In een brief aan het gemeentebestuur stelt de werkgroep voor om de maximale snelheid voor de singels 30 kilometer te laten zijn. Daarnaast wil het dat er wat gedaan wordt aan het sluip-, vracht- en landbouwverkeer. De brief is ondertekend door 39 bewoners van de Doormansingel, Koepoortwal, Veerpoortwal en Hanzeweg.
De werkgroep KWD stelt dat vooral verkeer vanuit Dieren hard over de singels rijdt waarbij fietsers, voetgangers en geparkeerde auto’s gevaar zouden lopen. ‘De kopjes trillen weer in de kast’, schrijven de opstellers van de brief. Ze wijzen er verder op dat de remobjecten aan de rechterkant van de straat zijn geplaatst waardoor verkeer vanuit Dieren vrijuit over de singels kan rijden.
In een begeleidend schrijven aan de pers laat Johan Kousbroek namens de werkgroep KVD weten dat de uitkomst van de bewonersinventarisatie als zeer verrassend wordt ervaren. ‘Op een enkel afgebroken huis, twee leegstaande panden en twee supporters van de huidige wethouder (Fred Jansen van Stadspartij, red.) na, was met het unaniem eens met de door een bezorgde bewoonsters van de Doormansingel opgestelde brief. Er is met het Singelproject helemaal geen vooruitgang geboekt voor de bewoners. Er kan nu nog harder worden gereden, met name vanaf de brug naar de sluis’, aldus Kousbroek.
Opmerkelijk: unaniem. Nu woon ik zelf ook aan 1 van de genoemde straten qua ondertekenaars, maar er is niets gevraagd. Dan was het zeker ook niet meer unaniem geweest, want 30km is natuurlijk volkomen onzinnig.
Dat het singel project niet 100% top is, ben ik deels wel mee eens: het was handiger geweest als de obstakels ‘om en om’ hadden gelegen (nu zijn de opstakels aan 1 kant).
Er is al voldoende onnodige vertraging vanwege alle fietsers die naast elkaar blijven rijden, zodat er niemand langs kan. Zeer hinderlijk (en bovendien in overtreding op de verkeerswetgeving: “je mag geen onnodige belemmering vormen voor het overige verkeer”, maar daar hebben veel fietsers helaas lak aan).
@Aernoudt
Wellicht was je even niet thuis toen de handtekeningen opgehaald zijn. Dat is spijtig. Excuus hiervoor.
Wel ben ik blij hier bevestiging te lezen dat je toch problemen ziet!
Hier moet ik wel bij zeggen dat ik niet blij ben dat er problemen zijn!
We hebben ca 10-12 bewoners niet kunnen bereiken. Hier nogmaals een welgemeend excuus daarvoor. We zullen ervan uitgaan dat die bewoners voor 50% achter de brief staan!
tja wie dit heeft verzonnen???? laten we eerlijk zijn er is al veel eerder op gereageerd bij de eerste aanpassing waar binnen 2 weken al zo’n heuveltje aan stukken was gereden, en daar heeft men al op gereageerd dat het gevaarlijk is vooral voor fietsers, maar men wil nu eenmaal gelijk krijgen bij dit soort “vernieuwingen” maar … mooi wil niet zeggen dat het ook functioneel is.
Er woord niet geluisterd naar mensen die er wonen en dat is voor inwoners van Doesburg… behalve als er verkiezingen komen dan heeft men wel tijd om de ronde te doen met een roos of ander rommel om mensen te paaien maar men moet een luisteren en als partij onderling elkaar maar afkraken, beter vinden en vooral naar buiten brengen hoe goed de partij beter is dan de ander…….
maar hier in Doesburg zijn er bedenkers die op de een of andere manier nooit zelf op een fiets hebben gezeten of veel lopen, want anders verzin je dit soort dingen niet die heel veel geld kosten, er is zoveel gedaan in Doesburg om het veiliger te maken bv: de koppelweg van de ophaalbrug naar richting de ooi, daar hebben 2 verhogingen gelegen om de snelheid er uit te halen , maar er werd alweer na een paar maanden 1 van die verhogingen weg gehaald waarom???…. en zo zijn er meer van die geweldige ideeen.
Hier ook weer een hele weg afbreken en dan heuveltjes zetten aan 1 kant en in het midden van de weg bobbels leggen??? we hebben geluk dat het niet heeft gesneeuwd anders hadden mensen al die onzin niet kunnen zien en waren er heel wat ongelukken gebeurt……
En voor Aernoudt Bottemanne, de fietsers de schuld geven van een gevaarlijke situatie betekend dat er dus zelf niet op een fiets gereden wordt want anders zou men wel beter weten dat als je op het fiets pad blijft je voor en na die obstakels afgesneden wordt door automobilisten/bussen doordat ze niet kijken en gedwongen worden door het tegemoet komen verkeer om uit te wijken…..
@Verkeersveiligheid in Steden.
1) Snelheidsbeperkingen in binnensteden kunnen de verkeersveiligheid vergroten.
2) Constructies “verzinnen” die noch fietsers, noch automobilisten begrijpen zijn levensgevaarlijk.
Mijn opmerking was over 2 fietsers (of meer..) naast elkaar, niet voor elkaar, mijnheer van Dooren. Fietsers die gewoon voor elkaar rijden en daarmee het verkeer niet onnodig pohouden is niks mis mee (daar ben ik zelf ook regelmatig 1 van!).
Telt de FD Rooseveltsingel niet meer mee?
Fijn dat er een werkgroep bestaat die de problemen opmerkt en inventariseert! Ik ben het er helemaal mee eens. Graag zou ik in contact komen met de werkgroep, is er een mailadres? Ik woon aan de windmolenstraat, misschien is deze straat niet meegenomen bij het onderzoek.
@Piet
Een terechte vraag. Daar wonen nota bene raadsleden. Volgens mij ook een van de partij waar de verantwoordelijke wethouder (Fred Jansen) lid van is. Ik ben benieuwd of ze zich gaan roeren in deze discussie.
@Aernoudt Bottemanne er mogen 2 fietsers naast elkaar rijden (Fietsers mogen naast elkaar rijden. Dat staat in artikel 3, lid 2 van het RVV) , dit is ook de breedte van een auto, of mogen auto’s nu ook niet meer voor u rijden? vanwege oponthoud…. het egocentrische zicht van een automobilist van ik rij hier aan de kant is wel heel respectloos voor alle zwakke deelnemers op de openbare weg.
Als fietsers daadwerkelijk naast elkaar mogen rijden, dan wordt het tijd dat de regels worden aangepast; niet meer van deze tijd. Bedankt voor de tip mijnheer van Dooren, dat ga ik uitzoeken (RVV).
Heeft niks met egocentrisch te maken, maar simpelweg met onnodig last hebben van elkaar (onnodig oponthoud; wie wordt daar nu beter van? Juist, niemand).
@Aernoudt Bottemanne volgens mij is het dat de fietsers last hebben van auto’s op deze weg.
het is maar hoe je het wilt bekijken, en zolang automobilisten denken “aan de kant ik moet er door/langs” want ik rij een auto en zit er toch lekker veilig in, veranderd er niets en blijft het een discussie.
Maar het antwoordt is simpel, deze vernieuwing is niet echt veilig, en het geeft een enorme oponthoud(lees ik).
Als Beinum-er gebruik ik de singels als verbindingsroute van en naar Dieren, Multimate en (gedeeltelijk) de binnenstad.
Aangezien de singels altijd al verboden gebied waren voor vrachtverkeer ben ik er vanuit gegaan dat het een 30km zone zou worden. Geen enkel probleem, wat mij betreft prima.
Ik was dan ook oprecht verbaasd dat het gewoon 50km was gebleven maar dat er wel de meest vreemde “30km-obstakels” zijn aangebracht. Die vreemde, lage “stoepranden” in de lengte richting van de weg zijn op bepaalde punten zelfs overdag gevaarlijk; met name vanuit Beinum bij de bushalte aan het begin van de Koepoortwal; een slalomtraject. Laat staan ‘s-avonds en nog meer met bijv. sneeuw.
Onzichtbaar, potentiele schade aan je auto, ongevallen door schrikreacties en als je pech hebt raak je daarbij een fietser of voetganger.
Ik weet dat wij allemaal gewoontedieren zijn, maar het zou al helpen als de bewegwijzering meer aansluit bij de situatie. Waarom vanuit Dieren niet de bebording aanpassen; of een tijdje het autoverkeer staande houden en vragen wat de bestemming is en wijzen op de gewenste route. Het helpt niet direct maar uiteindelijk wel.
Een tijdje actief het vrachtverkeer beboeten (dacht dat ik dat nooit zou zeggen!) zal ook helpen; echt, elke keer dat ik daar rijd kom ik minstens één vrachtwagen tegen. Vaak kan je zien waar ze naar op weg zijn of vandaan komen en kan je op je klompen aanvoelen (ik weet, dat is geen “bewijs”) dat ze ook via wel officieel toegestane wegen kunnen komen war ze moeten zijn. Wat heeft een AH-/COOP-/HEMA-vrachtwagen op de Koepoortwal te zoeken?
En, net als op de singels, word ik op Beinum op bijv. de Breedestraat en Angerloseweg regelmatig geconfronteerd met de lijnbussen die over weg weg “rasen”; ik ga niet zo ver om ze ervan te beschuldigen harder dan 50 te rijden, maar als er 10 ton of meer met 50km/u langs je heen “vliegt” is dat “hard”!!!! Zeker als je dan de inrichting van de weg ziet, met “fietspaden” die alleen op de weg geschilderd zijn, geen middenstreep. Die combinatie vereist wat mij betreft 30km!
Wat mij betreft dus vanuit Beinum steun voor de brief; zo niet letterlijk, dan in ieder geval “in de geest”.
Is het een idee om met zijn allen HEEL Doesburg dertig kilometerzone te maken?
mail uw reactie naar werkgroepkvd@gmail.com
Vanuit de richting A348/ Dieren naar Beinum v.v. gebruik ik de singel meerdere keren per week. Mij valt op dat de singel een ongelijkwaardige situatie creëert voor (gelijkwaardige) automobilisten: autoverkeer uit de richting Dieren naar Beinum toe heeft doorgang terwijl tegemoetkomend verkeer in het ergste geval moet ‘jumpen’ van wegversmalling naar wegversmalling. Verkeerd anticiperen betekent uitwijken/ abrupt remmen en dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest. Dan vind ik de wegversmallingen op de Angerloseweg/ Breedestraat een betere oplossing voor automobilisten en fietsers.
Ik kom ook met enige regelmaat op de singels en vind die verhoogde strook in het midden en de obstakels aan de zijkant ook niet echt handig cq veilig. Tevens ben ik het eens met het commentaar in de regiobode van enige tijd geleden over de voorrang van fietsers bij de oversteek komende vanaf dieren. Ik had gekozen voor meerdere verkeersdrempels met handhaving van de maximum snelheid (is politie helaas niet altijd genegen toe). Dus helemaal geen obstakels aanbrengen.
Maar nu het er eenmaal ligt, ben ik er niet voor om dit aan te laten passen. De kosten hiervoor incl. aanvullend extra onderhoud schat ik grofweg op een tientje per inwoner van doesburg en dat heb ik er niet voor over.
Tenslotte verbaas ik mij over het feit dat de buurtbewoners achteraf niet tevreden zijn over het resultaat. Ik neem aan dat ze vooraf zijn geïnformeerd over de plannen? Hebben de buurtbewoners dit niet goed ingeschat of is het proces van de gemeente niet goed geweest en zijn ze niet goed ingelicht?
Ik ben daar wel benieuwd naar.
Als automobilist zie ik de fout vanaf het begin al.
De tekening van de singels moeten op de kop gelegen hebben want ik ben er van uit gegaan dat binnen rijdend verkeer juist langzamer moet gaan rijden en niet uitgaand verkeer.
Nu scheuren ze op de singel stad inwaarts erg hard want het verkeer wat stad uit wilt moet toch wachten.
Als ze dat nu andersom hadden gedaan was het al beter geweest.
Zonde van het geld wat ze er aan uitgegeven hebben.
Het grootste probleem is dat er mensen zijn die geen idee hebben van hun snelheid. Zelfs als 50km/h is toegestaan zijn er genoeg locaties waar ik langzamer rij dan toegestaan. Scholen die uitgaan, veel fietsers of wandelaars, spelende kinderen. Er hoeft maar één iemand niet op te letten en je hebt een bak ellende.
Waar ik mij voornamelijk aan erger als automobilist zijn al die onduidelijke vernauwingen en bulten. Optrekken en afremmen, slecht voor het milieu en hinderlijk voor omwonenden. Lawaai t.g.v. remmen en optrekken en trillingen dankzij al die bulten. Ik vind de vernieuwing van de singels ook tegenvallen.
Als fietser heb ik een gruwelijke hekel aan die weg vernauwingen, regelmatig wordt je door een haastig motorvoertuig “gesneden” omdat men niet even wil remmen. De fietser wordt gebruikt als verkeersremmende maatregel.
Mijn ervaring is dat de meeste buschauffeurs wel het geduld op kunnen brengen en achter je blijven.
En … ik ben ooit bijna onderuit gejaagd / zeer zwaar gesneden op de S.b.N Doormansingel, bij de ingang van de kloostertuin, omdat een politievoertuig zonder sirene en blauw licht mij van de sokken joeg…
En die gasten zouden het goede voorbeeld moeten geven….. Afijn gelukkig was er nog een stoep…
Gelukkig heeft de Kraakselaan een gescheiden fietspad, want ook daar wordt door sommige ongeduldige personen behoorlijk hard gereden.
En of 30km/h helpt, die gasten die onverantwoord hard willen rijden zullen dat ook bij een 30km/h weg doen.
Als er een dode gaat vallen dan zal zeker het een fietser worden met al die vernauwingen.
Ik heb in de klankbordgroep gezeten namens de Rooseveltsingel, zo ook de KVD maar dan voor Doormanssingel etc. En daar is ons verteld door Connextion dat er geen bussen meer over de singels gaan rijden als er een 30km zone zou komen. Oftewel, geen openbaar vervoer meer door dit stuk Doesburg. Daar kan je het mee eens zijn of niet maar compromieën moet je blijven sluiten. De KVD weet hier ook van maar vergeet dit te melden. Ook wij wilden wel meer en andere oplossingen voor sommige snelheidsproblemen op de Rooseveltsingel maar helaas kon niet alles gerealiseerd worden. Autoluw is niet snelheidsbeperkend. Maar er zijn diverse metingen voor de veranderingen gedaan, laat ze maar weer meten zodat we kunnen zien of de beoogde verwachtingen zijn gerealiseerd. Meten is weten.
Dat is goed nieuws Piet! (en autoluw zijn de singels weldegelijk meer dan voor deze aanpassing)
Laten we vooral de feiten ook niet vergeten: als je alle auto en fietsbewegingen telt en dan kijkt naar het aantal aanrijdingen/ongelukken dan is er maar 1 conclusie: het is gewoon heel veilig op de singel, zeker ook als fietser!
Dat enkelen zich onveilig voelen zegt dan ook alleen wat over de irrationele angsten van die personen; gelukkig hoeft (in dit geval dankzij de Connexxion, waarvoor hulde) daar niet de grote meerdereheid de dupe van te worden met een bespottelijke limiet van 30 km/h. Als zij zich onveilig blijven voelen ondanks de feiten kunnen ze ook de auto nemen ipv de fiets.
@Pietertje
Piet, De KVD heeft NIET in de klankbordgroep gezeten! Zij zijn NIET als groep uitgenodigd zitting te nemen. In plaats daarvan zijn er twee leden van de groep, als bewoner of aanwonende wel te verstaan, in die groep opgenomen, naast zes andere bewoners en de bussen en nog wat mensen.
Voordat de klankbordgroep in het leven geroepen is, heeft de werkgroep-KVD in een visueel plan een aantal suggesties aangedragen waarvan er niet een is overgenomen door de gemeente. Nou is dat niet zo erg, maar dan hadden ze dus andere betere maatregelen moeten bedenken en uitvoeren en daar ontbreekt het nu aan! We praten nu over snelheidsbeperkingen omdat de gemeente niet begrijpt wat “autoluw” is en omdat de gemeente van het begin af aan “doorstroming bevorderen” als uitgangspunt genomen heeft.
Bovendien het argument dat de bussen niet meer in Doesburg zouden komen is zwak, elders in Doesburg gaat de bus ook door een dertig kilometer zone!
@Aernoudt Bottemanne
Het tellen van auto of fietsbewegingen geeft niet aan of de weg veilig is. Het is wel zo dat als er heel veel verkeer is dat het dan minder veilig wordt. Maar dat hoef ik je niet uit te leggen; even googlen leert dat jij als autocoureur daar bij de start van een race best wel mee te maken krijgt. En ik geef toe, dat racen lijkt mij ook wel wat, maar NIET op de singels!
Als je op een (1) ongeluk hebt op een paar honderdduizend auto/fiets bewegingen dan geeft dat weldegelijk aan dat het zeer veilig is. 50 km/h is niet racen, maar een normale snelheid.
Ik rij bijna elke dag over de singels en in mijn ogen is het nu echt een bizarre constructie.
Over de opmerkingen over oponthoud door fietsers moet ik wel lachen overigens. Ik rij tussen de 50.000 en 60.000km per jaar, hoeveel tijdsverschil zou het geven als ik 30 zou rijden op dat korte stukje singel ipv 50 als ik vanuit Beinum richting Dieren ga of vice versa?
Dat er geen bus meer zou rijden is een opmerking die mij ook bekend voor komt. Jaren geleden is de doorgaande weg in Laren (gld) ook opnieuw ingericht met veel drempels en de bebouwde kom was voor een groot deel 30km/h geworden. Daar hebben ze na een jaar ook alle drempels moeten verlagen vanwege dreigementen van Syntus. Ik vraag mij af wat de daadwerkelijke gemiddelde snelheid is van een bus als deze over de Singels aan het rijden is.
Ik denk dat veel van de angst voor een 30km/h zone tussen de oren zit, je hebt hetzelfde als met 130km/h op de snelweg waarbij het nog geen 3 minuten scheelt als je oo de afsluitdijk 130 km/h gaat rijden of 120 km/h.
@Aernoudt
Vind wel dat je een beetje makkelijk een statistiek als argument gebruikt. Ken jij de norm? Weet jij “hoeveel op hoeveel” een classificatie “veilig” oplevert? 1 op een paar honderduizend lijkt een klein risico, maar is dat het ook? En zijn het er wel een paar honderdduizend? En wat als er per dag een paar honderduizend bewegingen zijn en “dus” elke dag een ongeluk? Ervaar je dat dan steeds nog als veilig?
En, ik ben het met je eens dat 50km/u geen “racen” is, ik heb niet voor niets 3 Alfa Romeo’s, maar je moet eens met je fiets op die rode fietsbaan staan en er “dendert” een bus of vrachtwagen met 50 (rakelings?) langs je heen. Nee, het is een “normale” snelheid, maar je schrikt je dood.
Beste Gert-Jan. Die norm heeft Rijkswaterstaat (verkeersdienst), en als je die opvraagt zul je zien dat deze weg (rondweg) in Doesburg buitengewoon veilig is (lees; lager dan gemiddeld qua verkeeersongeval;len binnen d ebebeouwde kom voor een fietsstrook op de rijbaan). Als iemand het eng vindt naast auto’s te fietsen, dan is dat echt het probleem van die persoon, want het is hier zeer veilig. En ja, ook ik fiets regelmatig op deze rondweg (sterker nog: stap net af, na een heerlijke fietstocht in de zon met mijn vrouw 🙂 ); angst zit tussen de oren. Haal het er zelf weg voordat anderen er last van krijgen..
Mbt die Alfa’s: jammer dat je de Montreal verkoopt; unieke auto! Dat je de GT wegdoet vind ik alleen maar goed; voorwielaandrijving is voor boodschappenauto’s!
@Aernoudt
Als Alfa rijden heb je de laatste vele jaren geen keus anders dan in Italiaanse boodschappenauto’s te rijden. Vorige week in de 4c gereden! Buiten budget. Wacht op de Giulia (2015 hoop ik)
Als ik zo het één en ander lees dan is er ene mijnheer die meent dat je maar de auto moet nemen als je gesneden wordt door bestuurders van motorvoertuigen. En de fiets is toch schoner dan een auto ? Okay, ik koop een elektrische auto……
En uuuhhh, ook je verstand zit tussen je oren !!!
Maar goed, die mijnheer heeft al aangeven dat hij zich ergert aan fietsers die hem ophouden als hij in de auto zit….. Zouden die ook bang / boos worden van zijn gedrag ?
En dan statistieken, één ongeval op de zoveel gebeurtenissen….
Makkelijk redeneren totdat het je eigen kind is ??? Dan is de wereld even te klein.
Droom maar lekker verder…………………….
Als er mensen zijn met tips voor Rijkswaterstaat omdat hun meetmethode volgens enkelen hier niet deugd, dan staat het u vrij hun daarover in te lichten. Uit de meemethode die zij toepassen blijkt dat deze weg zeer veilig is.
Nu fiets ik er zelf ook regelmatig en kan dat uit eigen ervaring alleen maar bevestigen…
Met dit project zouden de singels autoluw moeten worden gemaakt. Het lijkt me tijd voor een meting: zijn de singels inderdaad autoluw geworden?
Lees ook de Gelderlander van vorige week woensdag en donderdag en de Regiobode van twaalf maart hierover!
B&W en de gemeente hebben nog NIET gereageerd….