Wat kunnen ondernemers van de lokale overheid verwachten en waar schiet de gemeente volgens de ondernemers tekort? Dat is de vraag die Richard Kok mij stelde. Het korte antwoord is: ondernemers kunnen niets van de lokale overheid verwachten en de gemeente schiet in alles te kort. Althans, als we sommige ondernemers mogen geloven…
Klagen op de overheid is natuurlijk erg makkelijk en daarom ook zo verleidelijk. Praktisch niemand binnen de gemeente die zich aangesproken voelt, waardoor er niet zo snel een weerwoord komt. En zoveel burgers, zoveel meningen. Dus of de gemeente nou besluit A of besluit B neemt, er zijn altijd wel mensen die klagen.
Daarbij zorgen de karakterverschillen tussen ondernemers en de gemeente voor een extra ‘dimensie’ die de relatie nog iets complexer maakt. Ondernemers zijn namelijk gewend om heel zwart-wit besluiten te maken: of je doet iets, of je doet iets niet. Maar als je het doet, dan doe je het goed. De gemeente kiest bijna altijd voor een compromis. Dat zorgt ervoor dat besluiten van de gemeente minder snel begrepen worden door ondernemers.
Zelf vind ik dat de gemeente zo weinig mogelijk zou moeten doen. Ze moeten vooral hun primaire taken (voor de ondernemer is dat bereikbaarheid en leefbaarheid/veiligheid) zo goed mogelijk uitvoeren en ondernemers zo veel mogelijk vrij laten. Daarbij is de beste oplossing vaak niet de meest populaire oplossing. Daardoor wordt er òf voor een slechtere oplossing wordt gekozen, òf er onstaan bij voorbaat veel negatieve reacties.
Ondernemers maken vaker controversiele keuzes, waarbij ze eerst door iedereen voor gek worden verklaart, terwijl het later een slimme move bleek te zijn. Van gemeentes wordt het jammer genoeg niet vaak gewaardeerd als ze controversiele keuzes maken. Ze zwichten dan toch voor de druk en kiezen dan voor een minder controversiele oplossing, met uiteindelijk minder effectiviteit.
Maar, als de gemeente zich niet teveel met ondernemers moet bemoeien, moeten ondernemers zich ook niet teveel met de gemeente bemoeien. Ondernemers mogen van de gemeente verwachten dat zij hun wettelijke taken goed uitvoeren, maar niet meer dan dat. Overige zaken die ondernemers graag geregeld zien, kunnen ze veel beter zelf uitvoeren. Zoals bijvoorbeeld de DOV, SID, ZON, het Horecaoverleg, Open Coffee en het Hanzehuys. Allemaal initiatieven van ondernemers zelf die op dit moment perfect functioneren. Dus als je zelf iets mist, los het zelf op in plaats van de gemeente er om te vragen.
Als zowel de gemeente als de ondernemers zelf de zaken oppakken die ze graag geregeld zien en zich minder met de ander bemoeien, komen we het verst. Maar dat is mijn bescheiden mening. Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken.
Casper Bakker is ondernemer en runt samen met twee Doesburgse vrienden het bedrijf Logict. Voor DoesburgDirect.nl schrijft hij met regelmaat over ondernemen en ondernemersschap in Doesburg, telkens vanuit een andere invalshoek.
Heel duidelijk goed stukje!