Peter van der Ploeg is sinds kort zelfstandig ondernemer met zijn De Autostomerij uit Doesburg. Op DoesburgDirect.nl blogt hij over zijn ondernemerschap. Vandaag de tweede editie van de rubriek Het Roer Om. Hij gaat onder meer in op de administratie, op bankzaken en over het nut van netwerken. Daarnaast maakte hij samen met coach Jan Strating een acquisitieplan. ‘Toen ik in mei had besloten om echt te gaan starten als zelfstandig ondernemer als franchisenemer van De Autostomerij, komen er ineen een hoop zaken op je af die je moet gaan regelen. Financiele zaken, KvK inschrijven, verzekeringen, bank uitzoeken, franchisecontract tekenen en last buit not least klanten enthousiast maken over mijn bedrijf en service, uiteindelijk gaan die toch de boterham betalen.’
Een belangrijk deel is natuurlijk het regelen van de boekhouding en administratie. De administratie begint gelijk wanneer het idee is geboren om een eigenbedrijf te starten. De uren en de gereden kilometers die je in het bedrijf stopt voordat je van start gaat, kan je het beste gelijk gaan bijhouden. Anders begin je direct met een achterstand zoals ik. Ik wist niet dat je de gemaakte uren en de gereden kilometers, voor de belasting al kon gaan bijhouden voordat je daadwerkelijk begonnen bent.
Dan ga je de keus maken of je de hele administratie helemaal zelf gaat doen, of ga je met een boekhouder in zee. Ik heb gekozen om met een boekhouder te gaan werken. De boekhouder heeft mij geholpen om een Excel-bestand te maken voor inkomende en uitgaande facturen zodat ik zelf alles kan gaan bijhouden. Dan is het één keer per kwartaal met een map onder de arm naar de boekhouder om de BTW aangifte door te nemen.
Ik heb via een aantal banken en tussenpersonen offertes opgevraagd voor verzekeringen. Hier kun je echt geld verdienen en de poliskosten lopen behoorlijk uit elkaar. Daarnaast met twee banken een gesprek gehad. Zorg dat je de verzekeringen hebt geregeld voordat je echt gaat starten
De eerste klanten, ja hoe krijg je die eigenlijk. Het begint eigenlijk met netwerken, netwerken en nog eens netwerken. Ikzelf bezoek altijd de OpenCoffee in Doesburg. Dan kom je onder het genot van een kop koffie in gesprek met meestal ondernemers waar je je visitekaartje aan geeft en in mijn geval ook de flyer, in het gesprek leg je dan het liefst in een paar minuten uit wat voor dienst je levert.
Via het Gelderse ondernemersprogramma IkStartSmart heb ik Jan Strating Jan ontmoet bij de eerste OpenCoffee in Doesburg. Jan was één van mijn eerste klanten, Jan heeft zijn netwerk weer gebruikt en ze enthousiast gemaakt. Daaruit blijkt dat netwerken en net werken een erg belangrijk deel van ondernemen is.
Samen met Jan heb ik een acquisitieplan gemaakt waar ik de komende maanden goed mee uit de voeten kan. Belangrijk is om focus te hebben op je verschillende klantgroepen (particulier, zakelijk) en hoe deze te benaderen. Ik doe dat meestal toch via de persoonlijke weg, mensen moeten zien hoe goed dat autostomen werkt en hier geldt zeker: zien doet kopen
Via het hoofdkantoor van De Autostomerij ook nog meegewerkt aan een leuk evenement in Nieuwegein, het stomen van ongeveer 100 auto’s voor verzekeraar Achmea . Voor de klanten van Achmea die naar een congres kwamen. Wanneer de klant het wilde werd de auto van binnen en van buiten als een presentje gestoomd. Erg leuk om dan met mede franchisenemers in contact te komen waar van je sommige gesproken hebt via de telefoon maar nog nooit ontmoet. Veel besproken natuurlijk.
En zo zijn in mei en juni de eerste klanten op me af gekomen en iedereen was zeer tevreden over het resultaat. Nu op weg naar de meer zakelijke klanten, maar daarover de volgende keer.
We wensen Peter heel veel succes met alles!
Onlangs voor onze beide auto’s gebruik gemaakt van De Autostomerij. Helemaal top! Ze zien er uit als nieuw! Peter, ga zo door en veel succes gewenst. We zullen zeker in de toekomst vaker een beroep op je doen.