Het College van B & W van Doesburg laat parkeerplaats Kloostertuin opwaarderen. Hierbij is niet gekozen voor de optie van verdiept parkeren, maar een parkeerplaats op maaiveldniveau. De keuzes is gemaakt in overleg met burgers, maatschappelijke organisaties en ondernemers.
Met inbreng van burgers, maatschappelijke organisaties en ondernemingen gaat de gemeente onderzoeken hoe de parkeercapaciteit kan worden uitgebreid, minimaal met behoud van en mogelijk met versterking van het groene karakter.
‘Dat is de uitdaging waarvoor we staan’, aldus wethouder Fred Jansen. ‘Parkeren in de stad is al jaren een aandachtspunt. We hebben extra gratis parkeerplaatsen gerealiseerd bij de Turfhaven. Nu is de Kloostertuin aan de beurt. Deze parkeerplaats, zoals het er nu bij ligt, stamt uit de jaren 70. Tijd voor een nieuwe impuls.’
‘Het blik’
Enkele inwoners hadden voorgesteld om te kiezen voor ondergronds parkeren. Door ‘het blik’ uit zicht te brengen, krijgt de tuin een groenere uitstraling en komen gebouwen als Het Arsenaal beter tot hun recht, dat is hierbij het argument. Het college heeft deze suggestie serieus onderzocht en alle voor- en nadelen op een rijtje gezet.
De conclusie is dat ondergronds parkeren een dure oplossing is. Niet alleen de investeringskosten zijn aanzienlijk, maar ook de jaarlijkse onderhouds- en beheerskosten.
Uitvoering in 2017
‘Die kosten kunnen we niet dekken uit het parkeertarief of het tarief moet heel erg omhoog. Dat vinden we een onverstandige keuze’, voegt wethouder Jansen toe. ‘Ik geloof niet dat de consumenten en de middenstand dat zullen waarderen. Dan blijft het kopend publiek eerder weg en gaat mogelijk de dagelijkse boodschappen elders doen.’
Het ingenieursbureau van Gemeente Doetinchem start met de voorbereiding van de plannen. Jansen: ‘Met alle betrokkenen gaan we in april/mei van dit jaar om tafel. Om samen te komen tot een definitief ontwerp. Daarna volgt de aanbesteding en de uitvoering is waarschijnlijk in 2017’.
Steeds meer gemeenten schaffen betaald parkeren af om meer winkelend publiek te naar de binnenstad te trekken.
Betaald parkeren is ooit ingevoerd om het verkeer te reguleren en de doorstroming te bevorderen in Doesburg.
Wanneer Doesburg het parkeren willen blijven reguleren kan ze ook kiezen voor het invoeren van blauwe zones. Dat bevordert de doorstroming, die ondernemers en burgers zullen dit ook graag zien
Ja volkomen met frans eens .afschaffen betaald parkeren loop maar eens door dieren heen hoeveel doesburgse dremtenaren je er ziet vooral, op de woensdag (marktdag ) daar kun je rustige boodschappen doen zonder op de klok te kijken .
Goede optie Frans
Naar Dieren rijden is duurder dan een euro betalen bij parkeerplaats de Kloostertuin. Toch?
Het verhaal van Frans is achterhaald, Doesburg beschikt op dit moment met de Turfhaven en De Bleek over twee gratis parkeerterreinen op loopafstand van ongeveer minuut van het centrum.
Uit meerdere onderzoeken ook in Doesburg is gebleken dat gratis parkeren niets toevoegd aan het winkelbestand of voor meer winkelend publiek zorgt.
Na deze omderzoeken en in overleg met de ondernemers is vorig jaar gekozen voor een nieuw parkeerrbeleid , een van de voordelen is dat men nu achteraf kan betalen en men dus niet op de klok hoeft te kijken zoals hierboven wordt genoemd. Ook is het nu mogelijk om met 1 kaartje op meerdere plekken te parkeren waardoor de aanschaf van steeds een nieuw kaartje niet meer nodig is.Het is zelfs mogelijk om te betalen met je telefoon. Allemaal stappen die genomen zijn na overleg met veel partijen. Winkelen in Dieren zoals genoemd gaat bij mij ook niet op omdat ook daar veel leegstand is.
Daarnaast ben je inderdaad het geld kwijt aan benzine. We klagen allemaal graag dat het gras bij de buren groener is maar gun het onze Doesburgse winkeliers en zorg op die manier zelf voor meer vertier in ons Doesburg.
Dat verdienen de huidige ondernemers in deze toch al moeilijke tijden wel degelijk. De discussie moet hier niet gaan over gratis parkeren, die hebben we al gehad. De discussie moet nu zijn hoe maken we onze binnenstad lees Kloostertuin nog aantrekkelijker met al die auto’s bijneen t.ov. Het mooie Arsenaal op de achtergrond en ingepast in het nodige groen. Een mooi voorbeeld is de verbouwing en het nieuwe aangezicht van de Appie Happie aldaar. En Frans om nog even terug te komen op het gratis parkeren lees dit eens http://www.verkeersnet.nl/16875/betaald-parkeren-afschaffen-slecht-idee/
Helemaal eens met jouw toelichting en argumentatie Appie.
@ Gemeente .Doesburg / Afdeling: Betaald Parkeren.
Zou wel eens een analyse willen zien over een (1) jaar “betaald parkeren” in Doesburg:
——————————————————————————————————————–
1) Hoeveel kost de controle en de exploitatie van de meters eigenlijk?
Salarissen controleur(s); onderhoud materiaal en eveneens de reparaties aan de meters.
2) Hoeveel geld wordt daadwerkelijk in de meters gegooid?
3) Wat kost het verzamelen van die munten uit die meters en hoe wordt dat weer gecontroleerd?
4) Hoeveel kost de bureaucratie van de bekeuringen schrijven – sturen – controleren van
wan-betalers en deze achter de vodden zitten plus alle rechtszaken afwikkelen
van “probleem-parkeerders” welke van mening zijn dat zij ten onrechte
een bekeuring hadden gekregen.
5) Een omzet vergelijking in een bepaald gebied van de omzetten van de winkels gedurende
een bepaalde tijd met wel – en geen parkeermeters.
Het zou mij niet verbazen indien het GRATIS parkeren niet alleen goedkoper is voor de Gemeente
maar ook nog meer OMZET zou genereren bij de middenstand en dan heb ik het nog niet over de
psychologische “winst” onder de inwoners die het betreffen.
Appie, ik kan me niet herkennen in jouw antwoord op mijn verhaal.
Speciaal voor Appie van der Beek:
http://www.retailnews.nl/nieuws/XcZ6DQCaSUmzhLVDjBEMwQ-0/gratis-parkeren-laat-binnenstad-vollopen.html
De enkele keren dat ik op het Calunaplein in Dieren kom moet ik mijn suïcidale neigingen onderdrukken, zo depri word ik daar. Ik woon in de binnenstad en parkeer daar dus zelden maar ik blijf voor 0,80 per uur liever in Ons schone Doesburg.
@ Appie van der Beek.
De bijlage die U ons wilt laten lezen heb ik bestudeerd.
Van een professor zeg je niet snel dat hij een hoop onzin vertelt.
Zal mij dan ook “inhouden!”
Het stuk staat evenwel vol met passages waar ik ernstige vraagtekens bij zet.
Een ding is zeker:
————————
Deze professor geeft geen antwoord op de door mij gestelde vraag:
“Zijn parkeermeters “overall” niet onverstandig als het gaat om de verhouding
kosten en opbrengsten voor de Gemeente zelf?”
Richard, ik zie het anders:Naar Dieren rijden is duurder dan een euro betalen bij parkeerplaats de Kloostertuin. Toch?
Wanneer ik bij de fam in Dieren op bezoek ga neem ik gelijk boodschappen mee uit Dieren, want ik ben er toch en bespaar me zo geld.
Nog een speciaal voor Appie van der Beek:http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/gemeenten-verlagen-parkeertarieven-voor-winkelend-publiek
@Heren,
Achter af betalen? ….Ik gooi er nog steeds muntgeld in. Gezien het feit dat je een moderne telefoon moet beschikken om dit te kunnen doen. En je moet een abonnement hebben, omdat met een preapaid telefoon geen ontvangst heeft in de stad om hier gebruik van te maken.Je moet immers internet verbinding hebben.
In de zomer maanden ga ik ook regelmatig naar Dieren naar de markt. Kan het iedereen aanbevelen. Voiral omdat parkeren gratis is.
Verzoek om de parkeerplatsen wel iets breder te maken bij de kloostertuin.
@Mijn telefoon geeft niet altijd de juiste spelling aan.
Prepaid, vooral, parkeerplaatsen..sorry hiervoor!
Henk Beijen als ik jou was zou ik niet te vaak naar Dieren meer gaan is niet goed voor je gezondheid verder sterkte
Mevr Steenbergen Dit is nu onze maatschappij waarin we leven als je geen smartfoon hebt van een honderd of zes hoor je er niet bij iedereen gaat er gewoon van uit dat je internet en zo n smartfoon hebt en als je zegt die heb ik niet kijken ze je aan of ze water zien branden
@theo houkes
Vooe paar tientjes hebbje al een (gebruikte) smartphone maar dit is hele andere discussie!
In gemeentes om ons heen zijn almproeven bezig om betaald parkeren af te schaffen en voorlopig met succes!! Mede door de kosten baten verhouding hebben gemeentes besloten betaald parkeren af te schaffen (voorlopig) totdat er een goed financieel plaatje is. Niet alleen koste/baten mbt betaald parkeren (met alles wat daarbij komt) nee, ook de mening van de winkeliers komt hierbij om de hoek kijken. Mits financieel goed onderbouwd uiteraard.
Dus, om nu zomaar te roepen dat “gratis parkeren niets toevoege aan het winkelbestand of het winkelend publiek…..” vind ik nogal kort door de bocht. Wellicht heeft het in Doesburg iets minder effect omdat je inderdaad voor niet al teveel geld je auto kunt parkeren dicht bij de winkels. Van oudsher was hetnin Doesburg zo dat veel parkeerplaatsen bezet werden door het winkelpersoneel. Hierbij komt dus ook de jouding van winkelier en winkelpersoneel kijken. Willen we eigenlijk niet allemaal zo dichtbij mogelijk parkeren?
Jeetje wat een schrijffouten ha ha. Kwestie van te dikke vingers voor zo’n klein toetsenbordje. Excuses daarvoor!!
Peter van den Broeke, wat dacht je van een blauwe kaart om je probleem van het bezet houden te voorkomen?
Max 2 uur gratis zie je wel vaker. Verder kijk eens naar het afschaffen van betaald parkeren in Velp, het lijkt erop dat de omzet van div winkels is gestegen, de gemeenschappelijke winkeliers waren tegen het betaald parkeren, dit tegen de wil van het college aldaar die Euro tekens in de ogen had.
Frans van der Krul
Blauwe zône zou inderdaad ook een goede oplossing kunnen zijn. Eerste twee uur gratis parkeren zou wat mij betreft een goed alternatief zijn. Destijds was dit niet aan de orde en wilde men een verkeersregulatieplan. Daar is dus het betaald parkeren uit voortgekomen.
Trouwens, mijn reactie was als reactie op Appie van der Beek. Heb dit ten onrechte in jouw schoenen geschoven. Excuses daarvoor.
Hmm ik had het niet in jouw schoenen geschoven maar in die van Theo Houkes. Ook niet erg chique. Sorry. .
@Theo,
Mijn punt over de mobiele telefoon heeft betrekking op de ontvangst van de Wifi in de binnenstad. Gezien het feit dat je een internet verbinding moet hebben om de app te kunnen downloaden die het mogelijk maakt om het parkeergeld te kunnen overmaken. Heb je een abonnement dan geeft dit geen probleem, maar heb je een prepaid telefoon dan wel. Het gaat hierom betaald parkeren en niet iedereen heeft een mobiele telefoon. Het is juist mooi dat Doesburg rekening houd hiermee door ook de mogelijkheid te bieden om muntgeld in de parkeermeter te deponeren. Dat is niet meer in iedere gemeente.
Gratis WiFi centrum en omgeving Doesburg, dit is ook goed voor het zaken doen en het toerisme.
@Mevr. H.F.Steenbergen
U heeft geen app en/of wifi/internet nodig. Met bijv. een (gratis) YellowBrick abonnement kan je aan- en afmelden via een “normaal” telefoonnummer. Eénmalig je gegevens registreren en je krijgt een maandelijkse factuur. Geldt niet alleen voor Doesburg, je kan dan “overal” parkeren, ook in parkeergarages e.d.
@ Gert-Jan Tas.
Om het even goed te begrijpen: U spreekt van een “gratis” abonnement en van een maandelijkse factuur.
Wat heb ik niet goed begrepen?
@ Frans van der Krul.
Nog even dat mooie begrip “voortgangs-rapportage” v.w.b. de “stads-promotion”:
Vroeger:
————
“Je stapte in jouw auto en je tufte naar de binnenstad en zette je auto voor de winkel en
je deed je boodschappen en …..als je iemand onverhoopt moest bellen,
dan liep je naar de telefooncel op de hoek”.
“Gezellig winkelen noemden de dames dat.”
Nu:
—–
“Je stapt in je auto en je zoekt je suf naar een parkeerplek meestal heel ver van “jouw’ winkel
verwijderd, terwijl het ook nog vreselijk hard regent;
je hebt geen kleingeld voor de parkeermeter, dan wel je hebt geen “app”
om het parkeren te regelen en als je iemand wil/moet bellen dan is er geen Wifi …….
……..of iets anders dat niet “klopt!”
Dus: …….”Jezelf behoeden voor veel ellende en
je zoon/dochter vragen of zij even iets per Internet voor jou willen bestellen”……….
Hoezo V&D failliet?
@Robert Duis
Je moet je aanmelden als “gebruiker”, dat noem ik het abonnement. Dat kost niks.
Vervolgens bel je het YellowBrick telefoonnummer dat via nummerherkenning jouw eigen GSM-nr linkt aan jouw auto & abonnement en je meldt jezelf “geparkeerd” in de betreffende parkeerzone aan (heel Doesburg = 9800).
Als je weggaat meldt je jezelf op vergelijkbare wijze af.
Vervolgens krijg je per maand achteraf één factuur van al jouw parkeeractiesbetaal waarop alleen de werkelijke parkeertijd x het voor die zone geldende tarief in rekening wordt gebracht met een vast starttarief/transactiekosten van (bij YellowBrick € 0,25 per parkeertransactie + € 0,0132/minuut) . De 2 belacties die elke parkeerbeurt “kosten” zijn verder “gratis”, dus geen extra belkosten.
Je krijgt ook een sticker (ook “gratis”) voor achter de voorruit van de auto; de parkeerwachter scant die sticker en ziet zo of je op dat moment wel of niet ingeklokt staat.
@ Gert-Jan Tas.
Dank uitleg!
Klinkt interessant.
Ga daar over nadenken.
Groeten – robert duis.
Voorzichtig Robert mij iets te veel gratis
@Gert-Jan Tas,
Bedankt voor de uitleg. Maar dit is me een gedoe zeg. Ik hou het liever simpel en zonder de lelijke sticker.
Conclusie:
Wilt u geen factuur achteraf, deponeer munt geld in het apparaat.
Mevr. Steenbergen
Wanneer u de App van ParkMobile gebruikt bent u met één druk op de knop klaar als u ergens parkeert. Wanneer u weggaat van de parkeerplaats zet u de App op STOP en u bent ook weer klaar.
Eens per maand afrekenen en alleen afrekenen wat u “gebruikt”. Simpeler kan het niet.