Het College van B&W van Doesburg stelt de Gemeenteraad voor om reclamebelasting in te voeren. Dit is de uitkomst van een draagvlakmeting onder ondernemers in de binnenstad. De opbrengst van deze belasting is bedoeld voor het op te richten ondernemersfonds. Daarnaast is het college bereid om hier in 2015 een extra bedrag van 25.000 euro aan toe te voegen.
Voor de jaren hierna wordt in een later stadium een voorstel aan de raad gedaan. Met ingang van 1 januari 2015 kan een nieuwe stichting aan de slag. Dat laat de gemeente weten in een persschrijven.
Op 28 oktober is het concept businessplan Stichting Doesburgs Centrum Belang aan de ondernemers in de binnenstad gepresenteerd. In het businessplan zijn de ambities, projecten en activiteiten, organisatiestructuur en financieringsstructuur vastgelegd.
Uit een draagvlakmeting onder de ondernemers is gebleken dat een ruime meerderheid voor de komst is van een ondernemersfonds in Doesburg. Bij een opkomstpercentage van 53 procent heeft 94 procent zich heeft uitgesproken voor de komst van een ondernemersfonds in de binnenstad van Doesburg.
De Doesburgse Ondernemersvereniging (DOV) en de gemeente zijn in januari 2014 gezamenlijk aan de slag gegaan met de voorbereidingen om te komen tot een ondernemersfonds. Het doel is om een nieuw samenwerkingsverband op te zetten die de binnenstad economisch sterker maakt door krachten te bundelen. Samen investeren om meer publiek en toeristen naar Doesburg te trekken, de uitstraling en aantrekkelijkheid te verbeteren en de bestedingen te verhogen.
DOV en gemeente willen dit bereiken onder de vlag van een nieuw op te richten stichting met als ‘werktitel’: Doesburgs Centrum Belang (SDCB). De samenwerking wordt geprofessionaliseerd en er komt structureel geld vrij om projecten en acties samen op te pakken.
Het centrum van Doesburg staat onder druk. Gezamenlijk investeren en samenwerken is een must om de huidige positie van Doesburg te behouden en zo mogelijk te versterken. Centra in de omgeving zoals Zevenaar en Doetinchem versterken zich op het gebied van activiteiten, promotie en uitstraling. Ook daar wordt sinds een aantal jaren samengewerkt met een ondernemersfonds. Doesburg heeft met haar unieke historische centrum vele mogelijkheden. Door samen te werken én financiering te realiseren kunnen kansen worden benut.
Het college stelt de raad voor om in te stemmen met het vaststellen van een verordening reclamebelasting, die vervolgens met ingang van 1 januari 2015 in werking treedt. Voorafgaand aan besluitvorming in de raad op 18 december wordt het voorstel op 3 december in de raadscommissie VROM besproken.
het geld kun je beter besteden voor toezicht in de binnen stad op zaterdag als de binnen stad is “afgesloten” voor fietsers en bromfietsers…want daar houden zich niet veel mensen aan…en als je iets afsluit moet je er wel toezicht op houden en misschien bekeuren voor geld in de kas…….half werk leveren is nooit rendabel….
Willy,wat voor werk?
Dit is een discussie die werkelijk niets te maken heeft met bovenstaand artikel inzake het heffen van reclamebelasting.
Deze discussie over het handhaven in de binnenstad op de autovrije zaterdagen is wellicht nuttig voor de wijkraad binnenstad maar totaal zinloos omdeze hier te voeren!!
PS, Peter van den Broeke,
Inderdaad de discussie over afsluiten hoort hier niet thuis, maar ook niet alleen bij de wijkraad binnenstad, dit gaat een ieder aan in Doesburg
@peter het heeft er wel mee te maken het gaat over de binnen stad en publiek,toeristen enz.. aan te trekken, dus als men reclame er wil neer zetten dan moeten mensen die op de stoep lopen zich naar de weg begeven en daar is het qua veiligheid een heel stuk minder dan op de vol gezette stoep, ook als men op de dagen van “afsluiting” zich begeeft op de weg…
dus ja het heeft er mee te maken, en dan is geld wat men toch wilt besteden een goede uitkomst om het te besteden aan handhaving….en dat gaat iedereen aan…..
Weet dat het hier niet thuis hoort:Autovrije binnenstad!
Historische binnenstad is niet gebouwd voor auto’s.
Voor de goede orde.
Het ondernemersfonds wordt gevuld met reclamebelasting van ondernemers. Ondernemers storten dus geld in de pot en vanuit die pot worden allerlei activiteiten georganiseerd om de binnenstad in Doesburg levendig te houden. Denk aan evenementen als de Kerstmarkt, de Muziekdag en andere activiteiten. Door een fonds in te stellen en alle ondernemers te laten betalen, komt er meer geld binnen. Straks betalen alle ondernemers in plaats van alleen de DOV-leden en is er een ruimer budget voor activiteiten en evenementen. Dat is de kern van dit bericht.
Richard, alle ondernemers, ook die van de Ooi en Beinum enz…
@Frans,
Nee, ondernemers uit de binnenstad. Want het gaat om binnenstadpromotie. Dat is het doel. Op de website van de gemeente stond recent uitgebreide informatie hierover. Ook een plattegrondje waarop was te zien om welk gebied het gaat. Kan het alleen nu niet meer zo snel terugvinden.
Richard,
ook ondernemers uit andere wijken hebben hier profijt van, denk hierbij aan kerst, St. Nicolaas enzz.
Van promoten Doesburg heeft hopelijk de gehele stad baat bij, zo zou er meer binnen kunnen komen aan reclame belasting.
Richard, dat is wat ik bedoelde. Dank voor je uiteenzetting!!!
Ik was van plan niet meer te reageren omdat dan de discussie de verkeerde kant op gaat.
Fijndat jij ook duidelijkheid verschaft hierover.
Aanvullend informatie.
In de Commissievergadering van 3 december geven alle partijen aan achter dit plan te staan. Verder blijkt uit de woorden van wethouder Mulder dat de nieuwe Stichting Doesburg Centrum Belang nog niet is opgericht en dat deze stichting vier bestuursleden krijgt. De gemeente neemt geen zitting in het bestuur. De stichting moet zelf de coördinator betalen en de bedrijfscontactfunctionaris van de gemeente staat los van de nieuw aan te stellen coördinator. Verder blijkt dat er een forse discussie is geweest over de hoogte van de reclamebelasting en de voorgestelde bandbreedte, zo laat Mulder weten. Aan startende, kleine ondernemers wordt geen korting gegeven. Ook zij betalen een bedrag ergens tussen 425 en 575 euro per jaar.
Richard, wederom bedankt voor de update inzake dit onderwerp.