Het merendeel van de ondernemers in Doesburg vindt dat de binnenstad geheel of gedeeltelijk afgesloten moet worden voor autoverkeer. Verder vinden ze dat pandeigenaren te veel huur vragen en de gemeente meer geld moet steken in lokale evenementen.
Dat en meer blijkt uit onderzoek van R & R media en advies, het communicatiebureau achter onder andere dit lokale platform DoesburgDirect.nl. Die vroeg in december ondernemers in Doesburg naar hun mening over ondernemerschap in de Hanzestad.
Doel van het onderzoek is in beeld krijgen hoe ondernemers denken over belangwekkende zaken in Doesburg. Een kleine vijftig ondernemers namen deel aan de online enquête.
Enkele conclusies uit het onderzoek:
* Het is leuk om te ondernemen in Doesburg.
* Het horeca-aanbod is divers genoeg.
* Ondernemers vinden samenwerken belangrijk.
* Twee derde vindt dat de binnenstad geheel of gedeeltelijk autovrij moet worden.
* Twee derde vindt dat parkeren gratis moet worden.
* 60% vindt dat inwoners belangrijker zijn dan toeristen.
* Inzet van sociale media om binnenstad te vermarkten wordt als zeer belangrijk geacht.
* Slechts 14% vindt samenwerking met gemeente slecht. Rest goed of normaal.
* Drie kwart vindt dat pandeigenaren te veel huur vragen.
* VVD loopt het hardst voor ondernemers, gevolgd door Stadspartij en PvdA.
* 70% ziet geen bedreiging in Fashion Outlet in Zevenaar.
* Meerderheid ziet niets in een grote Doesburgse webshop.
* De helft vindt dat de markt geen toegevoegde waarde biedt voor winkelend publiek.
* 65% vindt dat retailers een drankje of hapje moeten mogen serveren.
* Bijna 70% vindt dat openbaar toilet gratis moet zijn.
* 80% vindt dat gemeente meer geld in lokale evenementen moet steken.
‘Het onderzoek toont aan dat ondernemers het leuk vinden in Doesburg, maar dat er ruimte is voor verbetering. Samenwerken vinden ze belangrijk en ze zien een gehele of gedeeltelijke autovrije binnenstad wel zitten. Over de samenwerking met de gemeente zijn ze tevreden, al vinden ze dat de lokale overheid meer geld mag steken in de ondersteuning van lokale evenementen en vinden ze dat parkeren wel gratis mag’, aldus Richard Kok, opsteller van het onderzoek.
Het onderzoek is uitgevoerd onder ondernemers die actief zijn in de retail, horeca, dienstverlening, industrie een zpp’ers. 49 Ondernemers hebben de volledige vragenlijst ingevuld. Aanleiding voor het onderzoek is dat het geluid van ondernemers niet altijd duidelijk naar voren komt wanneer onderwerpen worden besproken. Het onderzoek is uitgevoerd door communicatieadviesbureau R & R media en advies, eigenaar van het lokale platform DoesburgDirect.nl.
Wie het onderzoek wil ontvangen, kan dit opvragen door een mail te sturen naar richardkokdoesburg@gmail.com.
Deze site wordt mede mogelijk gemaakt door de ‘Vrienden van DoesburgDirect.nl’. Dat zijn: Xycleservice, PlusFitDoesburg, Rootz, CarConcept, Delikasa, Restaurant De Liefde, Hillenaar Optiek, Gasthuiskerk Doesburg, Edelsmederij Tobias , Brasserie Het Zesde Zintuig, Partyboerderij De IJsselhoeve en Binkies , MKB Tele.com en Etos Doesburg.