Het winkelgebied in Doesburg moet autovrij worden. Dat wil zeggen dat de Kerkstraat vanaf de Markt, de Meipoortstraat vanaf de Zandbergstraat en de Ooipoortstraat vanaf de Helmigstraat permanent worden afgesloten voor het gemotoriseerde verkeer. Dat vindt GroenLinks.
De politieke partij heeft een discussiestuk opgesteld met daarin ideeen om de binnenstad een kwaliteitsimpuls te geven. Daarin staat ondermeer het instellen van een autovrij winkelgebied.
Ook in de monumentale woonstraten moet er volgens GroenLinks gewerkt worden aan het terugdringen van rijdende zowel als geparkeerde auto’s. ‘Om te beginnen willen wij van zowel de Veerpoortstraat, de Roggestraat als de Gastelaarstraat doodlopende straten maken’, aldus GroenLinks.
Verder vindt GroenLinks dat niet alleen de rijksmonumenten maar alle waardevolle historische panden een goede bescherming verdienen. GroenLinks: ‘Daarom dient er een volwaardige gemeentelijke monumentenlijst te komen. Eigenaren die hun panden aantoonbaar niet goed onderhouden, dienen hierop te worden aangeschreven waarbij de gemeente een faciliterende rol kan spelen bij een evt. opknapbeurt.’
Ook heeft GroenLinks oog voor groen in het centrum. ‘De binnenstad heeft, evenals de singels en de parken eromheen een groot aantal waardevolle bomen. Er dient een lijst van bomen te worden aangelegd die beschermd moeten worden.’
Verder denkt GroenLinks aan uniforme historische straatverlichting in de binnenstad. Tevens dient er een gemarkeerde toeristische route te worden aangelegd, te beginnen en eindigend op de Bleek.
Zowel voor het winkelend publiek, de recreanten als de toeristen is het volgens GroenLinks belangrijk dat er in het centrum (Kloostertuin) een openbaar (invaliden) toilet wordt gerealiseerd. ‘De revenuen van het toiletgebruik kunnen worden gebruikt voor het schoonhouden van deze voorziening.’
Omtrent de financiering van de plannen denkt GroenLinks aan het ophogen van de toeristenbelasting, aanspraak te doen op een deel van de gelden uit het KSB en het gebruiken van een deel van de M.O. gelden. Ook kan voor sommige projecten gebruik worden gemaakt van privaat geld en bieden subsidies mogelijkheden. Tenslotte moet volgens GroenLinks opnieuw een baatbelasting voor ondernemers in de binnenstad worden ingevoerd.
Beste GroenLinks,
Heb nog enkele aanvullingen op mijn wensen lijstje staan,
doe er ook maar gelijk een verkeerscirculatieplan bij met parkeerbeleid en een toekomst visie 2030.
KSB gelden oke, maar bij MO? gelden heb ik mijn twijfel, zou er niet een potje van 2 miljoen kunnen worden gevonden (net zo als de Turfhaven) voor zulke mooie plannen?Het pleit wat door jullie is geschreven komt me wel erg bekend voor van zeer lang geleden.
Wel goed dat dit weer eens op de agenda komt te staan.
Groen Links?
Geheel mee eens echter:
Parkeerplaatsen regelen.
Niet het parkeertarief omhoog .
Eigen burgers meer rechten geven als parkeerders.
Anders stroom alles weer vol en dat willen we niet.
Maar auto en gemotoriseerd vrije binnenstad: PRIMA!
Waardeloos een autovrije binnenstad.
Wij zijn geen Arnhem of Doetinchem.
Denk dat de winkeliers een forse omzetdaling zullen krijgen.
Voor die anderhalve toerist die hier komt hoeft dat niet. En in de winter kun je ook op zaterdag een kanon afschieten dan raak je nog niemand.
Het zou in de wintermaanden niet eens afgesloten moeten zijn op de zaterdag.
Ik zal als de binnenstad permanent afgesloten zal worden veel inkopen elders gaan doen.
Voor inwoners die niet al te goed ter been zijn wordt dit echt een crime. Want fietsen mag dan ook niet meer.
Hoe je dan nog bij zaken in het centrum moet komen?
Hoe doe je het met wat grotere aankopen, je een ongeluk slepen naar de auto?
Ikke niet.
Sorry voor “Maxie” gebruikte even een andere laptop daar stond het nog.
gr. Hanny (Maxie)
Prima initiatief, een discussiestuk opstellen, hoewel ik denk dat de gemeenteraad sowieso binnenkort al in discussie gaat over de binnenstad. Het college is volgens mij ook in gesprek met DOV hierover. Op de site van Groen heb ik het hele stuk even gelezen en ik heb toch wel een paar opmerkingen.
Op een of andere manier leeft bij GroenLinks de hardnekkige gedachte dat iedereen die in de binnenstad woont behoort tot de groep van middeninkomens en hogere inkomens. (Dit staat overigens niet in dit artikel maar wel in het discussiestuk). Waar die beleving vandaan komt is mij een raadsel maar ik kan GroenLinks verzekeren dat de samenstelling van de binnenstad net zo gevarieerd is als de rest van Doesburg. Ook hier wonen “gewone” Doesburgers, ook uit de minder bedeelde inkomensgroepen!
Nog los van de discussie over de afsluiting van de winkelstraten vraag ik mij af waar GroenLinks denkt dat de bewoners van de monumentale woonstraten hun auto moeten parkeren, als ze deze straten ook parkeerluw willen maken. De uitbreiding van de parkeercapaciteit bij de Turfhaven zal dan bij lange na niet genoeg zijn. Ik hoop dat GL ook hiervoor een concrete (en betaalbare) oplossing kan bieden voor het parkeerprobleem. Natuurlijk zijn een historische binnenstad en parkerende auto’s van oudsher een slechte combinatie, maar een feit is dat de auto’s er nou eenmaal gewoon zijn en een onlosmakelijk onderdeel uitmaken van ons leven van alledag. Kortom, stellen dat de parkerende auto,’s weg moeten uit de binnenstad zonder een concrete oplossing bieden voor het parkeerprobleem is iets te makkelijk gesteld.
Het verhaal rondom het aanschrijven van bewoners van de binnenstad die het onderhoud van hun huis verwaarlozen en dat de gemeente deze bewoners hierop kan aanspreken en eventueel een onderhoudsbeurt kan faciliteren, moet GroenLinks nog maar even goed uitleggen. Dit klinkt bijna te mooi om waar te zijn.
Rob Gossink,
Kan voor een deel vinden in je opmerkingen, maar heb zelf wel een paar opmerkingen over jou opmerkingen.
Je schrijft dat de samenstelling van de binnenstad net zo gevarieerd is als de rest van Doesburg hierbij enkele cijfers:
Postcode 6981 in gemeente Doesburg
Totaal aantal inwoners: 4775
Totaal allochtonen: 765 16.0 %
Westerse allochtonen: 390 8.2 %
Niet-westerse allochtonen: 375 7.9 %
Postcode 6982 in gemeente Doesburg
Totaal aantal inwoners: 2355
Totaal allochtonen: 830 35.2 %
Westerse allochtonen: 305 13.0 %
Niet-westerse allochtonen: 525 22.3 %
Opmerking: Samen stelling is dus zeker niet zo gevarieerd als je denkt.
Ook hier wonen “gewone” Doesburgers.
Waar wonen dan “ongewone” Doesburgers?
Parkeerprobleem binnen stad, is een zaak van een klein stukje lopen, is zeker zo gezond.
Hanny, wat sleep jij dan allemaal uit de binnenstad, waaraan moet ik dan denken?
Ben het wel met je eens dat we zeker geen Arnhem of Doetinchem zijn, dat zullen we zeker ook niet worden met het huidige beleid,Action zou de levendigheid in het centrum zeker bevorderen.
Afsluiten zou voor inwoners die niet al te goed ter been zijn wordt dit echt een crime? Is in een andere stad wonen waar de binnenstad is afgesloten (bv Zevenaar) een crime?Denk het zeker van niet, parkeren is daar aan de rand van het centrum nog veel goedkoper.(70ct/uur)
Want fietsen mag dan ook niet meer, lijkt me ook niet handig tussen wandelaars, maar scootmobielen wel.
@Frans: dan verbied de sootmobielen ook maar want juist die groep rijdt je van de sokken.
Fietsers kijken nog wel uit.
Maar….. zoals je zegt fietsen mag niet: kan ik vanwege mijn beperking ook niet.
Lopen, zoals je weet met kruk dus vermoeiend om ver te lopen.
Heb een snorbrommer om me te verplaatsen als ik de auto niet wil gebruiken maar dat mag dan weer niet.
Probeer zoveel mogelijk alle boodschappen in Doesburg te doen want wil de winkeliers hier zeker “steunen”.
Maar als ik dan in de Meipoortstraat moet zijn en dan nog in de Kerkstraat en mag dan geen snorbrommer (en anderen geen fiets) mag gebruiken wordt het wel een stuk zwaarder.
Voor je komt: met DBB en Koninginnedag loop je wel in de stad: Ja, maar dan plan ik dat zorgvuldig in dat ik voor de rest niets hoef te doen want dat gaat dan niet.
@Frans
Vraagje: Wat hebben de door jou genoemde achtergronden te maken met inkomen??
Gert-Jan,
Het geeft zeker een beeld van inkomen.Of wil je beweren dat het gemiddelde inkomen in centrum lager ligt dan op de Ooi?
Gert-Jan,
Hierbij de cijfers in Euro:(cijfers 2009)
De oude stad binnen de gracht : gem 31.900,=
De Ooi : gem 20.800,=
Conclusie: Oude binnenstad wordt ca 50% meer verdient.
Bron CBS.
auto vrij winkel gebied??????? ze krijgen de binnen stad nog niet eens fiets, bromfiets, motor vrij op de zaterdag………..
Graag wil ik, als opsteller van dit discussiestuk, even reageren op een paar opmerkingen. Rob Gossink zegt dat de auto’s nu eenmaal bij het leven van alle dag passen en we ze dus ook in de monumentale binnenstad gewoon moeten toelaten. Dit is mij veel te makkelijk. Natuurlijk zal de auto nooit uit de hele binnenstad kunnen verdwijnen maar je kunt er wel voortdurend naar streven het autogebruik terug te dringen. En er zijn écht mogelijkheden, maar je moet het wel willen. Datzelfde geldt ook voor eigenaren die hun pand verwaarlozen (gelukkig zijn het er niet veel). Momenteel wordt ook hier de gemakkelijkste weg gekozen: de gemeente kan er niets aan doen, dus doet ze er ook maar niets aan. Terwijl je wel degelijk positieve signalen kunt afgeven dat iedereen echt moet meewerken om onze binnenstad zo mooi mogelijk te maken.
Het autovrij maken van het winkelcentrum is al een oud actiepunt.
Zijn we al in het PAD in 1982 en 1986 (weet je nog Frans)mee bezig geweest. Vergelijkbare plaatsen als Doesburg, die toen de stap hebben genomen (b.v. Renkum) zijn daar nog steeds heel tevreden over. Doesburg, zelfs het DOV, begint er nu ook echt rijp voor te worden. (hoewel de uitslag van de DOV enquete hierover wel erg lang uitblijft). Mogelijk moeten we fietsers dan wel toelaten, behalve op zaterdag.
Verder is het natuurlijk zo dat er ook voldoende Doesburgers met midden- en lagere inkomens in de binnenstad wonen en dat moet ook beslist zo blijven. Maar ik ben het met Frans eens dat de hogere inkomens relatief meer vertegenwoordigd zijn dan in de rest van Doesburg, zeker als we voor het gemak het IJselkadeproject ook bij de binnenstad rekenen.
Nog even de MO gelden (maatschappelijke ondersteuning) Onze bedoeling is om uit dit potje geld te halen om een deel van het openbare toilet te financieren en wel de meerkosten om dit toilet ook toegankelijk voor invaliden te maken. In het plan is ook heel summier aangegeven waar we dan misschien elders in het m.o gebeuren iets kunnen bezuinigen. Kortom: lees het hele plan op Groenlinks.nl
En blijf vooral veel reageren, zo’n discussie is prima. Het bewijst dat de binnenstad leeft.
@ Bert.
Ik mis in jouw verhaal nog steeds de concrete oplossing waar je de auto’s van de bewoners laat bij het parkeerluw maken van de monumentale woonstraten in de binnenstad. Wat zijn nou die “echte mogelijkheden”? Komt GroenLinks dan ook met een “echte oplossing”. Nogmaals, stellen dat de parkerende auto,’s weg moeten uit de binnenstad zonder een concrete oplossing bieden voor het parkeerprobleem is iets te makkelijk gesteld.
@Frans
Dat zijn gegevens waar ik meer aan heb dan de sociale/geografische achtergrond.
Dat gezegd hebbende: Maakt toch eigenlijk helemaal niks uit, geen van beide overigens. Het is zoals het is.
@Doesburgje
Gewoon een paar dagen achter elkaar bonnen schrijven; jammer dat dat moet, maar we zijn met z’n allen nogal hardleers.
Rob, jij stelt het nu veel te absoluut. Ik heb nooit gezegd dat alle auto’s de binnenstad uit moeten, alleen dat we het autogebruik zoveel mogelijk moeten terugdringen, uiteraard mits aanvaardbaar voor zowel de bewoners als de gem. financiën.
Eén van die plannen is het doodlopend maken van de 3 genoemde straten. Verder zie ik mogelijkheden om ook de parkeerdruk op de Veerpoortstraat (één van onze mooiste straten) drastisch te verminderen. Omdat dat plan nog niet goed is uitgewerkt, wil ik dat hier nog even niet uit de doeken doen. Waar het ons nu vooral om gaat is of het idee om het autogebruik in de binnenstad zoveel mogelijk terug te dringen, voldoende draagvlak heeft, zowel bij de politiek als de burgers.
Beste Bert,
Als je draagvlak wilt vinden voor het voorstel om de monumentale woonstraten parkeerluw te maken moet je juist ook nagedacht hebben over een mogelijke oplossing voor het elders parkeren van de auto’s van de bewoners van de binnenstad. Anders blijkt het discussiestuk van GroenLinks een “losse flodder” te zijn. Komt dat draagvlak waar GroenLinks naar op zoek is nooit van de grond.
Hoi Bert,
Dank voor je reactie, ben het verleden zeker niet vergeten.
Kan me goed vinden in de plannen die nu Groenlinks wil promoten.
Je weet waar de weerstanden zitten, een aantal winkeliers van toen zijn er nu niet meer, er is vlg mij nog 1 tje die de boel tegenhoud.Zorg voor draagkracht bij de Wijkraad en DOV en dan volgt de rest vanzelf.
Hier wordt je nietveel wijzer van. Waar laten bewoners van de binnenstad hun auto?
Hoe denk je doodlopende straten in de binnenstad te realiseren Hoe moeten nuts en openbare bedrijven hier opereren. Denk ook aan ambulance en brandweer.
Minder auto’s hoe goed bedoeld ook is ookminder winkelend publiek en de middenstand heeft het al zo moeilijk in Doesburg.
Ik denk niet dat DOV hier staat te juichen.
Jammer overigens dat politieke partijen op deze site alweer over elkaar heen rollen nog voordat de discussie op gang is gekomen. Hou eens op met dat . profileren ter meerdere glorie van de eigen politieke partij en ga 100% voor Doesburg.
@ tegenstanders:
Het autovrij maken van een binnen stad leverde ook in zevenaar destijds veel rumoer op en alsmede in doetinchem maar levert de middenstand een “hoop”in als het doorgaat?
Ik zeg NEE! Want het ligt niet aan de auto, of anders dat de middenstand meer of minder verkoopt.
Het ligt aan de emotie die erop zit want we willen graag voor de deur parkeren, (buiten de invaliden!)
Als dit de omzet laat kelderen durf ik hardop te zeggen dat het dan al niet veel meer is in de binnenstad!
Belangrijk is wel zoals ROB aangeeft o.a. waar je de auto’s laat dan?
Want de bleek staat vol,achter de coop staat vol, dus………………….?
@ Leo, Nuts bedrijven kunnen er altijd wel in als het moet!!!
@ Bert: Als het ijsselkade project bij de binnenstad hoort volgens jou (waar haal je het vandaan????????)
Dan kan waarschijnlijk de action alsnog in het pand van Geereking komen en een voordeel heb je daar……….Parkeerruimte.
Oke dat was weer een cynische zijsprong, ik ben gek op de action.
@ Hanny: Ik weet wat jij wekelijks naar huis sleept…..een kratje bier waar Frans en ik nog een keer van gaan genieten…..toch?
@ Frans: Je bent een goeie als onderzoeker voor de gemeente en of politieke party, man dat jij niet aan de bak komt met zoveel kennis.
Hoi Leo, ik ben geen lid van welke politieke partij dan ook! Ga voor 200% Doesburg, gewoon 100% is me niet genoeg!Zet er een stapje bij.
“Belangrijk is wel zoals ROB aangeeft o.a. waar je de auto’s laat dan?” … hier moet ik wel even om lachen….net alsof je in doesburg niet genoeg kunt parkeren en dan te bedenken hoeveel parkeer plaatsen heb je nu eigenlijk in het centrum, zoveel zij het er ook weer niet om de binnen stad vrij te maken van verkeer, maar hier gaat het niet om de parkeer plaatsen of de midden stand maar om de luiheid van mensen om te lopen… want als je Doetinchem, Arnhem, Apeldoorn, Zevenaar enz hebt …..hoe kun je dan nog praten over het kan niet in Doesburg????? het is een beetje van alles bedenken wat niet waar is om maar de binnen stad open te houden… en nogmaals als men het al niet kan handhaven op zaterdag (politie controleert niet)wanneer de binnen stad ook dicht is voor fietsers, bromfietsers en motoren hoe wil je dan dit invoeren…pffff veel gepraat maar weinig actie…
@ Doesburgje?
Ik lees je verhaal en denk: deze persoon heeft ongetwijfeld veel ideeën hoe het kan en wel zou moeten?
Zet ze hier eens neer?
Waar parkeren?
Hoe handhaven?
Andere ideeën?
Ben benieuwd?
De binnenstad autovrij maken zal niet lukken. Minder auto’s in de binnenstad moet echter wel te doen zijn. Een ideetje? (nog niet uitgewerkt)
Parkeerverbod in Veerpoortstraat. Waar laten we dan die auto’s?:
Parkeerterrein aan de Waterstraat (vlak achter Veerpoortstraat) kan nog minstens met de helft worden uitgebreid. Maar dan moet de speelplaats ter plaatse wel verhuizen. Waar naar toe? B.v. grasveld eind Windmolenstraat en grasveldje schuin tegenover parkeerplaats Waterstraat. Zo kun je met puzzelen een heel eind komen. Of het echt uitvoerbaar is, zal onderzoek moeten uitwijzen.
@bart…. volgens mij kun jij kunt niet goed lezen.. men zeurt teveel over parkeren, en dit kan men heel veel in Doesburg maar daar ga ik jou niet op attenderen omdat jij het toch niet ziet/vind, en handhaven is via politie/burgerwacht enz… /partijen(sp,pvda enz.), en laten we eerlijk zijn lopen en fietsen is ook een optie maarja dan moet je bewegen….en nog steeds benieuwd Bart? ga dan eens kijken in andere steden/dorpen waar het wel kan, maar ik val weer in herhaling….
Groen Links ….. en een mening over de binnenstad?
Dacht eigenlijk dat Groen Links / Groen Rechts en Groen Midden zich maar zouden moeten beperken tot meningen over het GROEN en niet over The Business in het hartje van een STAD.
Moet een zekere Robert Duis bepalen waar GroenLinks zich wel en niet mee bezig mag houden?
Dacht het toch niet.
Beste Bert Stulp,
U wilt geen “dode vogeltjes” in de Natuur, ik wil – als bewoner van de Binnenstad geen “dode vogeltjes” (Economie) in het bruisende HART van de STAD! Ik bepaal niet waar Uw Partij zich mee MOET bemoeien, ik vraag alleen of uw Partij zich niet WIL bemoeien met zaken die niet GROEN, noch specifiek LINKS zijn, maar ALLE kleuren van de Regenboog (Het Politiek Spectrum) in zich hebben en dus niet alleen LINKS maar zowel links, rechts als het midden van alle opvattingen die denkbaar zijn, vertegenwoordigen. Waarvan Akte.