Doesburg heeft dit jaar al 1 miljoen bezoekers verwelkomd. Dat blijkt uit de Monitor Economie & Toerisme die vanochtend in het stadhuis is gepresenteerd. Een blije wethouder Ellen Mulder onderstreept dat investeren loont.
Dit jaar zijn met behulp van vijf sensoren in diverse straten (Meipoortstraat, Gasthuisstraat, Koepoortstraat, Kerkstraat en IJsselkade) in de binnenstad door middel van wifi-signalen per week bezoekersaantallen geregistreerd. Die wijzen uit dat van 1 januari tot en met 1 oktober 982.168 bezoekers zijn genoteerd. Dit is behoorlijk meer dan de eerder gemeten 800.000 dagbezoeken, zoals genoemd in de MeerjarenInvesteringsAgenda (MIA).
De toename van het aantal bezoekers schrijft Mulder toe aan investeringen die er de afgelopen jaren zijn gedaan. Zo is er een budget van 75.000 euro per jaar om menskracht in te zetten en content te maken voor promotie van Doesburg, en gaat er 25.000 euro naar de Stichting Centrum Belang Doesburg, die ondernemers faciliteit en ondersteunt.
Ruhrgebied
Het grootste deel van de bezoekers is afkomstig uit Nederland, maar Mulder ziet een toenemend aantal bezoekers uit België (Vlaanderen) en Duitsland (Ruhrgebied) zonder exacte cijfers te kunnen noemen.
‘Ik ben heel blij met deze cijfers’, laat Mulder woensdagochtend aan DoesburgDirect.nl weten. ‘Ooit hebben we gezegd dat we een miljoen bezoekers naar Doesburg willen halen en die zijn er nu al. Het is een mijlpaal. De inzet en investeren lonen en tonen aan dat samenwerken zijn vruchten afwerpt’.
Een belangrijk onderdeel bij het trekken van bezoekers zijn evenementen. Daaruit blijkt dat de Culturele Zondag met 52.121 bezoekers verdeeld over 10 evenementen per jaar de meeste bezoekers trekt. Gevolgd door Doesburg Binnenste Buiten met 49.149 bezoekers. Dat zijn er overigens fors minder dan de 100.000 bezoekers die de organisatie zelf communiceert. ‘Wij meten, zij doen een inschatting’, aldus Mulder.
De website www.bezoek-doesburg.nl noteert 111.508 pageviews in de periode januari tot oktober dit jaar. Dat is 25 procent meer dan het jaar ervoor. De Duitse website www.besuchdoesburg.de noteert 4.510 pageviews dit jaar tot nu toe.
Meer spenderen
Doesburg blijft zich voorlopig richten op toeristen uit Nederland, Duitsland en België. De Aziatische markt is geen speerpunt. Wel wil Mulder dat bezoekers meer gaan spenderen in Doesburg en dat het herhaalbezoek omhoog gaat. Met het huidig aantal bezoekers is de schatting dat er voor bijna 30 miljoen euro wordt gespendeerd.
Het toenemende aantal bezoekers laat zien dat er op het gebied van fietsparkeerplaatsen een uitdaging ligt, zoals Mulder dat noemt. Ook het gastheerschap bij ondernemers mag wat haar betreft een diepere laag krijgen. ‘Een Duitse gast spreek je nou eenmaal anders aan, dan een Belgische of Nederlandse gast. Daarin willen we investeren. Hoe? Dat gaan we onderzoeken’.
Uniek winkelaanbod
Over de regelmatige sluiting van het VVV kantoor op zondag, wil Mulder geen uitspraken doen. ‘Hierover ga ik geen mening geven. Het is aan de VVV om te zorgen dat ze hun zaken op orde hebben. Er wordt veel en goed werk verricht door onder andere de vele vrijwilligers’.
Het gaat volgens Mulder goed met de lokale economie. ‘Als ik in de winkelstraten kijk, dan zie ik een zeer gevarieerd aanbod van winkels en bedrijven. Dat maakt ons uniek. Zo liep ik twee weken geleden in Rotterdam door de zogenoemde koopgoot en zag daar heel veel van hetzelfde. Dan denk ik: dat hebben wij in Doesburg veel beter voor elkaar’.
Doesburg wil jaarlijks de Monitor Economie & Toerisme publiceren. Hierdoor wordt het beter inzichtelijk hoe de economie en het toerisme zich ontwikkelen ten opzichte van voorgaande jaren.
Deze site wordt mede mogelijk gemaakt door de ‘Vrienden van DoesburgDirect.nl’. Dat zijn: Xycleservice, PlusFitDoesburg, Rootz, CarConcept, Delikasa, Restaurant De Liefde, Hillenaar Optiek, Edelsmederij Tobias , MKB Tele.com, Etos Doesburg, Bennie’s Barber Shop en Djoke.nl.