Wat is jouw persoonlijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?
Ik hou het dan vooral maar even zakelijk en in dat opzicht is de oprichting van bedrijfskundig instituut Kleynenborgh toch wel het hoogtepunt van 2012. In korte tijd toch een naam op de kaart gezet, leuke workshops georganiseerd en bijvoorbeeld een E-Book uitgebracht: http://www.kleynenborgh.com/E-Book_En-nu-de-klanten-nog. Prachtig om te zien dat de moderne marketing lessen stuk voor stuk bewezen worden!
Wat is voor jou hèt Doesburgse moment van 2012?
Ik vond de opening van het Hanzehuys toch een heel mooi moment. Een geweldig initiatief met veel durf opgezet, echt ondernemerschap. Helaas was het de initiatiefnemers niet gegund en kunnen we allemaal natuurlijk duizend redenen bedenken waarom niet, de beste stuurlui staan tenslotte aan wal. Ook hebben natuurlijk diverse Doesburgse ondernemers verlies moeten nemen en dat is uiterst vervelend.
Feit is dat door het Hanzehuys een heleboel zelfstandigen elkaar hebben gevonden en bijzondere samenwerkingsverbanden zijn ontstaan zoals het Doesburgs Coachings Collectief en de “Hanze-lunch”. En natuurlijk heeft het Hanzehuys ook bijgedragen aan de vorming en oprichting van Instituut Kleynenborgh! Wat mij betreft zijn Harko en Marcel, ondanks de tegenslag, toch wel de Doesburgse Ondernemers van het jaar 2012. We hopen met het “Hanzegilde” het initiatief voort te zetten en zullen in 2013 weer thema avonden en andere bijeenkomsten organiseren.
Welk rapportcijfer geef je Doesburg het afgelopen jaar en waarom?
Een 7,5. Ik vind Doesburg best prima, maar er is nog veel ruimte voor verbetering. Ik mis een stuk passie en ambitie om er iets van te maken. Niet op individueel niveau overigens, er zijn genoeg individuen die met een tomeloze energie, passie en betrokkenheid iets, voor Doesburg, proberen ter bereiken. Maar Doesburg zou er goed aan doen om krachten te bundelen of in ieder geval met één gezicht naar buiten te treden en op die wijze de economie te versterken.
Toerisme is natuurlijk een speerpunt, en dat is niet zo bijzonder voor zo’n authentiek hanzestadje, maar er is meer economie dan dat. Ik denk dat het geheel versterkt kan worden door een heldere positionering naar buiten toe. Maar laten we wel de adviezen van hoogleraar citymarketing Gert-Jan Hospers in onze oren knopen: „Veel gemeenten willen alles zijn voor iedereen. Dat werkt dus niet. Citymarketing is te vaak het speeltje van politici.”. Dus laten we geen slogan bedenken.
Welke droom wil je komend jaar verwezenlijken?
Ik ben niet zo’n dromer (helaas?). Zeker zakelijk gezien liggen er diverse mooie kansen die ingevuld moeten worden. Voor mijn softwarebedrijf gaat het grootste project in haar bestaan van start, reden dat ik daar ineens weer veel meer tijd ga besteden. Instituut Kleynenborgh gaat, naast het reguliere programma, een groot business Event organiseren (voorlopig gepland op 29 juni 2013). Met een aantal initiatieven hopen we de Hanzefeesten meer kwaliteit en continuïteit te geven, zowel financieel als organisatorisch. En dan is er nog het werk voor de wijkraad, tennis en hanzegilde. Kortom, genoeg om me van de straat te houden.
Eén, ja slecht één, rake tip om Doesburg nog mooier te maken.
Ik zou het liefst de tip geven een bord “Afslag Doesburg” aan de A12 te plaatsen, maar dat maakt Doesburg natuurlijk niet direct mooier. Dichter bij huis en concreter vind ik lastiger, alhoewel. Het afgelopen (verkiezings)jaar heb ik me weer enorm gestoord aan al dat wildplakken van verkiezingsposters. Laat de politiek daar wat over afspreken. Vragen hierover aan de raad worden beantwoord met dat een centraal bord “te duur” is ofzo. Maar denk eens aan andere mogelijkheden, bijvoorbeeld maximaal 1 poster per partij per straat.
Tot slot nog een geheimtip. Wat moeten we in Doesburg absoluut bekijken komend jaar?
Nou, dit vind ik wel een heel lastige. Ik hou me nooit zo erg bezig met dat soort zaken en er ontgaat mij dan ook van alles. Ik moet altijd door anderen op mooie plekjes of activiteiten gewezen worden. Dus die straat/gebouw/boom weet ik niet.
Een goed bewaard geheim is de winkel van de Hanzefeesten waar de circa 500 kostuums van de Hanzedag zijn opgeslagen. Als je al die kostuums op soort gesorteerd in rijen ziet hangen krijg je enorm veel ontzag voor alle naaisters die daar zoveel uren in gestoken hebben. Zo in de weken voor 8 juni zullen weer honderden Doesburgers zich daar melden om aangekleed te worden. Maar misschien is de geheimtip wel dat alle Doesburgse ondernemers die serieus werk willen maken van hun groei de berichtgeving rond het business event van Instituut Kleynenborgh op 29 juni in de gaten moeten houden!