Een vernieuwend bovenkledingstuk voor borstkankerpatiënten die na een operatie een borst moeten missen. Dat was het idee, een paar jaar geleden. Het idee werd een ontwerp, het ontwerp werd ontwikkeld en uitgevoerd, een collectie ontstond. Inmiddels runnen Liesbeth Sillem en Teja Peters een gloednieuw Doesburgs kledingbedrijf.
Na een zorgvuldige aanloop, waarin een kleine collectie werd opgebouwd , is NéNé Topware intussen het ontwikkelstadium voorbij. Het bedrijf is klaar voor de markt en profileert zich als merk voor zowel de oorspronkelijke als een bredere doelgroep.
Het begon met de NéNé, een bovenkledingstuk dat je makkelijk omslaat en dichtklikt. Naast de NéNé zijn meerdere modellen en ontwerpen ontwikkeld. Allemaal volgens het uitgangspunt: mooi, gemakkelijk en origineel. Geschikt voor zowel
(ex-)borstkankerpatiënten als vrouwen die door bijvoorbeeld reuma moeite hebben met knoopsluitingen. Maar net zo aantrekkelijk voor iedere andere vrouw die valt voor het ontwerp. Zo is er de ingenieuze GoGo, een sjaal-achtige ‘constructie’ van soepelvallende tricot, met vele draagmogelijkheden. Of de EenTweeDrie, die je als top, jurk én rok kunt dragen.
Innovatief, zo kun je de oorspronkelijke NéNé wel omschrijven, laten de ondernemers weten. ‘Het is een soort korte cape’, licht Liesbeth Sillem toe, de bedenkster van het prototype. ‘Ik wilde een makkelijk maar mooi kledingstuk maken dat je snel even omslaat en dat volume geeft aan het bovenlichaam. Daarom kiezen we voor bijzondere stoffen, vaak met reliëf, en is het model enigszins klokkend.’
De NéNé Is aan twee kanten draagbaar. Sillem: ‘Ik heb gezocht naar een sluiting die dat mogelijk maakt. Een tas bracht me op het idee van een magneet’. De NéNé is voorzien van een supersterke, ingenaaide magneet, die het ontwerp niet aantast en als het ware zichzelf dichtklikt. ‘Daarmee is deze top ook ideaal voor alle vrouwen die, om wat voor reden dan ook, moeite hebben met sluitingen’, verklaart Teja Peters. Zij is de zakenpartner van Sillem. Samen runnen zij het nieuwe Doesburgse kledingbedrijf NéNé Topware.
‘Toen ik in 2009 met het idee speelde, heb ik het samen met iemand van ArtEZ (modeacademie) verder ontwikkeld. De naam NéNé vond ik in een Frans woordenboek. Het is een koosnaam voor borsten. Die herhaling in het woord zag ik meteen als een grafische mogelijkheid voor de merknaam’, aldus Sillem.
In Doesburg bleek een fantastisch naaiatelier te zijn, dat de lastige klus van het innaaien van de sterke magneet als een uitdaging zag. Zo kwam in 2010-2011 de productie op gang. ‘We verkopen via de webshop www.nenetopware.nl‘, aldus Peters. ‘Maar we zijn ook bezig met het opzetten van verkooppunten in bepaalde winkels. Daarnaast willen we ons uitdrukkelijk op een bredere doelgroep gaan richten: alle vrouwen die moeite hebben met sluitingen. Bijvoorbeeld vrouwen die reuma hebben of MS, of die last hebben van een oedeem-arm na een borstoperatie. En nog ruimer: alle vrouwen die van exclusief en origineel houden. Onze ontwerpen worden in een kleine oplage gemaakt’.