Rotaryclub Doesburg wil een Bronzen Maquette van de Binnenstad van Doesburg gaan realiseren. Vergelijkbare maquettes staan onder andere in Deventer en Groningen en in vele, vaak wat oudere, Duitse en Engelse steden met een verhaal. De Doesburgse maquette, met een dimensie van ca. 140 cm x 110 cm, wordt gesitueerd op het plein achter het Doesburgse Stadhuis, het Roggepleintje of de “Oude Vischmarkt”.
Op de maquette worden ook diverse brailleteksten aangebracht, zodat ook blinden en slechtzienden kunnen genieten van dit object en daarmee dus ook de contouren en de verhalen van de binnenstad kunnen lezen en begrijpen.
Als ontwerper en maker van het geheel is gekozen voor de Doesburgse zilversmid Marcel Blok, tevens graveur, stempel- en modelmaker.
Het is de bedoeling dat de maquette ook het vertrekpunt gaat worden van de vele stadswandelingen, zodat de bezoekers en de wandelaars al een goed idee krijgen hoe Doesburg er ’van boven‘ uit ziet. In de maquette zijn ook de Hoge- en Lage linie voorzien.
Momenteel is de Rotaryclub druk bezig met het benaderen van 5 zogenaamde Founding Fathers, die gezamenlijk een groot deel van de projectkosten dragen. Het restantbedrag zou dan op de jaarlijkse Doesburgse Haringparty bijeen gebracht moeten worden. De Haringparty wordt gehouden op donderdag 18 juni. Als alles loopt zoals de projectorganisatie verwacht zou aan het einde van de Haringparty het fiat gegeven kunnen worden voor de realisatie van dit prachtige project.
De verwachting is dat de maquette in het voorjaar van 2016 onthuld kan worden om op die manier een definitieve plaats in het straat- en “wandel” beeld van Doesburg te krijgen.
Ik vraag me af of de gekozen locatie goed doordacht is. Het Roggepleintje wordt namelijk nogal uitgebreid gebruikt als motor en fietsen stalling. Ook wordt het pleintje gebruikt bij allerlei festiviteiten. Het plaatsen van een dergelijk groot object kan de multifunctionaliteit van dit gezellige pleintje ernstig verstoren.
Daar gaat het leukste pleintje van Doesbrug……………………………………….
@Gemeente Bestuur Doesburg.
Alle respect voor al het “GOEDS” dat de Rotary in de wereld voor de mensheid verzint.
Op een bronzen maquette van de stad Doesburg zitten de inwoners- en de bezoekers van Doesburg
NIET te wachten en ZEKER niet op het mooie- en gezellige Roggepleintje, alwaar regelmatig
plaats gemaakt wordt voor een podium om festiviteiten aldaar bij de terrassen op te vrolijken.
Geen idee wat zo’n maquette moet gaan kosten. Maakt ook niet uit.
De Stichting Het Gehandicapte KIND is blij met elk bedrag.
Beste Robert Duis,
Kunt u mij eens vertellen hoe u toch aan al uw wijsheden komt? Uitspraken als ”Op een bronzen maquette van de stad Doesburg zitten de inwoners- en de bezoekers van Doesburg NIET te wachten” en “ZEKER niet op het mooie- en gezellige Roggepleintje” zijn UW opvattingen, NIET die van de Doesburger.
Wellicht kan er voor een andere plek gekozen worden maar een bronzen maquette is toch een prachtig idee?
Voor de volledigheid heb ik nog even een interessante link toegevoegd.
https://www.nsgk.nl/hoe-kan-ik-helpen/donateur-worden
@Vincent Kreileman.
Heb reeds een reactie gegeven. Mocht deze nu 2 x verschijnen dan kan de heer Kok deze verwijderen.
Mvg- robert duis.
@Vincent Kreileman.
Er is dus iets mis gegaan. Mijn reactie is niet verschenen op deze website.
Ik ga proberen deze te herhalen.
——————————————————————————————-
Daar had ik dus op gehoopt. Een reactie van een Rotarian …. althans daar ga ik maar even van uit.
Mijn “Wijsheden” zijn geen wijsheden.
Het betreft hier mijn opvattingen, mijn meningen en mijn gevoelens.
Deze komen uit mijzelf en dat enigszins geholpen door scholing, door het lezen van boeken, maar in dit geval
door te communiceren met burgers van Doesburg, welke heel dichtbij dit Roggepleintje wonen.
Ben blij vast te stellen dat U een andere “plek” bespreekbaar houdt.
Ik vind dit geen prachtig idee, maar mijn mening is niet echt relevant. Dat geef ik U toe.
Uw “link” laat ik aan mij voorbijgaan. Ik geef graag aan “Goede Doelen” …. een (1) had ik reeds genoemd.
@Vincent Kreileman.
……. moet zijn >>>> laat ik NIET aan mij voorbijgaan!
Helaas, ik ben geen lid van de Rotary..
Ook laat ik me niet verleiden tot het voeren van een discussie “op het web”.
Wel goed om te lezen dat u als belezen persoon regelmatig uw visie kenbaar maakt op Doesburgdirect. Jammer hierbij vind ik dat deze vaak negatief kunnen worden opgevat. Dit geldt niet alleen voor uw reacties maar ook van andere personen op dit normaal gesproken vrolijke en positieve blog.
@Vincent Kreileman.
Dank reactie.
Ja …. als het gaat om meningen verkondigen op deze website, dan is er niets vervelender dan die
vele vrouwen en mannen die op deze site komen met:
Leuk idee! Goed Gedaan! Chapeau! Veel Succes! …. en nog veel meer gevaarloze reacties.
Inderdaad …. bijna ALLES wordt onmiddellijk als “negatief” bestempeld op het moment dat er een “echte” reactie verschijnt:
“Wat een ONZIN!” Daar ben ik het helemaal mee “ONEENS”. Hebben jullie niets beters te “doen!”
Wie zit er te wachten op een MAQUETTE van DOESBURG?
Helemaal niemand!
Misschien de man die deze MAQUETTE mag maken en voor hem hoop ik dan maar weer dat het wel doorgaat.
U laat zich niet verleiden tot een discussies …… wellicht anderen ….:-)))))
Leuk idee. Top!!!! Veel succes met maquette. Aanwinst voor onze stad.
@Maarten ….zonder Achternaam.
Weet U wat aanwinsten zijn voor de stad Doesburg?
Niet een Bronzen Maquette!
Maar wel:
————
1) Een Station. (Waarom Dieren wel?)
2) Een Theater. (Alhoewel de Gasthuiskerk daar thans dichtbij komt).
3) Een Disco. (Waar moet de Jeugd in Doesburg eigenlijk naar toe?)
4) Een Middelbare School. (Houdt de Jeugd “binnenboord”).
5) Een flaneer IJSSELKADE met Horeca ….. zoals in Emmerich aan de RIJN. (Benut de mooiste rivier van het land!).
6) Een her-opening van de ABNAMRO BANK. (Een Hanzestad zonder BANK kan toch niet).
7) Een nacht- en weekend Dokterspost in Doesburg. (In de nacht helemaal naar Velp kan toch niet).
8) Een muziekkoepel. (Plannen schijnen er te zijn!).
9) Een Jazz-Club en een jaarlijks Jazz-Festival. (Wat Gorssel kan, kan Doesburg toch ook?)
10) SC Doesburg naar de TOP – KLASSE van de Amateurs. (De beste manier om een stad op de kaart te zetten).
11) Een gratis parkeerplaats OK, maar dan wel met beveiliging. (Vele malen worden ruiten ingeslagen en radio’s gestolen).
12) Een vuilnis-ophaaldienst. (Oude van dagen lopen thans hun vuilniszakken met de rollator te vervoeren).
……..Enough for the Moment!
Ik vindt de maquette een aanwinst voor de stad. Van mij mag het van alles zijn wanneer het onze stad meerwaarde geeft, inwoners en toeristen naar de binnenstad trekt! Met de vele leegstaande panden(veranderende markt) wordt het tijd dat we met elkaar Doesburg levendig houden of weer gaan maken. De heer Duis geeft een behoorlijk aantal ideeën maar waarom buiten deze ideeën geen maquette? Wat de organisatie aangeeft een begin voor de diverse wandelroutes, een eerste idee van de stad krijgen door middel van zo’n platte grond is toch geweldig! De plaats hiervoor is ook prima gekozen, het mooiste pleintje van Doesburg maar dan wel graag al die fietsen en motoren daar weg, die horen daar niet. Het formaat van dit ornament neemt niet meer dan één fietsplaats in, ik zou het aanvullen met meerdere bankjes om er te kunnen flaneren zonder de horeca te moeten bezoeken wanneer je daar even geen trek in hebt. De ondernemers rondom het pleintje zullen mijns inziens blij zijn met de komst van meerdere inwoners en toeristen naar deze plaats, immers met activiteiten vallen zij meest buiten de boot, dit is een bezwaar welke zij meerdere malen hebben aangegeven dus zal deze plaats zeker zijn waarde hebben. Van mij mogen er op meer plaatsen dergelijke zaken komen, zeker aan de uiteinden van de winkelstraten. Meer te zien, te horen of te doen! De genoemde ideeën moeten wel realiseerbaar en te bekostigen zijn. We kunnen een station plaatsen maar waar moet die trein naartoe? Nog een brug over de IJssel en een lus naar Dieren? Meer horeca aan de IJssel, ik zeg gelijk ‘doen!’ Jammer dat de eerste voorstellen zijn verworpen en we nu beton kunnen bekijken wat een mooie boulevard had kunnen worden welke ook weer zijn publiek trekt, en de disco kan er zo tussen! Een Jazzfestival, natuurlijk, waar wacht u op? De zomer is nabij dus vast nog wel plaats om e.e.a. te organiseren!
@Henri Rook.
Dank voor Uw reactie. Ik had nog veel meer “tegengas” verwacht …. eerlijk gezegd.
Een station ….. dat is natuurlijk absoluut niet haalbaar …. dat begrijpt ik zelfs, maar
het herstellen van de naam van het STATION Dieren in DIEREN/DOESBURG moet
toch bespreekbaar zijn?
En dan maar ineens DOESBURG a/d IJSSEL om het nog iets duidelijker te maken waar onze stad
zich op de landkaart überhaupt bevindt.
Over de maquette gaan wij niet verder bakkeleien. Heb echter stellig de indruk dat de mensen rond
het Roggeplein minder enthousiast over de maquette op die plek zijn, dan U.
De Gemeente zit daar “bovenop” en zal zeker het laatste woord hebben in deze.
Nog een BRUG over de IJSSEL was nog niet zo’n slecht idee geweest, aangezien wij dit jaar minstens
gedurende zes weken naar de overkant moeten zwemmen.
Op het pontje passen zes auto’s en dat zou een wachttijd van zes dagen betekenen.
Wat de IJSSELKADE betreft, ben ik bang dat een re-organisatie van de huidige situatie teveel geld gaat kosten.
Een Theater, een Disco, een Middelbare school, een Bank zullen ook vast niet tot de mogelijkheden behoren.
Daarentegen zijn de zaken onder de punten 7 t/m 10 misschien wel te verwezenlijken?
Wat een JAZZ FESTIVAL betreft heb ik deze week een voorstel gedaan richting DOV in DOESBURG.
Twee dagen Jazz op verschillende plekken en op verschillende tijdstippen met een budget van € 3.000.00 totaal
lijkt mij toch niet zo moeilijk te verwezenlijken?
Er staan reeds ZES (6) orkesten in de startblokken.
Ik wacht dus op de DOV of een (1) SPONSOR die zijn naam aan het FESTIVAL kan verbinden.
Robert,
Denk dat dit niet gaat werken DOV?
Verder het verdien model van je ook niet!Wat een JAZZ FESTIVAL betreft heb ik deze week een voorstel gedaan richting DOV in DOESBURG.
Twee dagen Jazz op verschillende plekken en op verschillende tijdstippen met een budget van € 3.000.00 totaal
lijkt mij toch niet zo moeilijk te verwezenlijken?
@Frans van der Krul.
Wat betekent: “Denk dat dit niet gaat werken DOV?”
Wat betekent: “Verder het verdien model van je ook niet!”
Verklaar U nader.
Beste heer Duis en heer van de Krul,
even opgemerkt. Het DOV is ten einde en overgegaan in het Ondernemersfonds OVD. Per 14 april gaat de site van DOV uit de lucht en is het e-mailadres opgeheven. Dus aanvraag bij DOV heeft geen zin meer. Het nieuwe bestuur is gekozen voor het OVD. Hopelijk nieuwe bezems met vele nieuwe ideen samen met de aangesloten bedrijven! Ook de gemeente participeert en ondersteund hierin. Een nieuwe aanvraag richting het OVD is zeker te overwegen.
Het bedrag voor slechts één sponsor is voor de gemiddelde ondernemer erg veel geld, gedragen worden door meerdere bedrijven geeft meer betrokkenheid en de lasten verdeeld, het project dus beter haalbaar.
Wijken we ondertussen door de vele goedbedoelde ideeën welke zijn gelanceerd wel een beetje af van het onderwerp. Het voorstel van een Jazz-festival of ander muziek-festijn is natuurlijk altijd welkom maar de ingrediënten voor een Jazz-festival zeker aanwezig.
Wat betreft de plaatsing van de plaats voor de maquette wordt mijn visie(gebasseerd op uitspraken binnen DOV) in twijfel getrokken. Een kleine korte enquete bij de aangelegen bedrijven waaronder de horeca zou meer duidelijkheid kunnen geven, ook hier weer in is overleg met elkaar belangrijk om ‘de hakken in het zand’ te voorkomen. Wanneer de ondernemers voor zijn en het geen belemmering geeft aan omwonenden wordt ook dit project door alle partijen gedragen! Dus Rotary, misschien even een onderzoekje in de omgeving, in persoonlijk gesprek wil ik ook wel een zeer gepaste plaats wijzen wanneer huidig voorstel het niet haalt. De maquette is een aanvulling en staat niet ter discussie in een situatie van of wel/of niet, de vraag is op Roggeplein of de Oude Vischmarkt. Persoonlijk kies ik voor het Roggeplein maar laat het graag aan omwonenden en ondernemers om en nabij het pleintje over.
Beste heer Duis en heer van de Krul,
nog even ter aanvulling op gestelde dat aangelegen bedrijven positief zullen zijn is dus gebaseerd op de meerde malen uitgesproken meningen van de bedrijven aan de einden van de winkelstraten. Tijdens activiteiten zie je de mensen vaak halverwege de winkelstraat weer omdraaien waardoor het aan het begin/of einde van de straten erg stil blijft. Trekpunten hiernaar toe zijn zeker bevorderlijk! Ook de organisatoren van activiteiten mogen van mij daar meer aandacht aan geven! Het gebruik van de letter ‘T’ vind ik ongepast naar de bedrijven die buiten deze T vallen, o.a. het Rogge-gebied valt hier vaak buiten de boot!
Dus bij de organisatie van een Jazz-festival zijn de plaatsen dus ook al snel aanwijsbaar! Nogmaals een goed voorstel van de Rotary, goede argumentatie voor de plaats, de maquette in ieder geval goed idee alsmede de keuze voor de maker en ontwerper! Opgemerkt: ik had het mooier gevonden om een beeld te geven in de maquette hoe Doesburg er als Hanzestad uitzag in vroegere tijden. Mij is niet bekend of dit overwogen is en mogelijk een meerwaarde geeft.
Robert,
Het DOV bestaat niet meer is nu een stichting geworden.
Waarom zou er voor een Jazz-festival 3000 euro moeten worden betaald aan…..
Vele vrijwilligers doen al jaren voor Doesburg vrijwilligerswerk en “krijgen” hier geen vergoeding voor, waarom jij dan wel?
Wat betekent: “Verder het verdien model van je ook niet!”
Verklaar U nader.
@Frans van der Krul.
Uw reactie krijgt van mij de waardering:
————————————————-
>>> Ongepast – Onterecht – Niet aan de Orde en wat nog het ergste is: ONSYMPATHIEK! <<<
In plaats van applaus, dat er iemand is, die iets wil organiseren wordt er verondersteld dat de
organisator zijn zakken vult met deze € 3000.00 ………………. terwijl daar mee betaald wordt:
1) De firma die voor de PODIA zorgt.
2) De firma die voor het GELUID zorgt.
3) Circa 40 artiesten die hun BENZINE – kosten betaald krijgen.
Artiesten die helemaal NIETS met Doesburg te maken hebben.
For your Information: Ik heb met mijn orkest GRATIS en voor NOP opgetreden in het kader van DOESBURG777.
Gelieve Uw woorden terug te nemen!
Robert,
zoals je het schreef op 15 april wekt je de indruk dat je dat ermee wil verdienen. maar met de toelichting van hiervoor is het duidelijk waar de kosten zitten en je er persoonlijk niet beter van wordt.
@Frans van der Krul.
Dank reactie!