Slijterij-Wijnhandel Van Oostrom in Doesburg houdt op te bestaan. Eind september gaat de deur definitief op slot. Eigenaar Jo van Oostrom is op een leeftijd gekomen dat hij het voor gezien houdt. Daarmee verliest Doesburg een markant slijter.
Altijd een mooi verhaal bij een cognac, jenever of wijn. Jo van Oostrom is bezig aan zijn laatste weken als slijter in Doesburg. Met kortingen probeert Van Oostrom eind september zijn winkel leeg te hebben. Wie nog op zoek is naar een persoonlijk en eerlijk advies, moet dus opschieten.
Van Oostrom kijkt terug op een mooie tijd als slijter. Geslaagd, noemt hij zijn bijna kwart eeuw ondernemerschap in de Meipoort in Doesburg. Al was er de laatste jaren nog wel het een en ander op aan te merken.
‘De overheid maakt het slijters niet gemakkelijk. De regelgeving rondom alcohol is enorm. Er is ongelijkheid ontstaan met supermarkten. Dat maakt het niet eenvoudiger’, aldus Van Oostrom, die verder door het vertrek van overbuurman Aldi de toestroom van klanten zag afnemen de laatste jaren.
De uit Wijk bij Duurstede afkomstige Van Oostrom noemt Doesburg een fijne stad. ‘Het werken met Doesburgers is heel plezierig en we hebben leuke proeverijen gedaan. Zelf heb ik vijftien jaar meegeholpen met de intocht van Sinterklaas. Hoogtepunt waren de feesten rondom het 750-jarig bestaan van Doesburg’.
Het smaakpatroon van de Doesburger is in de loop der tijd veranderd, constateert Van Oostrom. ‘Er is sprake van wat smaakvervlakking. Vooral de jeugd kiest sneller voor alcohol met smaakjes, terwijl de echte jeneverdrinker steeds zeldzamer wordt’.
De meest populaire wijn onder Doesburgers is momenteel de Caves d’Albret. Van Oostrom: ‘Zowel de rode, witte als rose. De Franse wijnen blijven goed ondanks de opkomst van nieuwe wijnlanden. Het zijn echte doordrinkwijnen. Met name Amerikaanse wijnen zitten vaak te hoog in de alcohol met wel 14 procent’.
De kennis van dranken gaat met het stoppen van de slijterij niet helemaal verloren. ‘Misschien ga ik nog iets doen op het gebied van advies geven. Ben al gevraagd om eens een keer op school te vertellen over drankenkennis. Maar eerst de komende weken de bieren, wijnen en sterke dranken verkopen. Alles met 10 procent korting’.