Het verstevigen van de positie van Doesburg als toeristische stad met Hanze-allure op de markt van (meerdaagse) uitstapjes. Dat is het doel van het Toeristisch Merketingplan waar het college mee heeft ingestemd. Het plan biedt de basis voor inhoudelijke samenwerking in de marketing en promotie van Doesburg.
Een samenwerking tussen professionele partners Hanzesteden Marketing, RBT KAN, Stichting Achterhoek Toerisme en VVV Doesburg enerzijds en de lokale recreatieve en culturele ondernemers anderzijds. Een nog aan te trekken stadspromotor vormt de verbindende schakel in de uitvoering van het plan, zo laat de gemeente weten in een persverklaring.
Wethouder Mulder kijkt met tevredenheid terug op de laatste bijeenkomst met de ondernemers, waarbij het plan werd gepresenteerd: ‘Ik was blij met het enthousiasme voor het plan en de bereidheid om hiermee aan de slag te gaan’.
In een activiteitenplan voor 2015 is een keuze gemaakt uit middelen, activiteiten en campagnes die bij uitstek passen bij het nieuwe concept Doesburg: Oplaadpunt voor Levensgenieters. Basis hiervoor was een overzicht van alle campagnes en middelen waarin Doesburg in 2014 vertegenwoordigd was.
Vele activiteiten worden al opgepakt door de professionele partners, zoals de campagne Gelderland levert je mooie streken. Naast het nadrukkelijker naar voren brengen van het moois dat Doesburg te bieden heeft in deze campagnes, komt er extra aandacht voor toeristische bewegwijzering, aanpassing van de lokale website van VVV Doesburg en digitalisering van fiets- en wandelroutes.
Van belang is volgens de gemeente een uniform en herkenbaar beeld van Doesburg neer te zetten. Hier hoort een eenduidige en herkenbare huisstijl bij. Gekozen is om de huisstijl van Hanzesteden Marketing als basis in te zetten. Alle betrokkenen in de totstandkoming van het plan waren het er over eens dat hiermee een moderne, professionele uitstraling kan worden neergezet. Het plan zelf is als voorbeeld al in deze huisstijl opgemaakt en is te downloaden via de site van de gemeente.
Om de samenwerking tussen ondernemers in de toeristische en recreatieve sector te versterken was er de wens om een toeristisch platform op te richten. In de totstandkoming van dit Merketingplan is volgens de gemeente een soort van platform al actief geweest. De deelnemers hieraan hebben aangegeven ook de uitvoering van het plan samen vorm te willen geven. Hiermee is de basis voor een toeristisch recreatief platform gelegd.
Een stadspromotor moet de verbindende schakel vormen tussen de professionele partners, het nieuwe platform, de overige ondernemers en gemeente. Het plannen van marketingactiviteiten, het organiseren en aanleveren van content, het benutten van kansen en het bewaken van het concept behoren tot de taken van een stadspromotor. Het college werkt aan een voorstel voor de invulling van deze functie.
Het college brengt het plan ter kennisname van de raad. Op 22 januari 2015 komt het op de agenda van de (extra) raadscommissie VROM.
Toeristisch Merketingplan Doesburg is dit interessant voor toeristen?
Een historische binnenstad, een aantrekkelijk cultureel aanbod en een goede sfeer lijken de toeristische factors voor Doesburg te zijn.
6.3 PRIORITEITEN geeft een eerste aanzet.
@College.
Vraag: “Wat is de diepere betekenis om een Marketing PLAN nu Merketing PLAN te noemen?”
Mijn eerste reactie was: “Een type-fout”.
Mijn tweede reactie is: “Gezocht en vooral niet functioneel.
Please explain.
Tip voor de gezochte – en mogelijk reeds gevonden STADSPROMOTOR:
—————————————————————————————
“Ga de mensen in Nederland eerst eens vertellen waar DOESBURG op de LANDKAART te vinden is”.
Nodig Aardrijkskunde leraren van Middelbare scholen uit en
vraag hen hun leerlingen dit aan hun verstand te brengen.
Immers: 90% van de inwoners van de Randstad Holland heeft geen flauw benul waar
de STAD DOESBURG überhaupt ligt.
Verander de Marketing-Naam van Doesburg in: “DOESBURG aan de IJSSEL” …. This will HELP!”
als je echt iets wil doen om toeristen naar doesburg te halen moet je zo wie zo elke week in de zomervacantie wat te doen hebben in de binnenstad.
Paar voorbeelden: berng is wat muziek in de stad.
Doe bijvoorbeeld de braderie niet in 4 dagen maar doe er om de week een zie velp.
de markt op de woensdag wat oppimpen meer kramen gezelligermaken
zet springkussens neer.
zet een ijsco karretje in de stad geef de kleintjes een gratis ijsje.
Je niet druk maken over marketing of merketing.
En doesburg aan de ijsel is ook niks, zeg dan Doesburg oud stadje aan de ijsselstroom.
Kijk hier is na en doe er wat mee
@Theo
1) Vooral wel druk maken over Merketing en Marketing: Gewoon MARKETING! Mag ik dat aub “vinden?
2) Is “Doesburg oud stadje aan de ijsselstroom” wel goed en “DOESBURG aan de IJSSEL”…..niet? Mag ik een andere mening hebben?
Op deze website is het niet de bedoeling om elkaar “af te katten” maar om je eigen goed bedoelde mening te geven.
Nog niet zo lang geleden een uitdrukkelijk ge-uitte wens van de webmaster.
Ben het met je eens, Robert Duis, deze site is niet bedoeld om elkaar af te zei…. eh katten.
Laten we elkaars mening respecteren en met elkaar mee denken.
Doesburg promoting is eigenlijk een taak welke wij allemaal, als “Doesburgers”, zouden moeten oppakken. Waar we ook komen. Net als netwerken.
Een goede slogan doet wonderen evenals gezelligheid in de stad. We maken alle een grote stap voorwaarts met gebouwen als de Gasthuiskerk en het Arsenaal waar vanalles georganiseerd wordt en voor elk wat wils. Tel daarbij op de mooie restaurants waar je heerlijk kunt eten of maak er een cultureel dagje van, alles is mogelijk.
Wanneer wij dit met ons allen enthousiast uitdragen, dan blijven de toeristen komen.
Misschien moeten we eens denken aan een resort net buiten Doesburg, dat is ook altijd goed voor een plaats. Het trekt allemaal weer mensen. Is maar een ideetje!
Interessante gedachte Peter een resort net buiten Doesburg. Heb je daar een beeld bij? Denk je aan een soort van ‘Doeschburgh Sleepfarm’ of ‘Hof van Doesburg’ in het buitengebied met enkele luxe logiesaccommodaties rondom een omgebouwde stijlvolle boerderij? Iets voor de happy few?
Vertel!
Richard, je hebt het idee al een beetje te pakken. Alleen dat van die “happy few” is een verkeerde gedachte. We moeten niet gokken op een kleine doelgroep maar een grote doelgroep. Een resort met verschillende gradaties in luxe misschien. Voor elk wat wils. Een prettige bijkomstigheid hierbij is dat de gasten altijd een stadje in de buurt op zoekt om te shoppen, terrasje te pakken en lekker uit eten te gaan. Nou, dat hebben we al dus waar wachten we op.
Laten we eerst eens gaan kijken welk stuk buitengebied geschikt zou zijn. Ik heb hier wel een idee over maar het is op dit moment landbouwgebied. Prima plek voor zoiets.
Peter,
Kan wel iets zijn om meer werkgelegenheid te creëren in Doesburg. gebruik is alleen voor mensen met voldoende geld.
Frans, over voldoende geld voor gebruik hoef je niet in te zitten. Ligt er aan wat een verblijf gaat kosten. Als ik zie hoe druk het is bij bijvoorbeeld een park van “de Roompot” dan heeft men er nog steeds geld voor over om een weekend of midweek te boeken. Werkgelegenheid is een bijkomend voordeel!
Beste mr Duits uit mijn schrijven maak ik niet op dat ik iemand afkat en natuurlijk mag je een mening hebben sorry als ik op je teentjes hebt getrapt
@Theo Houkes.
Ok ….. Zo erg was het niet!
Even iets anders: Het is Robert DUIS.
Peter van den Broeke,
Vind je laatste opmerking,Werkgelegenheid is een bijkomend voordeel! erg jammer.
Denk dat dit een hoofddoel moet zijn in de vele goede projecten in Doesburg, denk hierbij aan oa de Durfhaven.Arsenaal enz..
De weerloosheid in Doesburg is ca 12% (geregistreerd, 1500 huishoudens leven van een uitkering in Doesburg) en daar kan alleen wat tegen gedaan worden door betaald werk te creëren.
Wat heeft de (binnen) stad aan mensen die geen inkomen hebben en alleen van een uitkering moeten leven.
Frans van der Krul Coördinator FNVLokaal Doesburg
Frans, ik heb dat misschien wat fout geformuleerd omdat ik al langer met het idee rondloop om Doesburg ook op andere manieren op de kaart te krijgen en niet vanuit maar één ideaal maar uit verschillende.
Dus, Doesburg bekendheid, meer publiek in de stad, meer omzet in de binnenstad en werkgelegenheid. Allemaal punten waar aan gedacht moet worden. Vanuit maar één oogpunt naar plannen kijken gaat meestal niet goed.
Peter,
Kan me goed vinden in je laatste schrijven, zo kunnen we samen sterk staan!