Bijna de helft van alles wat buitenlandse reizigers in Nederland uitgeven is afkomstig van Duitse vakantiegangers en dagjesmensen. Dat blijkt uit vandaag bekendgemaakte cijfers van het CBS.
Dat Doesburg belangrijk is voor toeristen zien we zeker in de zonnige maanden aan het straatbeeld. Met name op de campings Het Zwarte Schaar en IJsselstrand ten noorden van onze stad verblijven veel Duitsers. Schattingen lopen uiteen maar reppen over zo’n 8.000 Duitse campinggasten per jaar voor Doesburg.
Dus de Duitser is belangrijk voor de lokale economie. Goed om te lezen dat Duitsers de ‘big spenders’ zijn in de travelbranche. Duitse dagjesmensen spendeerden 2,4 miljard euro in Nederland in 2015, vooral aan winkelen, horeca en toegangskaarten.
Duitse toeristen die hier op vakantie zijn, gaven 1,7 miljard euro uit. Jaarlijks komen een kleine vier miljoen Duitsers in Nederland vakantie houden.
Belgen volgen Duitsers op ruime afstand, volgens het CBS. Zij besteedden in 2015 voor 1,4 miljard euro in Nederland, ruim 13 procent van de totale bestedingen. Daarna volgens het Verenigd Koninkrijk, de VS, Frankrijk, Italië, Polen, Spanje, China en Zwitserland.
Deze site wordt mede mogelijk gemaakt door de ‘Vrienden van DoesburgDirect.nl’. Dat zijn Xycleservice, PlusFitDoesburg, Rootz, CarConcept, Delikasa, Koenen Echte Bakker, TimeOut Events, LekkerszenZo, Restaurant De Liefde, Hillenaar Optiek, Gasthuiskerk Doesburg, La Boucherie, Stadshotel Doesburg en Edelsmederij Tobias.
@ CBS.
Rekensommetjes n.a.v dit verhaal:
____________________________
1) 4 miljoen Duitse vakantiegangers geven € 1.7 Miljard uit.
Dat is € 425.00 per vakantie per persoon.
Dat kan ik mij voorstellen.
2) Duitse “dagjesmensen” geven meer uit: namelijk € 2.4 Miljard.
Is dat € 100.00 per dag per Duits “dagjesmens” dan zijn dat 24.000.000 dagjes-bezoeken.
Geen idee hoeveel “dagjes-bezoeken” dit zullen zijn.
Waarom deze sommetjes?
Omdat ik niet begrijp hoe het CBS precies kan weten:
“Welke Duitser op vakantie is (4 miljoen) en welke Duitser een “dagjesmens” is. (Geen getal).
In het geval dat ook 4 Miljoen “dagjesmensen” zijn,
dan geeft elk “dagjesmens” € 600.00 uit en dat is meer dan een gemiddelde “Vakantie-Duitser”.
Geeft een “dagjes-Duitser” € 100.00 per bezoek uit dan zijn dat dus liefst 24.000.000 bezoeken!
3) De Belgen geven € 1.4 Miljard uit, zijnde 13% van de totale bestedingen (zie artikel),
welke dan circa € 10 Miljard moeten bedragen.
(Duitsers + Belgen: 2.4 + 1.7 + 1.4 = € 5.5 totaal).
En dat betekent dan weer dat de “overigen” liefst € 4,5 Miljard uitgeven en
dat vind ik opvallend veel.
Conclusie: Duitsers zijn “Big Spenders” ….but not the “Only Spenders”.
ja ja zonder duitsers geen toeristenstad
beetje dooie boel de laatste tijd valt weinig te klagen
@ Theo Houkes.
“Weinig te klagen” …… doet mij denken aan een een mopje:
“Cohen ziet opeens dat hij naast een goede vriend staat bij de klaagmuur.
Verrast door deze ontmoeting vraagt hij zijn vriend: “Nou ……hoe is ‘t met JOU? ”
De vriend: Wat zal ik zeggen ………”Niets te klagen”.
Jammer dat de mooie foto van de gemoderniseerde passantenhaven het realistische beeld weergeeft hoeveel dagjesmense deze haven nog aandoen. Normaal was de haven in de maanden mei en juni druk bezet. Zouden de opgevoerde prijzen door de gemeente hier debet aan zijn. Bij navraag bij de bootjesmensen helaas de waarheid. Metertarieven zijn met ruim 45%, de toeristenbelasting met 40% gestegen, een zak vuil in de container € 3,50 (daarom lig het er naast) dan nog het douchen dat gaat 20 eurocent per minuut kosten. De haven aandoen kost een booteigenaar met drie medepassagiers ter grootte van 12 meter al gauw 12×1,35 p.m., 4×1,35 t.b., 1x douchen p.p. = € 6,00, vuil 1 zak € 3,50 Totaal € 31,90.
@ a.g.schrader.
Graag even wat meer uitleg voor wat betreft Uw betoog:
—————————————————————————
1) Wat deze foto betreft: ik vind het nogal behoorlijk goed bezet in deze passanten haven.
2) Ga ervan uit dat mensen met een boot van 12 meter “een paar centen” te besteden hebben.
3) Aanleggen in Uw rekensommetje kost circa € 8.00 per persoon.
4) Voor die € 8.00 mag die persoon de boot “stallen”, toerist zijn, douchen en zijn vuil storten.
Heb het gevoel dat ik zonder boot meer kwijt ben voor parkeren – douchen en vuil storten …:-))))
Ik lees op andere media van boot bezitters meer negatieve reacties over de prijzen en voorzieningen en laten weten Doesburg de volgende keer voorbij te varen. Inrichting is niet klant vriendelijk enz…
@ “Zwarte” Zondag voor ons Toerisme.
Dit verhaal gaat oorspronkelijk over “Big Spenders”…. welke als Duits- en/of Belgisch toerist
naar Nederland komen.
Met het EK – programma van vandaag (26.06.2016) wordt dat wellicht een “laagte-record”.
Immers Duitsland en België komen beiden in het veld om de “kwart-finale” te kunnen bereiken.
Eerst hebben wij ons druk gemaakt over het feit dat Nederland helemaal niet mag meespelen,
vervolgens gaat De Graafschap een kansloze missie richting de RECHTER plegen en
hebben wij nu ook nog last van de BRITTEN welke ons helemaal niet meer zien “zitten”
en zullen de Duitsers en de Belgen – of het nog niet genoeg is – juist wel blijven zitten….
… maar dan wel op hun stoel “thuis bij de buis”.
Indien heel Nederland nu ook nog naar de wedstrijden van Duitsland en België gaan kijken, dan ben
ik blij dat ik vandaag niet verantwoordelijk ben voor de omzet van een Café of een Passantenhaven.
Duitsland en België doen mij niet zoveel, ik heb me met heel mijn hart op IJsland gestort. Vandaag (26/6) kan de Monmartremarkt dus op mijn “deelneming” rekenen! Hoop alleen dat het weer een beetje mee zit. Daar helpt geen tarief, stadspromotor of passantenhaven aan. Of gaan jachteigenaren met slecht weer juist ……..
Vannacht is er nog een boosdoener bijgekomen. Gieterij Doesburg heeft de schepen die hebben overnacht van zondag op maandag verrast met een vette laag zwarte emissie, Meneer Duis als u dit druk vindt heeft u helaas geen weet van wat er in werkelijkheid aan boten afmeerden in het verleden in mei en juni.
@ a.g. schrader.
Inderdaad ik heb geen idee van een “volle” passantenhaven.
Zou zeggen ….. laat U ons eens een foto zien …..hoeft niet speciaal de maanden
mei/juni te betreffen ……. waarin ik het door U bedoelde verschil kan waarnemen.
@Robert Duis
Als oud pachter van een haven in de omgeving kan ik bevestigen dat het er op dit moment in de Doesburgse haven “stil” uit ziet in vergelijking met “vroeger”. Mij viel op dat de nieuwe indeling mooi en nieuw is maar niet echt schipper vriendelijk. Niet op gemak en luxe uitgelegd.
Als we het er over eens zijn dat de Doesburgse Unieke Verkoop Punten niet direct jeugd trekken, maar meer de wat oudere toeristen (die ook het meest te besteden hebben), is ook het voor en na seizoen van belang, de periode waarin de zgn. “grijze vloot” onderweg is. Pensionado’s met voldoende vrije tijd en geld. Die grijze vloot is in voor- en najaar het actiefst. Maar die heb ik dit voorjaar ook niet gezien.
Ik ken geen actuele cijfers van de ontwikkeling van passantenbezoek in Nederlandse havens; pas als je die naast de cijfers van Doesburg “toen” en “nu” legt zou je een meer objectieve conclusie kunnen trekken.
Positief is dat er nog genoeg bij kan; laten we hopen dat de wegblijfredenen beïnvloedbaar zijn. Als ze dat zijn doen “we” het nu niet goed en is er werk voor de stadspromotor.
@ Gert-Jan Tas.
Dank voor Uw uitleg.
Kennelijk van een ervarings-deskundige, zijnde zelf oud pachter van een haven.
Heb zelf geen boot en kan dus over dit onderwerp in wezen niets “zinnigs” opmerken.
Moge Doesburg door veel boot-bezitters bezocht gaan worden!
——————————————————————————————————————–
Ken trouwens wel een bekend “gezegde” in kringen van mensen,
die geen boot hebben:
“Mensen met boten zijn TWEE KEER blij.
De dag toen zij de boot hebben kunnen aanschaffen en
de dag dat zij die boot weer “kwijt konden”……..:-))))
@Robert Duis
Koop een boot en werk je dood.
En, veel schepen, sorry, ik bedoel “jachten”, zouden “Pro Banka” moeten heten, zwaar behypotheekt. Da’s maar goed ook, anders konden ze niet naar Doesburg varen.
Beetje “off topic”.
Ik heb geleerd van professionele schippers dat schippers van een “jaggie” “boters” heten, waarmee gelijk het verschil tussen een schip en een boot is gedefinieerd.
En, de KNMC, Koninklijke Nederlandse Motorboot Club, wordt ook wel de Kan Niet Manouvreren Club genoemd. 😉
dat dacht ik al nu komt de gieterij aan de beurt net wat ik al schreef de haven is nog niet af of het begint al nu zal de gieterij wel weg moeten en weet je mr Duis ………. ach laat ook maar zitten
@Theo
Gieterij kan toch mooi verhuizen naar het nieuw te ontwikkelen industrieterrein bij Rotra/Ubbink!!
Zullen de buurt bewoners blij mee zijn, denk hierbij aan wat Theo is overkomen, bedrijf gesloten ivm milieu.
Je zou het ook om kunnen draaien. Is de gemeente niet te enthousiast te werk gegaan met de aanleg van de nieuwe haven in combinatie met de nieuwe bestemming van de loods.. Zie het al zitten een lekker terrasje met een portie friet met mayonaise en dan als garnering een uitstoot van vettig roet. Of een vakantiehuisje in de loods waarvan de ramen vanzelf geblindeerd raken. En over de stank (sorry de provincie zegt geur) maar niet te praten.