De Doesburgse binnenstad moet in het zomerseizoen afgesloten worden voor verkeer. Dat voorstel doet het college van b&w eind november aan de gemeenteraad van Doesburg, wanneer de visie op verkeer en parkeren in de raad wordt besproken.
‘Vitale Binnenstad’ is een project om de leefbaarheid, verblijfskwaliteit en aantrekkelijkheid van Doesburg te behouden en te versterken, zo laat de gemeente weten. Het project bestaat uit 8 stappen die de leefbaarheid, aantrekkelijkheid en bereikbaarheid van de binnenstad verbeteren.
‘De toename in verkeersbewegingen en bezoekersaantallen leidt tot verkeersoverlast, opstoppingen, geluidsoverlast en problemen met parkeren voor bewoners. Met name in het zomerseizoen is het erg druk in de binnenstad waardoor onprettige en onveilige situaties ontstaan tussen automobilisten, fietsers, motorrijders, gebruikers van scootmobiels en rollators en voetgangers’, schrijft de gemeente.
Dit zijn de stappen die het college van b&w voorlegt aan de gemeenteraad:
Gedurende het hele jaar
Stap 1: Extra gratis parkeerplaatsen voor bezoekers buiten de binnenstad
Uitbreiding parkeercapaciteit op de Bleek
Bij ruimtelijke ontwikkelingen inzet op uitbreiding openbare parkeerplaatsen
Stap 2: Herijken vergunningensysteem bewoners binnenstad
Efficiënt gebruik van de ruimte, eerlijk verdeeld en transparant
Parkeren per straat met overloop naar andere straten
Stap 3: Duidelijkheid parkeren
Betaald parkeren in vakken, vergunninghouders parkeren overal
Stap 4: Beperking verkeer binnenstad
Snelheidsremmende maatregelen Koepoortstraat, Nieuwstraat en bij de entrees binnenstad
Stap 5: Gerichte inzet parkeerhandhaving
Gedurende periode 27 april-30 september
Stap 6: Bezoekers parkeren buiten de binnenstad
Betaald parkeren kernwinkelgebied, Markt/Paardenmarkt en Koepoortstraat/ Roggestraat opheffen ten behoeve van andere functies
Stap 7: Meer ruimte voor fietsparkeren en andere tijdelijke functies
Centrale bewaakte fietsenstalling, bijvoorbeeld op de Markt
Stap 8: Kernwinkelgebied auto-en fietsvrij
Het college van b&w heeft zich laten adviseren door mobiliteitsadviseurs van het bureau Goudappel Coffeng en stelt: afsluiten kernwinkelgebied van 27 tot 30 september op alle dagen van de week van 11.00 tot 18.00 uur, en van 1 oktober tot 26 april op vrijdag, zaterdag en zondag van 11.00 tot 18.00 uur.
Op 26 november wordt dit onderwerp behandeld in de gemeenteraad. Daarna worden de stappen nader uitgewerkt en geconcretiseerd, aldus een persschrijven van de gemeente.
Eerder dit jaar ging vanwege coronamaatregelen de binnenstad voor een tijdelijk periode dicht voor verkeer. Dit zorgde voor veel ophef van voor- en tegenstanders. Onlangs maakte de burgemeester bekend dat vanwege verregaande maatregelen, waarbij mensen worden aangeraden om alleen naar Doesburg te komen indien noodzakelijk, de afsluiting voor verkeer is opgeheven.
Ik vind betaald parkeren in binnenstad niet echt toerist vriendelijk, voer blauwe kaart in.
Er is maar 1 onderzoeks buro geraadpleegd? Waarom geen tweede?
Wat was de opdracht aan deze?
Gehele jaar centrum auto vrij svp.
Zet beleid op om minder afhankelijk te zijn van toerisme, denk hierbij aan regio en of streek functie.
Als Markt, Koepoortstraat/Roggestraat en niet meer als parkeerterrein gebruikt mogen/gaan worden, waar moet de inwoner van Doesburg die aan die kant van de stad moet zijn dan in vredesnaam parkeren? Fietsen door de stad mag ook niet.
Heerlijk voor de mensen die van de auto afhankelijk zijn en geen afstanden kunnen lopen.
Die worden verplicht om dat ’s morgens voor 11 uur te doen. Worden dan tweede rangs burgers? Zij doen er niet toe schijnbaar. Alles voor de toeristen en niks meer voor de inwoners.
Een merkwaardige typefout in dit bericht. Bij STAP 8 staat dat in de winter het kernwinkelgebied is afgesloten van 27 tot 30 september. Dat lijkt mij wat kort, drie dagen! Er moet natuurlijk staan: afgesloten van 27 APRIL tot 30 september.
Pardon! Dat is natuurlijk niet in de winter….
Belachelijk dat ik als inwoner vanDoesburg niet met m’n fiets een boodschap kan doen in het centrum. Omdat de toeristen vrij rond moeten lopen.
Inderdaad belachelijk moet lopend naar de winkel dus niet op de fiets
en dat voor de toeristen !