Container Terminal Doesburg (CTD) denkt dat het hoge water gevolgen heeft voor de werkzaamheden van het transportbedrijf. Door het hoge water kunnen er minder containers op een schip.
Bij CTD volgens ze het nieuws over hoog water op de voet. De transporteur denkt dat het containertransport over water maatregelen moet nemen. Gedacht wordt aan het varen met 2 lagen containers in plaats van de gebruikelijke 3 lagen. Door het hoge water wordt de ruimte tussen boot en bruggen een stuk kleiner.
Wanneer en of hiertoe besloten wordt, is afhankelijk van de daadwerkelijke NAP-stijging en de optimale laadmogelijkheid in verband met de diepteligging.
‘Indien de situatie zich voordoet, dan zal CTD extra capaciteit inzetten om het containertransport mogelijk te blijven maken en zal er een hoogwatertoeslag gelden. Onze klanten krijgen hier dan uiteraard zo spoedig mogelijk bericht van per mail’, staat te lezen op de website van CTD.
Sinds zondag 11 juli is de waterstand bij de Doesburgse brug van 6,5 meter boven NAP opgelopen naar ruim 8,5 meter boven NAP. Volgens Rijkswaterstaat stijgt het water de komende dagen naar verwachting tot bijna 9,5 meter boven NAP. Water uit de Rijn verdwijnt via Rotterdam in de Noordzee en via de IJssel in het IJsselmeer.
Deze site wordt mede mogelijk gemaakt door de ‘Vrienden van DoesburgDirect.nl’. Dat zijn: Xycleservice, PlusFitDoesburg, Rootz, Delikasa, Restaurant De Liefde, Hillenaar Optiek, Etos Doesburg en Restaurant China.
LS.,
Als leek zou je zeggen …. juist varen met een extra laag, dus 4 i.p.v. 3 containers,
waardoor het schip DIEPER komt te liggen.
Daar is bovendien ook extra ruimte voor, immers er is meer WATER ….:-)))))
“U zult nooit voor NATUURKUNDE een voldoende gescoord hebben” …….,
…… zal het CTD ongetwijfeld denken.
Welnu …….. dat is een juiste veronderstelling!
Moge alle BRUGGEN gespaard blijven!
https://www.nu.nl/algemeen/6146495/schip-past-door-hoogwater-maar-net-onder-brug-bij-beneden-leeuwen.html