Gemeente Doesburg: ‘Afvallasten niet gestegen’

De gemeente Doesburg verstuurt deze week de aanslagen afvalstoffenheffing. Deze aanslagen zijn de eerste sinds het nieuwe afvalsysteem op 1 januari 2013 is ingegaan. Met een gemiddelde hoogte van 91,96 euro over het eerste halfjaar, zijn volgens de gemeente de lasten niet gestegen. De hoeveelheid ingezameld restafval is volgens de gemeente aanzienlijk afgenomen en de inwoners van Doesburg leveren sinds 1 januari meer kunststof verpakkingen en groente-, fruit- en tuinafval (GFT) gescheiden in.

 

Wethouder Fred Jansen is blij met deze eerste uitkomsten. ‘Onze doelstelling van het nieuwe afvalbeleid was het beheersbaar houden van de kosten en het verminderen van de hoeveelheid restafval. Op beide gebieden behalen we positieve resultaten. Dit is te danken aan de inzet van de Doesburgers, die actief hun afval scheiden’, aldus Jansen.

 

De aanslag afvalstoffenheffing over het eerste halfjaar van 2013 bedraagt gemiddeld € 91,96 per huishouden. Dit is net iets lager dan vorig jaar, toen de gemiddelde aanslag € 92,11 bedroeg. De gemeente verstuurt twee keer per jaar een aanslag afvalstoffenheffing aan alle huishoudens volgens het diftar-principe.

 

De aanslag bestaat uit een vast deel (€ 50,45 per huishouden per half jaar) en een variabel deel dat afhankelijk is van hoe vaak de grijze en groene container aan de weg zijn gezet of afval in de ondergrondse container is gedaan.

 

Uit de inzamelcijfers over de eerste vijf maanden van dit jaar blijkt dat de hoeveelheid restafval met 34 procent is gedaald ten opzichte van het gemiddelde van afgelopen jaren. Ook werd er 67 procent meer kunststof verpakkingsmateriaal en 22 procent meer groente-, fruit- en tuinafval (GFT) gescheiden ingeleverd.

 

Het nieuwe afvalsysteem bracht afgelopen jaar een aantal grote veranderingen mee. Zo werd gestart met de inzameling van kunststof verpakkingen aan huis met containers en zakken. De duobakken werden omgeruild voor aparte groene en grijze containers. Sinds 1 januari 2013 geldt een driewekelijks inzamelsysteem voor het restafval, GFT en de kunststof verpakkingen. Bewoners van de binnenstad gingen over op ondergrondse containers voor het huishoudelijk afval.

 

De gemeente evalueert na de zomer het afvalsysteem. Onderdeel hiervan is een bewonersenquête waarbij een representatief deel van de Doesburgers wordt gevraagd naar hun ervaringen met de nieuwe manier van inzamelen.

6 reacties

  1. Kees van Immerzeel

    We krijgen ongetwijfeld de cijfers hierachter nog in meer detail te zien maar dit is alvast een mooi resultaat!

  2. henk beijen

    Prima resultaat, alle lof aan wethouder Fred Jansen die ondanks alle tegenwerking in dit systeem bleef geloven. Vergeet niet dat bij ongewijzigd beleid de heffing 10 % zou stijgen , dus op 101,32 zou komen. Triest voor de partij die anders beweerde.

  3. Frans van der Krul

    Net mijn aanslagbiljet gemeentelijke belastingen binnen gekregen.
    Wat blijkt: toch meer gaan betalen bij het zelfde aantal leegingen het verschil is echter niet groot.
    Na herberekening nu grondslag 8 (2013 1e helft) met grondslag 7 ( 2012 2e helft) komt de verhoging neer op ca € 4.50 voor een half jaar.

  4. Richard Kok

    Wij hebben het eerste half jaar een lediging minder gehad. Daarom 1,70 euro goedkoper. Bij gelijk aantal ledigingen zou voor ons de prijs 5,63 euro hoger zijn uitgekomen. Een prijsstijging van ruim 6 procent.

  5. robert duis

    @Gemeente Doesburg.

    GELUID uit de PRAKTIJK!

    Betreft het “gesjouw” van mensen boven de 60 jaar (vooral in de winter met guur weer)
    met de afvalzakken naar de afval-containers:

    a) Misschien heb ik iets gemist, maar hoe staat het met de uitslagen van de hierboven bedoelde vragenlijst
    bij een representatieve groep van burgers van de Gemeente Doesburg ……..als het gaat om de vraag:

    “Zijn wij eigenlijk wel goed bezig met dat gesjouw van zware
    afvalzakken naar containers, die bij guur winterweer,
    voor oudere mensen, behoorlijk ver weg staan?”

    b) Welke variabele is bij oudere mensen precies doorslaggevend?

    1) Zijn dat de kosten die wel – of niet gestegen zijn (lees de verschillende reacties) of
    2) Is dat het gestegen ONGEMAK bij “ouderen” ….. nu de afvalzakken niet meer vanaf de deur worden opgehaald?

    c) Gezien het vaststaand FEIT dat de kosten min of meer gelijk zijn,
    acht ik variabele no. (1) niet meer zozeer aan de orde.
    Blijft dus de vraag: Moeten wij aan variabele no. (2) zijnde het ONGEMAK, met name voor de “oudere” Doesburger, iets DOEN?

    d) Vraagt U het ondergetekende? Het antwoord is: JA – ZEKER.

    VOORSTEL: Toestemming van de GEMEENTE om een “ondernemer” toe te staan tegen een vergoeding
    het AFVAL bij adressen (gezinnen / alleenstaanden), die zich daarvoor opgeven ……. OP te HALEN en WEG te BRENGEN.
    Hoe een en ander prijs-technisch verwerkt zal kunnen worden is een mooie afstudeer-opdracht
    voor een student economie aan de Hoogeschool – Arnhem/Nijmegen. (HAN).

  6. Peter van den Broeke

    Ik ben, als binnenstadbewoner, erg tevreden over dit nieuwe systeem van afvalinzamelen. Geen stinkende container meer in de hal (een andere plaats hadden we niet) en ach, dat lopen met een volle afvalzak valt voor mij ook wel mee. Ik kan mij wel voorstellen dat dit voor de ouderen onder ons een probleem kan zijn. Wat dat betreft kan ik het eens zijn met dhr. Duis. Misschien dat dit wel een goed punt is voor de komende evaluatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

© 2020 DoesburgDirect.nl

Thema gemaakt door Anders NorenBoven ↑