Drie bedrijven hebben een intentieovereenkomst getekend met de exploitant van de Durfhaven in Doesburg. Daarbij zit één horecabedrijf. In april worden de namen van deelnemende bedrijven bekendgemaakt. Dat laat Hendrik van den Tol weten. Van den Tol is de beoogde exploitant van de Turfhaven, dat de projectnaam Durfhaven heeft meegekregen. Volgens Van den Tol worden er vorderingen gemaakt en denkt hij dat over een paar maanden alles in kannen en kruiken is.
Daarbij laat Van den Tol aan DoesburgDirect.nl weten dat drie partijen een intentieovereenkomst hebben gesloten om zich te vestigen in de loods. Om welke partijen het gaat, wil Van den Tol nog niet zeggen. ‘Een van de partijen is een horecabedrijf. Ik laat even in het midden of het om een horecabedrijf uit Doesburg of daarbuiten gaat. Begin april brengen we de namen naar buiten’, aldus Van den Tol.
De financiering van het project loopt volgens Van den Tol. ‘Het klopt dat we wat meer tijd nodig hebben gehad dan aanvankelijk gedacht. We hebben extra financiële inspanningen moeten verrichten om de loods in ons plan volgens de voorwaarden te behouden. Van subsidie is geen sprake. Dat geldt alleen voor de kade en de jachthaven. Dat onderdeel is voor de gemeente’, aldus Van den Tol.
Een exploitant om de jachthaven over te nemen is niet gevonden. Van den Tol liet eerder weten dat de omvang van de Doesburgse jachthaven een obstakel zou kunnen zijn om geïnteresseerden te vinden. ‘De exploitatie blijft bij de gemeente. Wij hebben een inspanningsverplichting om de omgeving te verlevendigen. Daar hebben we afspraken over gemaakt en zijn we optimistisch over’.
Fijn om te vernemen dat de ontwikkelingen met het project de loods op de kade vorderen. De passantenhaven aangrenzend zal inderdaad een groot probleem vormen. Vooral nu er geen nieuwe exploitant gevonden is. Er is echter m.i. wel een oplossing als men de huidige plannen wijzigt. Met de nieuwe opzet van de haven gaan er aanzienlijk veel meters aanlegsteigers verloren dus omzet verlies. Ook worden er veel extra kosten gemaakt door de in- en uitgang te verplaatsen gericht op de loods. Als praktijk deskundige (18 jaar ervaring als havenmeester aldaar)blijf ik er bij dat je beide projecten afzonderlijk moet zien. Ik durf te beweren dat met een andere en goedkopere opzet aanzienlijk meer meter steiger gerealiseerd kan worden en exploitatie aantrekkelijk maakt. Dus geïnteresseerden kunnen zich melden. Ap Schrader.
een horicagelegenheid in de SMURF haven leuk voor ons hotel 500 meter verderop kan die weer dicht
Misschien gaat het hotel het wel exploiteren Theo.
dat geloof je toch zelf niet
Theo ik geloof het wel, zoals je schreef :in de SMURF haven!