Rijkswaterstaat en de provincie Gelderland bereiden op dit moment het groot onderhoud voor aan de IJsselbrug in Doesburg. Groot onderhoud is nodig, zodat ook in de toekomst vlot en veilig verkeer over de brug mogelijk blijft. Het groot onderhoud vindt plaats in de tweede helft van 2015. Op dit moment wordt voorzien dat de brug in die periode twaalf weken volledig is afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.
De precieze periode en duur is afhankelijk van de werkwijze van de aannemer, die nog gecontracteerd moet worden. Fietsverkeer, voetgangers, politie en ambulances kunnen in deze periode wel gebruik blijven maken van de brug. Naast de periode van afsluiting dienen weggebruikers rekening te houden met een periode van versmalde rijstroken.
Rijkswaterstaat gaat de betondekken van de hoofdrijbaan en de fietspaden van de brug vervangen en de staalconstructie schilderen. Het vervangen van het betondek kan alleen veilig en kwalitatief goed gebeuren als de brug geheel is afgesloten.
De keuze voor de tweede helft van 2015 is ingegeven door de realisatie van Traverse Dieren, waarvan de start voor begin 2016 staat gepland. De omleidingsroute voor deze werkzaamheden gaat over de Ijsselbrug Doesburg. Daardoor mogen werkzaamheden elkaar niet overlappen en vindt het groot onderhoud aan de Ijsselbrug Doesburg in de tweede helft van 2015 plaats.
Rijkswaterstaat en de Provincie Gelderland werken samen aan het groot onderhoud van de IJsselbrug Doesburg. Rijkswaterstaat doet dit vanuit zijn rol als brugeigenaar en de provincie Gelderland vanuit haar verantwoordelijkheid als wegbeheerder van de N317.
Onderhoud kan niet altijd zonder overlast voor weggebruikers en omgeving. Rijkswaterstaat en de provincie Gelderland proberen in overleg met de gemeenten Doesburg en Rheden en de omgeving om hinder zo veel mogelijk te voorkomen. Zodra meer bekend is over de precieze aanpak van de aannemer en duur van de werkzaamheden worden weggebruikers en bewoners van de omliggende gemeenten nader geïnformeerd.
De IJsselbrug Doesburg is een belangrijke verbinding over de IJssel tussen het westen van de Achterhoek en Arnhem. Dagelijks rijden gemiddeld 19.400 voertuigen over deze brug.
@Richard Kok.
Dit bericht is duidelijk- en vooral NIET duidelijk tegelijk.
1) …. “Twaalf weken VOLLEDIG afgesloten voor gemotoriseerd verkeer”……
2) …. “De periode – en de duur is afhankelijk van de werkwijze van de nog NIET gecontracteerde aannemer”…
3) …. “Fietsverkeer, voetgangers, Politie en Ambulances kunnen WEL gebruik maken van de brug”….
4) …. “Naast de periode van afsluiting OOK nog een periode van versmalde rijstroken” ……
5) …. “Onderhoud kan niet altijd zonder “OVERLAST” voor de weggebruikers”…..
Er wordt bovendien in het geheel NIET geschreven over “alternatieve” mogelijkheden voor de Doesburger,
die elke dag van deze BRUG een – of meerdere malen gebruik wil – of zelfs moet maken!
Dit laatste lijkt ondergetekende nog belangrijker dan de wetenschap dat de Doesburger “zijn” BRUG voor
lange tijd (misschien) helemaal niet zal kunnen “gebruiken”.
Robert, aanvullende informatie zal ongetwijfeld volgen vanuit de overheid. Het gaat hier slechts om een eerste aankondiging een jaar voordat er begonnen wordt met de werkzaamheden.
En wat voor een ondoordachte aankondiging.
Misschien is het handig om een tijdelijke brug te plaatsen of een veerpont.(bv.zoals het leger die kan bouwen). Hoe moeten de kinderen naar school? Aansluitingen voor de trein/ bus in Dieren?
Kosten die bedrijven moeten maken voor het omrijden wordt deze vergoed? Ik neem aan dat dit niet onder bedrijfsrisico valt. Hoe gaat men om met filles rondom Doesburg. Als laatste het zal knap irritant worden voor velen van ons.
Begrijp ik het goed?
eind 2015 brug niet beschikbaar voor gemotoriseerd verkeer en aansluitend begin 2016 werkzaam heden aan de traverse Dieren?
Je zal maar richting Brummen werken.
Dus dan eerst via Arnhem of Zutphen naar Dieren (pontje vaart dan niet) en dan in de file te Dieren?
Overlap voorkomen? was er maar een overlap dan waren we er na ca 3 maanden vanaf nu dus ca 6 maanden overlast!
wij hebben 17,4 ha maisland en grasland in Loil bij Didam liggen hoe krijg ik in die periode mijn gras en mais in Laag Soeren. Verder moet er ook mest naar het land in die periode. Omrijden via Arnhem en of Zutphen is toch geen optie, wie gaat dat betalen dit is toch geen ondernemersrisico meer. wanneer is de datum bekend okt nov dec lijkt me de beste optie voor de agrariërs dan zijn de meeste gewassen eraf en hoeft er geen mest meer gereden te worden. kan ik een extra vroegras zetten zodat we niet 15 km hoeven om te rijden. Is een leger brug gen goed alternatief.
Hoop dat jullie spoedig meer bekend gaan maken.