De IJsselbrug bij Doesburg gaat later dit jaar niet 12 maar 6 weken dicht voor verkeer. Dat heeft Rijkswaterstaat bekendgemaakt. Over de tijdelijke sluiting van de IJsselbrug is al enige tijd het nodige te doen. Nu de sluiting fors minder is dan eerder was aangegeven, lijkt de kritiek af te nemen.
Rijkswaterstaat heeft het groot onderhoud aan de IJsselbrug bij Doesburg voorlopig gegund aan Civiele Technieken deBoer bv. De voorlopige gunning betreft het vervangen van het betonnen rijdek van de hoofdrijbanen en de fietspaden en het schilderen van de brug. Met deze werkzaamheden behouden we de goede kwaliteit van de brug, laat de gemeente Doesburg weten.
Rijkswaterstaat heeft Civiele Technieken deBoer (CT deBoer) uit de vijf gegadigde partijen geselecteerd als de economisch meest voordeligste inschrijver. CT deBoer scoorde overall het best op de verschillende selectiecriteria, waaronder het voorkomen van hinder voor de omgeving.
Dat betekent dat de partij aan de slag kan met de pre-award fase. In deze speciale opstartfase van het project wordt aan CT deBoer gevraagd de inschrijving te verduidelijken en verder uit te werken. Als dan blijkt dat de inschrijving voldoet aan alle gestelde eisen, wordt het project officieel gegund. Dat zal naar verwachting in juni zijn.
CT deBoer geeft in de inschrijving aan dat de afsluiting van de hoofdrijbaan 6 weken korter kan, dan de 12 weken die Rijkswaterstaat oorspronkelijk had berekend, door optimalisatie in de werkwijze en planning. De afsluiting vindt plaats na 15 oktober 2015, waarmee zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met het oogstseizoen. De scheepvaart ondervindt geen hinder van de werkzaamheden aan de brug. Tussen april en juni brengt CT deBoer de onderhoudsstaat van de brug in kaart. Daarna maakt hij een nauwkeurige planning van de werkzaamheden en de afsluitingsduur.
Rijkswaterstaat voert de aanbesteding van het Engineering & Construct-contract uit volgens Best Value Procurement (BVP). BVP is een aanpak die uitgaat van de meeste waarde voor de laagste prijs. Doordat de opdrachtnemer zelf kan bepalen hoe deze het project realiseert, maakt Rijkswaterstaat optimaal gebruik van de expertise van de marktpartij.
Rijkswaterstaat en de provincie Gelderland werken samen aan het groot onderhoud van de IJsselbrug Doesburg. Rijkswaterstaat doet dit vanuit zijn rol als brugeigenaar en de provincie Gelderland vanuit haar verantwoordelijkheid als wegbeheerder van de N317.
@Richard Kok.
Naar aanleiding van dit bericht toch even een “MOP” vertellen.
Deze mop n.a.v. het project de TUNNEL tussen CALAIS en DOVER die vele tientallen jaren geleden werd gegraven.
—————————————————————————-
Ook voor dat belangrijke project gold bij de inschrijving: “De meeste waarde voor de laagste prijs!”
Winnaar werden de Tweeling broers COHEN uit WENEN!
Hun voorstel werd door de Commissie gekozen als
zijnde het beste voorstel en de Gebroeders Cohen mochten het gaan “DOEN!”
——————————————————————————
Hun uitleg en motivering, nadat de Commissie hen de vraag had gesteld:
“Heren COHEN — “Hoe komt het dat U veel goedkoper bent dan alle andere collega-inschrijvers?’
Welnu – een van de Tweeling nam het woord:
——————————————————–
“Mijne Heren, Geachte Commissie,
Mijn broer begint te graven in DOVER en ik start mijn graaf-werkzaamheden in CALAIS en U begrijpt
dat wij daardoor heel veel TIJDWINST hebben en vandaar onze scherpe offerte!”
Op de vraag van de Voorzitter van de Commissie:
“Maar …. wat te doen….. indien U elkaar halverwege niet ontmoet bij het graven?”
Het antwoord was kort en bondig: “DAN HEEFT U TWEE TUNNELS voor dezelfde PRIJS!”