Vandaag deel twee van het interview met burgermeester Kees Luesink. Luesink spreekt zijn verwachting uit over twee grote projecten; het Arsenaal en de haven. Ook komt de spraakmakende subsidieaanvraag aan de orde.
Het Arsenaal en de haven zijn twee grote projecten die aandacht verdienen. Wat kunnen de inwoners van Doesburg hierover verwachten?
Toen ik in Doesburg begon in 2008 trof ik een stilgelegd project rond het Arsenaal aan. Inmiddels is duidelijk geworden dat de beoogde gebruiker, het instituut Para Limes, er niet komt.
Wat wel is gelukt is dat het Arsenaal voor 80 procent is gerestaureerd. Het is een belangrijk cultureel erfgoed. Het eigendom is van een groep beleggers. Het is aan de eigenaar een goede oplossing te zoeken voor de leegstand. Als gemeente zijn we betrokken bij het zoeken van een functie voor het gebouw.
Het is uitgesloten dat er gewoond kan gaan worden. Kunst en cultuur lijkt me geen aantrekkelijke rol om het gebouw exploitabel te krijgen. Wat goed kan, is er kantoorruimte in maken. Bijvoorbeeld een raad van bestuur van een bank of een aan erfgoed gelieerde organisatie, zoals een architectenbureau, zouden zich er prima in kunnen huisvesten.
Maar in de huidige vastgoedcrisis, is het een lastig project. Ik hoop dat er na de zomer nieuwe perspectieven zijn. Welke weet ik niet. We proberen partijen geïnteresseerd te krijgen en subsidies te verwerven. We leggen lijntjes uit. Het belangrijkste is om het een functie te laten krijgen. Er is al een boel geld ingeinversteed. Het wordt tijd dat er weer iets in komt, want het blijft een prachtig gebouw.
Wat betreft het aanpassen van de haven, daarvoor moeten we het bestemmingsplan aanpassen. Ik verwacht dat dat dit jaar rondkomt. Daarna kun je de haven aanpassen, als je dat wilt en de middelen ervoor hebt.
We willen de haven uitbreiden, goede voorziening voor passanten creëren, ’s winters aantrekkelijk zijn voor vaste liggers en ’s zomers meer ruimte kunnen bieden. We willen langs de kant van de haven een aanlegsteiger en uitbreiding van de aanleg mogelijkheden in de haven.. De haven is onderdeel van het project ‘Turfhaven’(voormalige Betoncentrale).
Ook moet er een voorzieningsgebouw komen voor sanitair. Nee, niet in de loods die er nog staat. Het gaat om een klein opzichzelfstaand gebouw.
We werken ook aan het realiseren van een voorlopige parkeerplaats. Vrachtauto’s willen we daar verbieden. Als dat parkeren voor vrachtauto’s geregeld is, dan komt er tijdelijk een parkeerplaats voor ruim honderd auto’s. In het definitieve plan staat een parkeerplaats voor honderd auto’s met daarnaast camperplaatsen en voor incidenteel parkeren, bijvoorbeeld bij een groot evenement, een extra parkeerstrook.
Het gaat om gratis parkeerplaatsen. Voor zomer moet het onderzoek naar de vrachtwagenplaatsen klaar zijn. Ik verwacht geen problemen bij het aanpassen van het bestemmingsplan
We hebben twee subsidies gevraagd voor het project ‘Turfhaven’ en voor laad- en loswal van de Rotra. We hebben besloten de subsidieaanvragen in te trekken, omdat het dan niet afgewezen kan worden. Daar zijn de krant en de raadsfacties mee aan de haal gegaan. Maar het ligt echt anders.
We gaan het subsidieverzoek op termijn opnieuw indienen aan Provinciale Staten. Die we eerst uitnodigen om naar Doesburg te komen. Dat is de eerste stap. We komen 4 miljoen euro tekort, geen half miljoen. Het is een lang proces en je bent afhankelijk van anderen. Zorgvuldigheid is daarbij dus geboden. Vandaar deze stappen.
Fotografie: Joost de Wolf / JdW Fotografie uit Doesburg
Fijn te lezen dat onze Burgervader een mening heeft maar deelt het college deze visie ook?
Waarom niet meneer frans vd krul?