Sinds drie maanden is Niels Weijers de stadspromotor van Doesburg. Vanuit Achterhoek Toerisme is hij voor 2,5 dag per week actief om promotie van onze stad vorm te geven. Wat houdt zijn taak precies in en wat kunnen we van Niels Weijers verwachten? Een interview, mede aan de hand van vragen van lezers.
Wat is je toeristische achtergrond?
Ik heb 2,5 jaar de Montferlandmarketing mogen doen. Dat houdt in de promotie van 12 kernen waaronder 1 stad, ’s Heerenberg. Zelf heb ik sportmanagement gestudeerd en een sterke link met marketing. In Montferland werkte ik aan de hand van drie thema’s ‘sportief in de openlucht’, ‘grenzeloze cultuur’ en ‘proeven van het land’. Vooral het grote bosgebied met veel sportieve mogelijkheden en Kasteel Huis Bergh zijn hier belangrijke toeristische trekpleisters. Ook ben ik nauw betrokken geweest bij VVV Montferland en het verbeteren van de toeristische informatievoorziening.
Voor hoe lang ben je aangesteld?
De gemeente Doesburg huurt me 2,5 dag per week voor een periode van 2 jaar in van Achterhoek Toerisme. Daarnaast werk ik aan project HotelsindeAchterhoek.nl. Daar staan arrangementen op die je in de Achterhoek kunt beleven. Tien hotels doen nu mee. Stadshotel Doesburg nog niet, maar een toekomstige deelname is niet uitgesloten.
Je bent nu een paar maanden actief in Doesburg. Wat is je op toeristische gebied het meest opgevallen?
Doesburg is een parel. Als je de stad binnenkomt, word je verrast door het decor. Doesburg heeft een mooi compact centrum met veel bezienswaardigheden op loopafstand. De link met het water vind ik bijzonder. Je loopt zo vanuit het centrum richting de kade met haar mooie uitzicht. Ik kende Doesburg wel maar was er zo’n anderhalf jaar geleden voor het laatst geweest.
Wat zijn volgens jou de toeristische usp van Doesburg?
Dat zijn, zoals in het toeristische merketingplan worden benoemd. Aanvullend daarop de positie van Doesburg ten opzichte van de Achterhoek, Veluwe, Arnhem, Nijmegen en dichtbij de Duitse grens. Daarnaast het decor en de inhoud van dit decor met musea, galerieën, horeca en winkels. Verder de link met het water en de vele activiteiten in de stad.
We hebben de stadspromotor nog niet gezien. Wanneer gaan we de eerste resultaten zien van jouw inspanningen?
Een van de eerste taken is het creëren van een aantal communicatie-instrumenten. Zo is er sinds deze week een nieuwe website. Aan de nieuwe site zit een database van waaruit we social media en online activiteiten gaan uitzetten. In de database zitten evenementen en activiteiten en het vaste aanbod. Hij heet Doesburg city navigator en is gevuld door onder andere VVV Doesburg, Stichting Centrum Belang Doesburg, Gasthuiskerk en de gemeente Doesburg.
Daarnaast verschijnt er een kwartaalagenda voor 3 maanden. Die wordt actief in de regio verspreid. In eerste oplage zijn we gestart met 5.000 stuks, verspreid in de regio over vakantieparken zoals Landal Coldenhove in Eerbeek en Landal Stroombroek bij Doetinchem, hotels, plaatsen waar veel mensen komen.
Je werkt aan een plan. Hoe ziet dat plan eruit?
Halverwege juni is www.doesburg.nl online gegaan. In fase 2 kijken we hoe we de inhoud gaan vermarkten. Er zijn verschillende regionale campagnes die het goed en doen door goede content aan te leveren krijg je een goed bereik. Hanzemarketing is er een van. Binnen de Achterhoek bestaat de campagne Het Geluk van Nederland. Doesburg heeft daarin verschillende ingrediënten zoals museumbezoek of heerlijk tafelen. Die campagnes moeten gevoed worden. Online gaan we actief inspelen op zoekgedrag. Wij zorgen voor attentiewaarde, en daarna een doorklikt vanuit onze uit-agenda. Je ziet een preview van het evenement, daarna call-to-action naar de desbetreffende website. We sturen vooral verkeer door naar andere sites.
De VVV heeft in ons land een stoffig imago. Hoe is dat met de VVV in Doesburg?
Ik loop hier 3 maanden rond, dus lastig om hierover te oordelen. De VVV is ontzettend belangrijk als gastheer binnen een stad. Ik heb prettig contact met de VVV. Ze zijn enthousiast en trots op Doesburg.
Doesburg is door de omvang vooral een dagattractie. Wat ga je er aan doen om het aantal overnachtingen in de stad te vergroten?
We willen het overnachtingsaanbod op aantrekkelijke en overzichtelijke wijze presenteren, onder andere via de nieuwe website. Daarnaast kan er door het aanbieden van kant en klare verblijfsarrangementen bezoekers verleiden langer dan één dag te verblijven.
Hoe kunnen de stadspromotor en Stadshotel Doesburg elkaar versterken? Al een gesprek hierover gehad?
Er is even kort kennis gemaakt. Maar er is nog geen concrete invulling aan gegeven. Maar er liggen kansen genoeg. Bij de ondernemer zelf zit enthousiasme om dingen te doen.
Hoe kan Doesburg nog meer gebruik maken van het water?
Straks is de Turfhaven up to date. Dat kun je uitvergroten en trots op zijn. De bereikbaarheid per water en de voorzieningen zijn super. Via diverse communicatiekanalen kunnen we bootliefhebbers op de hoogte brengen van de mogelijkheden in Doesburg.
Zorgt het campingaanbod van het Zwarte Schaar en IJsselstrand voor het juiste publiek in de stad?
Mensen die op een camping zitten zullen ook naar Doesburg gaan en elders kijken. Het is mij niet bekend hoeveel campinggasten er naar Doesburg komen. Maar de volgende stap is onze website en kalender meertalig te maken. Dat is een kwestie van tijd. De informatievoorziening in Duitse taal staat op het wensenlijstje.
Hoe belangrijk is het voor het toerisme dat winkels in Doesburg op zondag massaal open gaan?
Het weekend is een moment dat er veel toerisme is. Ik kan me voorstellen vanuit de winkeliers dat het veel vraagt om een week open te zijn. Vanuit vrijetijdsoogpunt weet je dat er kansen liggen. De Culturele Zondag trekt bijvoorbeeld veel publiek, als winkels veel dan gesloten zijn is dat jammer.
Duitsland en België zijn belangrijke bronnen voor inkomend toerisme. Hoe worden die markten bewerkt?
Vanuit de Hanzesteden wordt actief nagedacht hoe we internationale toeristen naar de Hanzesteden krijgen. Ook denken we na hoe we Doesburg daarin gaan positioneren. Namens Stichting Achterhoek gaan we actief de Vlaamse markt op. Vlaamse toeristen zijn Bourgondisch en houden van gemoedelijkheid en gastvrijheid. De Hanze zijn in Duitsland een thema met veel bekendheid. Binnen het Hanzeverhaal wordt er actief op ingezet.
Is Doesburgse mosterd het grootste toeristische exportproduct van Doesburg?
Veel mensen die Doesburg kennen, beginnen over de mosterd. Dat geeft Doesburg kleur. Maar of onze mosterd het grootste export product is, weet ik niet. Ook het feit dat Doesburg een Hanzestad is zorgt al voor toeristische aantrekkingskracht.
Wordt kunst als toeristisch product op de juiste manier ingezet?
Er zijn verschillende plannen om dit extra body te geven. Denk aan De Linies, waar kunst een plek gaat krijgen. Ook het Lalique Museum is een absolute parel van Doesburg. Er zijn nog vele manieren denkbaar om dit nog meer ‘in de spotlights’ te zetten.
[Lezersvraag] Kun je als niet inwoner en als je hier niet geboren en getogen bent, Doesburg wel op een juiste manier promoten?
Dat hoor je vaker. Belangrijker is dat je in dit vak denkt vanuit de consument. Dat doe je samen met de mensen die in de stad actief zijn. Mijn ‘onwetendheid’ biedt ook kansen, omdat ik niet altijd de gebaande paden zal volgen. Misschien denk ik wel net even anders en heb ik een frisse blik.
[Lezersvraag]. Hoort Doesburg qua toeristische promotie bij de Achterhoek, Liemers, Veluwezoom of Knooppunt Arnhem-Nijmegen?
De is een kwestie van kiezen en de gemeente kiest in dit geval voor een actieve samenwerking met de Achterhoek. De ligging is een absolute plus, dus we moeten niet de deuren voor andere regio’s sluiten.
[Lezersvraag] Hoe promoot jij Doesburg anders dan je voorganger?
De voorgangers hebben veel goed voorbereidend werk gedaan. Nu vindt de praktische uitvoering plaats. Vooral online gaat er veel gebeuren.
[Lezersvraag] Heb jij ideeën om ook toeristen en dagjesmensen naar onze Hanzestad te lokken die niet met de auto komen maar met het openbaar vervoer?
Dat doen we in de vorm van een stukje informatievoorziening. Op onze nieuwe site is er aandacht voor de bereikbaarheid via het Openbaar Vervoer.
[Lezersvraag] Hoe denk jij als jongere over de toekomst van ons middeleeuwse Hanzestadje? Welke ideeën heb jij over de binnenstad van Doesburg voor jongeren in de toekomst?
Jongeren oriënteren zich via een smartphone. Daar spelen we op in door een stadswandeling aan te bieden via je smartphone. Ook virtual reality wordt steeds beter toepasbaar. Daar liggen kansen. Maar de doelgroep jongeren is klein en vergeet niet dat de concurrentie op dit vlak met andere steden heel groot is.
[Lezersvraag] Hoe gaan we voorkomen dat mensen in Nederland denken dat Doesburg in Zeeland ligt (Domburg)?
Misschien hebben ze wel een kaartje nodig. Met communicatie haal je die perceptie weg. De kracht van herhalen moet er in slijten. Het is niet iets van de een op andere dag. Er zijn nog wel 50 andere steden die met hetzelfde ‘probleem’ worstelen.
[Lezersvraag] Wat vind je van het slaapaccommodatie-aanbod in Doesburg? Moeten er meer bijzondere b&b’s komen?
Meer weet ik niet. Er zit variatie in tussen hotel, camper, camping, b&b’s. Als je een leuk concept hebt, dan zou ik dat zeker doen.
[Lezersvraag] Wat kunnen de inwoners van Doesburg doen om -binnen de kaders van de plannen op het stadhuis – Doesburg te promoten? Hoe kunnen ze aanhaken of hoe kunnen ze een ambassadeursfunctie vervullen?
Als je iets organiseert, laat het ons weten. Vermeldingen zijn gratis. Hashtag komt van zelf. Is er nu nog niet. De hashtag #ddnl ken ik niet. Als mensen foto’s maken en delen met een hashtag, dan gaat Doesburg de wereld over.
Deze site wordt mede mogelijk gemaakt door de ‘Vrienden van DoesburgDirect.nl’. Dat zijn Xycleservice, PlusFitDoesburg, Rootz, CarConcept, Delikasa, Koenen Echte Bakker, TimeOut Events, LekkerszenZo, Restaurant De Liefde, Hillenaar Optiek, Gasthuiskerk Doesburg, La Boucherie, Stadshotel Doesburg en Edelsmederij Tobias.
je hebt al flink wat indruk gemaakt als stads promotor niemand reageert gaat goed zo