Delikasa in de Kerkstraat bestaat 10 jaar. In een uitgebreid interview blikt eigenaresse Marja Aarts terug op 10 jaar kaaswinkel in Doesburg. ‘Ik ben als mens enorm gegroeid’.
Marja is avonturier en gaat graag nieuwe uitdagingen aan. Ruim 10 jaar geleden kreeg ze onverwacht de vraag: ‘wat denk je van een winkeltje?. ‘Ik een winkel’, vraagt ze zich hardop af. Het bleek om Delikasa te gaan en nu 10 jaar later is Delikasa een stevige speler in het foodaanbod van Doesburg.
Ze wist niets van ondernemen, kende Doesburg nauwelijks en had nog nooit een kaasmes gezet in een royaal stuk graskaas. Ze werkte 80 uur in de week, omdat ook de boekhouding, marketing en beurzen gedaan moesten worden. Inmiddels is het werk veel meer in balans en is er weer tijd voor hobby’s: een opleiding kunstgeschiedenis aan de Vrije Academie en vioolspelen in het Oost Gelders Symfonie Orkest.
Hoogste tijd voor een vraaggesprek met ‘het Doesburgse kaasmeisje’.
Wat heeft 10 jaar Delikasa jou gebracht?
‘Poeh. Als ondernemer heeft het mij enorm gevormd en ik ben als mens heel erg gegroeid. Delikasa heeft een groot beroep gedaan op mijn communicatievaardigheden, het leggen van contacten, creativiteit, inventiviteit, probleemoplossend vermogen en organisatie vermogen. Ik kwam in een totaal andere wereld en moest echt omschakelen. Daarbij komt dat als ik iets niet doe of vergeet er dan ook niets gebeurt. Je moet scherp zijn en constant opletten op bijvoorbeeld voorraad en bestellingen. Na 10 jaar heb ik inmiddels een stuk meer zelfvertrouwen en het ondernemen al aardig onder de knie, al blijven leveranciers en klanten je soms nog verrassen. Het ondernemerschap is zo boeiend, ik heb mij geen dag verveeld en dat had ik niet verwacht. Dit alles is een enorm groeiproces voor mij geweest.’
Wat zijn cruciale momenten geweest de afgelopen 10 jaar?
‘Zeker de start. Toen stond ik hier samen met mijn dochters, kregen we 200 klanten in 2 dagen en we wisten eigenlijk helemaal niets. Tjonge, als ik daar nog aan terugdenk. Ik moest echt alles leren. Leren plannen, organiseren, de administratie, noem het maar op. Wat ook een cruciaal moment is geweest is de crowdfundingsactie. Ik moest een nieuwe koeltoonbank hebben en kreeg via een zelf opgezette crowdfunding heel snel het geld bij elkaar. Dat de actie zo vlot verliep, bevestigde mijn gevoel dat Doesburg begaan is met Delikasa.
Ook een cruciaal moment is natuurlijk corona geweest. Mijn winkel mocht open blijven, maar het was toch een heel bijzondere tijd. Wij zijn een belevingswinkel maar proeven, bakjes neerzetten dat kon niet meer. Je moest mensen wijzen op de regels die we moesten hanteren en dat maakte het afgelopen jaar anders. Ook zijn we toen een webshop begonnen, wat voor veel mensen een uitkomst was en nog steeds is. En tenslotte vormen allerlei innovaties een cruciaal moment. Zoals de ontwikkeling van onze eigen mosterdkaas met echte Doesburgse mosterd en eigen worsten. Maar ook de ontwikkeling van activiteiten zoals het mede-bedenken van de Doesburgse Kadedagen en Doesburg Bruist.’
Wat is de hedendaagse rol van Delikasa in het winkel- en foodaanbod van Doesburg?
‘Voor wij hier kwamen was er veel verloop. Ik was de vierde ondernemer in 10 jaar in dit pand. Ik snap dan ook de sceptische benadering van sommigen op dat moment. We zijn nu echter een stabiele speler in het foodaanbod in Doesburg. Onze kaas, noten en bijartikelen zijn altijd onze pijlers van ons assortiment geweest. Dat is mede onze kracht. Een vaste kern van mensen weet ons wekelijks te vinden, omdat volgens zeggen onze kwaliteit en service hoog en stabiel is. Mensen vragen ons om advies en vertrouwen ons daarin ook. Leuk zijn de reacties achteraf als: ‘we hebben er echt van genoten!’.’
Hoe is het om te ondernemen in Doesburg?
‘Hartstikke leuk. Maar omdat ik nooit eerder een winkel runde, kan ik het niet vergelijken met andere steden. Je moet wel je weg zien te vinden met collega-ondernemers en de gemeente. Dat zou nog meer op elkaar gericht mogen zijn, vind ik. Delikasa vroeg in de beginjaren al mijn tijd, nu is dat beter in balans. In Doesburg is de diversiteit van winkels belangrijk, dat maakt het aantrekkelijk. Die diversiteit moeten we handhaven, zodat er een goede mix ontstaat voor toeristen en bewoners. Want de bewoners van Doesburg mogen we niet uit het oog verliezen. Toerisme is goed, maar veel ondernemers hebben de inwoners van Doesburg hard nodig.’
Welke plannen heb je met Delikasa voor de toekomst?
‘Ik wil vooral de stabiliteit die we nu hebben vasthouden, en het liefst ook nog steeds groeien qua klanten. Mensen kennen ons inmiddels, weten wat we doen en wat ze kunnen verwachten. Dat wordt gewaardeerd, zowel door vaste klanten als door toeristen die spontaan onze winkel binnenlopen. We willen de kwaliteit en service hoog houden en ik wil me blijvend laten inspireren door beursbezoeken. Als we ons assortiment gaan uitbreiden, dan moet het om pareltjes gaan. Denk aan meer biologische en streekleveranciers. Glutenvrije en vegetarische producten. Dan praat je over nog meer specialisatie. Maar de huidige basis van kaas, noten en bijartikelen blijft ook de basis voor de toekomst.’
Tot slot. Waar ben je het meest trots op als je denkt aan 10 jaar ondernemerschap?
‘Dat we er na 10 jaar zo goed voor staan. We hebben duidelijk onze weg gevonden in Doesburg. We hebben een leuke winkel en een leuke klantenkring vol met lieve mensen. Tien jaar geleden begonnen we zelf op 0, en ondanks wat tegenslagen en corona staan we er goed voor. Natuurlijk denk ik ook na over opvolging. Ik ben inmiddels 62, maar ik ga voorlopig nog lekker door. Er valt nog zoveel te leren en nog zoveel te ervaren. Dat ga ik als avonturier de komende jaren samen met mijn trouwe klanten weer meemaken.’
Deze site wordt mede mogelijk gemaakt door de ‘Vrienden van DoesburgDirect.nl’. Dat zijn: Xycleservice, PlusFitDoesburg, Rootz, Delikasa, Restaurant De Liefde, Hillenaar Optiek, Etos Doesburg en Restaurant China.