Als gevolg van een sterke volumetoename van het aantal containers dat Container Terminal Doesburg mag verzorgen voor een sterk groeiend aantal klanten, zet de binnenvaartterminal per direct het nieuwe groter schip De Tormenta in voor het containertransport van en naar de haven van Rotterdam.
Met deze schaalvergroting faciliteert Container Terminal Doesburg verdere groei en voorzien het Doesburgse bedrijf in de ambitie verladers en vervoerders optimaal te blijven bedienen. Tegelijkertijd verwacht CTD door meer capaciteit op te nemen in haar vloot ‘modal shift’ verder te stimuleren, en zet het in op verdere verduurzaming van containertransport.
Het binnenvaartschip Tormenta heeft een capaciteit van 90 TEU en is 86 meter lang en 10 meter breed.
Container Terminal Doesburg bedient verladers en vervoerders met een dagelijkse afvaart vanuit Doesburg naar en van de haven van Rotterdam. Met een toename van het aantal containers per afvaart wordt meer CO2-reductie per container gerealiseerd en is binnenvaart kosten efficiënter dan trucking.
‘Bovenal kunnen we bijdragen aan verlichting van het fileprobleem in Nederland. Afgelopen voorjaar werd de invaart van de binnenvaartterminal al vergroot zodat toekomstig ook klasse Va schepen de terminal kunnen bereiken. Container Terminal Doesburg is sinds 2017 operationeel en verzorgde in 2019 de overslag van meer dan 22.000 TEU voor een snel groeiend aantal verladers en vervoerders’, zo laat een woordvoerder van CTD weten.
Container Terminal Doesburg (CTD) verzorgt vanuit Oost Nederland containertransport van en naar de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen, en staat in directe verbinding met het Europese achterland. De inland terminal met op- en overslagterrein biedt verladers en expediteurs de mogelijkheid containers efficiënter en duurzamer te vervoeren en vormt een milieuvriendelijk alternatief voor het steeds meer vastlopende containervervoer over de weg.
Deze site wordt mede mogelijk gemaakt door de ‘Vrienden van DoesburgDirect.nl’. Dat zijn: Xycleservice, PlusFitDoesburg, Rootz, Delikasa, Restaurant De Liefde, Hillenaar Optiek, Edelsmederij Tobias , MKB Tele.com, en Etos Doesburg.
LS.,
Interessante informatie over het nieuwe binnenvaartschip
TORMENTA.
Het schip heeft een capaciteit van 90 TEU.
Vroeg mij af: “Hoeveel lezers zouden weten wat een TEU is?”
Ik wist het niet en ik heb het daarom opgezocht bij Wikipedia:
Een TEU is een 20 Foot Container en die is:
Lang: 6.10 meter / Breed: 2.44 meter en Hoog: 2.59 meter of wel
een inhoud van 38.51 kubieke meter.
Duidelijk op de foto van deze boot te zien:
—————————————————-
Alleen 40 Foot Containers of wel 5 x 3 lagen en 3 naast elkaar
is 45 x 40 Foot Containers is 90 TEU.
Als mijn rekensom niet klopt dan hoor ik het graag van de CTD.
@Robert Duis
Uw rekensom klopt als een bus.
Op de foto is de Tormanta dus 100% (volume) beladen. Gezien de waterlijn zou er nog wel wat gewicht bij kunnen.
V.w.b. het aantal containers kan er dus niks meer bij!
Geachte Heer Gert-Jan Tas,
Fijn te vernemen van U dat mijn berekening klopt.
Het Coronavirus zou een hele grote vermindering van het
container-vervoer tussen de havens in het Verre Oosten en
bijvoorbeeld Rotterdam en Hamburg (v.w.b. de handel van
Nederland betreft) kunnen gaan betekenen.
Naast de waarschuwingen van onze Premier v.w.b. het
“handen schudden” in Nederland, kan ik U melden (en dat uit
zeer betrouwbare bron), dat de situatie in China sinds de laatste
dagen een hele gunstige wending heeft genomen.
Voor de container-vervoer-branche en heel veel bedrijven welke
sinds de laatste 25 jaren geheel afhankelijk zijn van goederen
uit het Verre Oosten een enigszins geruststellend idee, dunkt mij!
Laten wij hopen dat ook deze constatering op waarheid berust.