Ondernemers en bewoners willen autoluwe binnenstad

Ondernemers en bewoners van het centrum van Doesburg willen een autoluwe binnenstad. Ook zien ze brood in een nieuw parkeerbeleid waarbij bezoekers achteraf betalen voor parkeren in de stad. Dat en meer blijkt uit de enquete van de Doesburgse Ondernemers Vereniging (DOV), die dinsdagavond tijdens de vergadering aan de leden van DOV zijn gepresenteerd. DOV spreekt van een verrassende uitkomst wanneer het gaat over het op een lijn zitten van consumenten en ondernemers. Wat betreft het parkeren zijn beide partijen het in hele grote lijnen eens. Achteraf betalen is voor beide partijen de manier voor het parkeerbeleid in de gemeente Doesburg, zo laat DOV weten in een zojuist uitgebracht persbericht.


DOV: ‘Door het achteraf betalen zal de consument rustiger winkelen in het centrum van Doesburg en zal hier dan ook langer verblijven. Geen stress over een aflopende parkeermeter maar op het gemak nog even een lekker kopje koffie doen op het terras’


De voorkeur van de consument gaat uit naar de parkeerplaats achter de Albert Heijn, welke volgens de DOV eenvoudig is aan te passen voor het achteraf betalen. DOV: ’75 Procent van de ondervraagde inwoners, inclusief bewoners van de binnenstad, vindt het niet belangrijk om met de auto het centrum te kunnen bereiken. Hieruit kunnen we concluderen dat de bereidheid groot is om een stukje te lopen naar het centrum. De meerderheid van de consumenten alsmede de ondernemers zien het centrum van Doesburg het liefst autoluw’.


Met alleen het autoluw maken van het centrum is Doesburg er volgens DOV nog niet. DOV: ‘De complete inrichting van de binnenstad zal moeten worden aangepakt om een rustiger, gemoedelijker en duidelijker straatbeeld te creëren. In steden om ons heen waar dit inmiddels is gebeurd, plukken ondernemers, consumenten en gemeenten hier de vruchten van’


Voor de ondernemers in Doesburg heeft de bewonersenquête nog een twee belangrijke boodschappen. Consumenten willen graag dat de koopavond blijft bestaan en ze vinden het hinderlijk dat er diverse winkels tussen de middag dicht zijn. Opvallend is wel dat slechts 20 procent van de ondervraagde inwoners wel eens op vrijdagavond inkopen doet, stelt DOV.


Volgens DOV zijn consumenten en ondernemers het in Doesburg eens over hoe de binnenstad eruit zou moeten zien. Nu is het volgens DOV zaak om de uitkomsten van de enquete te gaan bespreken met de gemeente om zo te kijken of ook de gemeente en de ondernemers op een lijn zitten.


Totaal namen 457 inwoners deel aan de enquete. Verder vulden 47 ondernemers de enquete in. Dat is 65 procent van het ledenbestand van DOV.


Update 22-03-2012: De enquête is niet alleen onder inwoners van het centrum gehouden maar veel breder. De enquête was via internet openbaar bereikbaar voor iedereen uit Doesburg en daarbuiten. Er hebben in diverse winkels ook formulieren gelegen, die door een klein aantal niet-Doesburgers zijn ingevuld.


Zie ook:
DOV inventariseert wensen bezoekers binnenstad

43 reacties

  1. Hanny

    457 van 11.000 inwoners is dat representatief ??????????

  2. Hanny

    = nog geen 5% van de inwoners.

  3. Richard Kok

    @Hanny,
    Het gaat om inwoners van de binnenstad. Niet van de gehele stad, zo staat vermeld in het persbericht. Overigens moeilijk om te zeggen of dat veel of weinig is.

  4. doesburgje

    zal wel weer een onderzoek zijn geweest van de stadspartij, net als de 3 containers…

  5. Frans van der Krul

    Helaas zijn niet alle ondernemers lid van het DOV, zo zou het nog beter worden gedragen, autuluwe binnenstad:Autovrije binnen stad!!!!Zeker in de zomer.

  6. Rob Gossink

    Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het afsluiten van de winkelstraten op de zaterdagen ook heeft geleid tot meer bezoekers aan de winkels. Is hier ook onderzoek naar gedaan?

  7. doesburgje

    @rob, afsluiten van de binnen stad op zaterdag??? hoe kan het dan dat ik nog steeds fietsers, bromfietsers en motoren zie rijden?? laten ze eerst maar eens zorgen dat er politie is of andere controleurs die mensen eens beboeten die voetgangers van de sokken rijden ipv. een reep chocolade geven omdat ze iets FOUT doen nl: fietsen enz……

  8. Hanny

    @ Richard: jawel,maar doet de rest van de inwoners dan geen boodschappen en zo in de stad?
    Degenen die in de stad zelf wonen kunnen het makkelijk lopend af.
    Maar de rest, 10.500 inwoners, dan?
    Hoe vinden die dat.
    Lijkt me dat dat ook meegenomen zou moeten worden in het onderzoek.
    Nu lijkt het een beetje dat de rest van de bevolking niet mee telt.

  9. Piet

    Mij is ook niks gevraagd.

  10. Bert Stulp

    Waar hebben we het nu precies over?
    Boven het artikel staat een mooie foto van een autoluwe Roggestraat. Maar de enquète gaat vooral over autoluwe of zelfs autoloze winkelstraten. Ik denk dat we vooral moeten werken aan minder auto’s in de monumentenstraten én in de winkelstraten.
    Daar wordt Doesburg alleen maar beter en aantrekkelijker van.
    En fietsen in de binnenstad moet mogelijk blijven, daar moeten we gewoon niet moeilijk over doen.

  11. doesburgje

    @bert stulp…je hebt gelijk laten we niet moeilijk doen over fietsers, maar dan ook niet over bromfietsers en motoren en auto’s want waar hebben we het over hé..pffff of de binnen stad vrij van ronddraaiende wieltjes of open laten want anders krijg je weer zo’n situatie waar wij in nederland goed in zijn gedogen en klagen…maarja ik denk en heb een vermoeden dat ik hier iemand op de teentjes heb getrapt of beter gezegd bertapt heb op het fietsen waar het niet mag nl: zaterdag in de binnen stad.hihihihihi,

    maar goed ik ga er niet verder over schrijven heeft toch geen nut zolang er mensen zijn die niet willen.

  12. Hanny

    @ doesburgje: oke, vrij van wielen zeg je. dan ook scootmobielen verbieden want die rijden je ook vaak bijna van de sokken. Oeps, nu krijg ik de gehandicaptenraad over me heen.
    Nee is onzin natuurlijk maar ben het met Bert eens dat fietsen moet kunnen.
    Trouwens…..waarom wil men een autovrij Doesburg?
    Als er niet zoveel borden en rekken op de stoepen zouden staan kun je heel makkelijk over de stoep lopen maar dat maken winkeliers zelf niet makkelijk. Is hier ook niet wat aan te doen dan????
    Voor ongelukken hoef je de binnenstad niet af te sluiten want er gebeurd zelden of nooit iets. Iedere automobilist weet dat er maar zo een voetganger de straat op kan lopen (omdat er weer eens een rek de stoep versperd) en die houd daar terdege rekening mee.

  13. doesburgje

    je hebt gelijk hanny, ik was te serieus en dacht niet aan scootmobielen sorry dat ik de gehandicapten en mensen die echt niet kunnen lopen of moeite hebben met lopen niet wil weigeren, dat komt omdat ik de “illusie” heb dat wij de mensen die kunnen lopen ook echt de fiets aan de hand kunnen nemen als er wettelijke borden staan dat je er niet mag fietsen…sorry dat ik zo verkeerd aan het denken was er te serieus een mening heb/had, maar hier bewijst maar weer dat er toch mensen zijn die altijd maar dan altijd een excuus weten te vinden of te opperen om hun gelijk of mening te onder bouwen hoe belachelijk die ook is…
    zo zal de binnen stad nooit vrij zijn van rijwielen enz… wat wel in andere dorpen en steden kunnen, en sommige (niet geboren en getogen)Doesburgers zullen hier ook wel weer een excuus voor brengen dat dat geen Doesburg is…

  14. Hanny

    @ doesburgje: klopt er is maar één Doesburg en dat is “ons” Doesburg.
    Al is men geen geboren Doesburger daarom kan men er wel veel van houden en hier erg prettig wonen en zich een Doesburger voelen.
    Jij vind dat alleen geboren en getogen Doesburgers het recht hebben om alles te bepalen.
    Maar….. we wonen hier wel met z’n allen en hebben allen evenveel rechten en plichten.

  15. Frans van der Krul

    Hoe ziet DE DOESBURGER ERUIT? m/v, huurhuis/koophuis, oud/jong enz?
    Volgens mij bestaat DE DOESBURGER niet, men is heel verschillend.

  16. Hanny

    geen idee Frans, misschien weet doesburgje het.

  17. Yvonne Irving

    Heeft iemand de vragen van deze enquete nog? Ik heb hem ook ingevuld en had nogal wat vraagtekens bij de vraagstelling.
    Dat de uitkomst is dat men het centrum autoluw wil verbaast me dan ook niets. Er was niet zoveel te kiezen.

  18. Ellen Mulder-Metselaar

    @Yvonne ik heb de enquête ook ingevuld en ik deel je mening, het was summier.

  19. DR

    Als ze de binnenstad helemaal gaan afsluiten zullen er nog veel meer winkels gaan sluiten. Afgelopen zaterdag waren de controleurs heel fanatiek op de kloostertuin met bekeuringen uitdelen, ga eens in de winkelstraten staan, in de korte tijd dat ik in de stad liep met de kinderen heb ik 35 fietsers geteld die aan het fietsen waren.

  20. robert duis

    Ondergetekende drs. robert e. duis woont met veel plezier in de binnenstad van Doesburg. Auto’s verbannen uit onze BINNENSTAD is de nekslag voor de MIDDENSTAND.
    Het zal Doesburgers verleiden om de boodschappen in andere dorpen en steden te gaan doen. De belangrijkste winkelstraat van Nederland (PC HOOFTSTRAAT-AMSTERDAM) is per auto te bereiken. Indien er geen plek om te parkeren is, dan kan een persoon die wil winkelen voor de deur “afgezet” worden (eenmaal binnen in de winkel niet zelden nogmaals, maar dat is een ander verhaal en is bovendien naar eigen keuze…:-). Mensen die willen “wandelen” moeten dat maar gaan doen op de Posbank; mensen die willen winkelen zijn blij dat de zware tassen met boodschappen door hun partner met fiets-tas en/of auto vervoerd kunnen worden.

  21. Hanny

    Ik lees dat Ellen en Yvonne ook de enquete hebben ingevuld. Als het alleen voor binnenstad bewoners is is dat wel raar. Ellen woont, voor zover ik weet, niet in de binnenstad. Van Yvonne weet ik dat niet maar het lijkt erop de de politiek ook de enquete heeft ingevuld.
    Lijkt dan weer een staaltje politiek gekonkel.

    @ Drs. E. Duis: Heel goed gezegd.

  22. Bart

    @ Dhr E.Duis?

    Hoezo de auto’s uit de binnestad is de nekslag voor de middenstand?
    Larie!
    Elke stad waar je voorheen (vroeger) lekker de voetgangers onderuit kon rijden hadden allemaal dezelfde gedachte totdat (lees? Totdat) iedereen fijner en gemoedelijker kon winkelen.
    Uiteraard hebben we de mindervaliden maar ook daarvoor kan rekening gehouden worden.

    Maar ik denk dat de middenstand achteruit gaat want met een stad die tot aan nek volstaat met auto’s razende scooters, fietsers dat in combi met alle middenstandsborden die op het voetgangerspad staan terrassen die steeds groter worden en bijna op straat staan……….. staan we niet lekker uitnodigend vooraan voor het winkelend publiek.

    Ik zeg doen en auto vrij (LUW) Maken.

    En inzake leveranciers: Gewoon sochtends laten leveren tussen 0900-1200uur dat kan makkelijk!

  23. Frans van der Krul

    Laten we eerst maar eens starten met een proef in de zomer het centrum auto vrij maken April>Oktober, de weerstand van middenstanders neemt af er is nog een enkeling die echt tegen is.
    Of heeft men wat tegen een proef? Koud water vrees?

  24. Yvonne Irving

    Enquete ingevuld via link in deze krant, overigens lagen op veel plekken in de stad e.a de enquete ook. Iedereen kon hem invullen. Ik heb toen al op twitter mijn twijfels gemeld over de vraagstelling.Helaas heb ik de vragen niet bewaard.
    Mijn menig. Autoluw door de week prima denk zoals het nu is dat het goed is.In weekend van April tot oktober afsluiten centrum zoals nu op zaterdag het geval is.
    Voorwaarde dat alle winkels tot overeenstemming komen en ook echt vrijdagavond open zijn tot 9 uur.Desnoods alleen in dat seizoen.
    Buiten dit seizoen parkeergelden aanpassen niet meer volle mep laten betalen tot 9 uur op vrijdag terwijl er maar 6 winkels open zijn. Achteraf betalen waar het mogelijk is! PvdA roept dat al jaren! Parkeerplaats bij Bieb is daar ook geschikt voor. Heel belangrijk duidelijk aan geven bij parkeermeters wat je wanneer moet betalen.Liefst betaalde plekken NIET uitbreiden maar verminderen. Beloon de parkeerder! Inplaats van straffen met hoge prijs of erger boete. Het parkeer beleid wordt binnenkort herzien ben erg benieuwd met welke verbeteringen/veranderingen het college komt!

  25. Hanny

    @Bart: dan toch de middenstandsborden verbieden, probleem opgelost
    Kan iedereen over de stoep weer lopen.
    En…. de terrassen dan maar een beetje minder groot.
    Ook weer opgelost.
    🙂

    Zo is overal wel weer een antwoord op te bedenken.
    Er zijn nu eenmaal voor en tegenstanders.
    Aangezien we hier een vrijheid van meningsuiting hebben is het wel leuk om de discussie te volgen en af en toe ook commentaar te leveren.

    Enne….. Bart: ook zijn er echte Doesburgers die tegen de afsluiting zijn hoor.

  26. Frans van der Krul

    Wat ik mis in het schrijve van de reactanten is: het missen van een visie waar we met z’n allen in Doesburg naar toe willen, zie eerdere reactie’s.Indien er een visie zou zijn weten we waar we heen willen met bv de grote(aantal inwoners) van Doesburg, dan kan je een keuze maken van bouwen of een park, autoluwe binnen stad, werkgelegenheidsbehoud cq uitbreiden en aantrekken van nieuwe bedrijven en geef de directeur van een bedrijf die veel werk levert per m2 maar een “gratis ligplaats”in de haven enz, dus maak een v isie 2030/2040 en ga daar eens beleid opvoeren!

  27. Rob Gossink

    Frans,
    De CDA fractie heeft op 8 januari jl. een visie op de Stadsvisie gepubliceerd. zie:http://www.cda.nl/Doesburg/Actueel/Nieuws/2012/1/2/Nut_en_noodzaak_van_een_Stadsvisie_.aspx

  28. Peter Bakker

    Wow goed plan. We maken van de Kerkstraat een Doesburgse PC Hooftstraat. Wat Amsterdam kan kunnen wij ook. Ik moet zeggen dat de auto van de heer Duis daar prima zou passen, dat is echt een schitterende limousine.(en dat meen ik)
    We maken de Korte Koepoortstraat autovrij als compensatie zeg maar een soort Klaverstraat (ook autovrij), doen we de Oliemolensteeg er ook bij en de Snijdersgang blijft natuurlijk ook autovrij, zelfs voor Fiatjes 500, is al jaren zo, vooruitstrevend hoor.
    En voor de mensen die zich geen PC-Hooft-trekker kunnen veroorloven maken we aan het einde van de snelweg A348 een grote parkeerplaats en vandaar leggen we een metrolijn aan richting Doesburg en als we nog wat geld over hebben trekken we die door naar Doetinchem, Gaanderen, Terborg, Silvolde en Bontebrug. Net zoals de oude GTW-tram.
    En dan mag boer Richard weer gewoon met de trekker over de N317 om Doesburg en hoeft niet meer door de stad met zijn gierwagen.

  29. Hanny

    @ Peter: Ik vind je plan geweldig. 🙂 🙂

  30. Frans van der Krul

    Rob, ik bedoel visie 2030 van de gemeente Doesburg, deze zou er toch komen Doesburg breed gedragen met werkgroepen enz inspraak/medespraak van de inwoners, plan was er om dit in 2010 te doen, daarna niets meer van vernomen, overleden?

  31. Rob Gossink

    Frans,
    We praten over hetzelfde. Stadsvisie 2030 is gedevalueerd naar een Stadsvisie tot maximaal 2020 en is nog steeds in de maak. De enige visie die er is, is de visie om ooit een visie te maken.

  32. Hanny

    Kunnen we dan niet gewoon al die visies achter ons laten en gewoon doorgaan zoals het nu is??????

    Scheelt een bende tijd

  33. Frans van der Krul

    Rob, Hanny:De visie van de gemeente Doesburg kan antwoord geven op de vraag: Waar staan we als gemeente Doesburg voor en wat willen we bereiken?
    Welke richting kiezen we als gemeente. Zo willen sommige gemeentes dat mensen met een handicap zoveel mogelijk in de samenleving verblijven, dus het liefst in een huis in een gewone woonwijk en werkzaamheden dicht in de buurt.Willen we groeien (aantal)met inwoners, wat willen we met het centrum (een bruisend centrum ), wat willen we met de economie enz (goede balans met wonen en werken)………..

  34. robert duis

    Geachte Heer Peter Bakker,

    Het is de KALVERSTRAAT en niet de Klaverstraat.

    “Slip of the Finger” ….. kan de beste gebeuren.

    Groeten,

    robert duis.

  35. Frans van der Krul

    Robert, Dus iets voor geluksvogels!4X

  36. Bart

    @ allen, Hanny en Frans vd K:

    Samen eens naar de waag of du midi en filosoferen over al wat hier staat?

    Kan ik bij Du midi parkeren voor de deur dan? 🙂
    Biertje wijntje…………..:)

  37. Frans van der Krul

    Bart, jij mag van mij daar parkeren voor de deur, en op zaterdag, hoe de politie erover denkt weet ik niet!hahaaha

  38. Hanny

    @ Bart: van mij mag je daar wel parkeren maar na een paar biertjes of wijntjes mag je niet meer rijden. 🙂 🙁
    Trouwens…… voor zover ik weet mag je daar toch maar 1 uur parkeren. Dan moet je.. of weg of de parkeermeter bijvullen.

  39. Arvid Ehlert

    Mensen, wat een negativiteit, zo ken ik Doesburg niet. Je kunt ook je mening geven zonder een reactie/idee van een ander af te branden. Allereerst vind ik dat als er een enquete wordt gehouden over zo’n belangrijk onderwerp (dat ALLE doesburgers aangaat) dit bij elk huishouden in de brievenbus moet. Ik heb mijn kop echt niet in het zand, maar heb geen enquete gezien.

    Ik wil even herinneren aan de opmerking van Bert Stulp: “Ik denk dat we vooral moeten werken aan minder auto’s in de monumentenstraten én in de winkelstraten. Daar wordt Doesburg alleen maar beter en aantrekkelijker van.” Hier ligt volgens mij de kern. Wij zijn allen trots op het authentieke van de binnenstad en trekt dat toeristen. Hoe kun je dat optimaal uitbuiten, zowel voor de gemoedelijkheid, als het ‘prettig winkelen’?

    Ik denk vooral door de parkeerlocaties en de routing en snelheid van voertuigen te veranderen. Ik woon nu bijna twee jaar in Doesburg en vind ik het vreemd dat er geparkeerd kan worden bijna direct tegen de gevels van de belangrijkste monumenten (kerken, stadhuis, waag, Huys Optenoort e.d.). Dit komt de uitraling niet ten goede.
    De Koe-, Veer-, Mei-, en Ooijpoortstraat zijn mijns inziens wel breed genoeg om parkeerplaatsen (die helaas wel nodig zijn, ook al zou het mooier zijn zonder) en verkeer te hebben. De Kerkstraat echter niet. Oplossing: Kerkstraat afsluiten en verkeer uit de Koepoort via de Gasthuis-, Berg- en Meipoortstraat de Ooijpoortstraat uit. Je krijgt een soort S-route door de stad waardoor alles binnen bereik blijft. De parkeerplaats achter de supermarkten kan (met een betere indeling) makkelijk uitgebreid worden en is voor de meeste winkels in de Kerkstraat dichtbij genoeg. De parkeerplaatsen aan de ‘buitenring’ van de Markt bedienen het eerste stuk van de Kerkstraat. En overal: de snelheid verminderen en dan bedoel ik zorgen dat je niet veel harder kan, hoef je ook niet te handhaven. Ik vind 20km/u een ‘overzichtelijke’ snelheid.
    Kortom: ruime straten ‘met beleid’ blijven gebruiken, kleinere straten afsluiten, belangrijkste monumenten de ruimte geven. En tot slot: Elke stad behoeft een koopavond, ook doesburg!

  40. Arvid Ehlert

    ps: Een deel van de Turfhaven gebruiken als (gratis) ‘toeristenpakeerplaats’, zeker voorlopig, totdat er echt ontwikkeld wordt.

  41. Hanny

    @Arvid vind het een heel goed plan

  42. Frans van der Krul

    Arvid, een deel van de Turfhaven gebruiken?dicht gooien met auto’s of bedoel je de voormalige betoncentrale, Turfhaven is water betoncentrale is land.

  43. Hanny

    @ Frans: Turfhaven kan ook, ben je gelijk van de auto’s af,hahaha

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

© 2020 DoesburgDirect.nl

Thema gemaakt door Anders NorenBoven ↑