Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam blijkt dat consumenten die vooraf of tijdens hun dagje uit of weekendje weg de VVV raadplegen, meer geld op hun bestemming uitgeven dan mensen die de VVV niet hebben bezocht. De VVV Doesburg wijst op het landelijke onderzoek.
Daarmee levert VVV een belangrijke extra bijdrage aan de lokale gastvrijheidseconomie aangezien die extra bestedingen direct ten goede komen aan het toeristisch en recreatief bedrijfsleven, zo concludeert VVV Nedeland.
Gemiddeld besteden consumenten 49,08 euro per dag tijdens hun vakantie of dagje uit. Het onderzoek van de Erasmus Universiteit toont aan dat consumenten die tijdens hun dagje uit of weekendje weg een bezoek aan een VVV-vestiging hebben gebracht een bedrag van 5,26 euro per persoon per dag extra besteden. Een surplus van meer dan 10 procent.
De meerderheid van de Nederlanders heeft, zo blijkt ook uit het onderzoek, een groot vertrouwen in de VVV, concludeert VVV Nederland. Zij laten zich graag door de VVV adviseren als het gaat om invulling van hun vrijetijdsactiviteit op lokatie. Opmerkelijk is dat de extra uitgaven van deze ‘fans van de VVV’ nog hoger zijn. Zij geven per persoon per dag maar liefst 8,02 euro extra uit na bezoek aan een VVV-vestiging, oftewel ruim 16 procent meer dan niet VVV-bezoekers gemiddeld besteden.
Dr. Erik Braun van de Erasmus Universiteit presenteerde de belangrijkste conclusies uit het onderzoek naar de economische meerwaarde van de VVV op het VVV-VNG symposium ‘City- en regiomarketing nu en in de toekomst’, dat plaatsvond op het hoofdkantoor van VNG in Den Haag.