Op donderdag 29 en vrijdag 30 januari van 15.00 tot 18.00 uur wordt er een bijzondere winkel geopend in het centrum van Doesburg en wel in het Hanzegilde gebouw, Kerkstraat 15 te Doesburg, in het oude ABN AMRO. Het gaat om een winkel waarin spullen worden gekocht van verschillende bedrijven die opgezet zijn door kinderen.

 

De officiële opening zal op een ludieke manier gedaan worden door de wethouder van economische zaken, Ellen Mulder. Er zullen verschillende bedrijfjes zijn die een groot scala aan producten en diensten aanbieden.

 

Het bedrijfje Girlzzshop, gerund door 4 meisjes, hebben echte meidenspullen gemaakt zoals kettingen, oorbellen en armbanden. Het bijzondere is dat de kettingen gemaakt zijn met oude muntjes uit verschillende landen zoals Noorwegen, Zuid-Afrika en Suriname. De kleurrijke armbanden zijn geknoopt en gevlochten van verschillende stoffen en draden. De sieraden zijn verkrijgbaar vanaf 75 cent.

 

Het bedrijfje HapSlikWeg maakt lekkere kaasstengels met bladerdeeg en 48+kaas, vertelt chef-kaasstengels Emma. De kaasstengels zijn verkrijgbaar in een cellofaan-envelop met 5 stuks en kost 1 euro. De bakbacons zijn tevens per 5 stuks verpakt en zijn tevens verkrijgbaar voor de prijs van 1 euro. De lekkerbekken Juriaan, Mink en Emma bedachten deze heerlijke producten.

 

Rebird is een bedrijfje van 4 meiden die vogelhuisjes en voederplanken maken van gerecycled materiaal zoals oude schoenen, oud hout en oude pvc-buizen. Geen enkel vogelhuisje of voederplankje is hetzelfde. Het zijn allemaal unieke en creatieve producten waar Thule, Farah, Rosa en Frederieke al weken mee bezig zijn. De prijzen varieren van €4,95 voor een pindakaaspothouder tot €9,95 voor een klomp-huisje. De meiden geven 10% van de winst aan Greenpeace en het Wereld Natuurfonds. ‘Alles zelf houden is een beetje asociaal’, zegt Thule.

 

Zes meiden hebben het bedrijfje Pippa opgezet waar ze zelf lippenbalsem maken. De lippenbalsem is verkrijgbaar in de smaken chocola, vanille en fruit en is mooi verpakt in kleine potjes in een kleurige life-style. Naast het kopen van de lippenbalsem kunnen de klanten ook hun nagels laten lakken door Mette en Nina. Zij maken dan bijvoorbeeld Cookie monster op de nagels, paarse minions uit de film ‘Verschrikkelijke Ikke’of Olaf uit “Frozen”. ‘het leuke van dit project is dat je met z’n allen bent, om het gezellig met je vriendinnen te doen en alles zelf te regelen”, vertellen Mete en Thelma. Later willen ze dit ook gaan doen met z’n zessen en dan een groot bedrijf worden net zoals de Action. Van het geld dat ze gaan verdienen gaan ze samen iets leuks doen.

 

Turn up the Gel is bedacht door Lars, Iza, Sebas, Okke, Finn en Marten. ‘Veel kinderen hebben gel in hun haar en deze gel zit echt heel lekker in je haar’, aldus Marten de verkoopmanager. “Het ruikt lekker, je haar blijft er goed van zitten en gaat mooi glanzen”. De gel is te herkennen aan het blauwe logo en de kleurrijke met stof beklede deksel.

 

Het bedrijfje YumYum’s Zoete Suikerbom, maakt de lekkerste mueslibrokken en cupcakes en deze worden mooi verpakt. Het is niet alleen lekker om zelf te eten, maar ook leuk om als cadeau te geven. Daarnaast maken ze ook heerlijke verse wafels. De verkoopprijzen zullen binnenkort bekend worden en Sophie, Liese, Indi, Isabel en Deveny nodigen u van harte uit om te komen proeven.

 

Het jongste bedrijfje is Janamati en wordt gerund door 4 jongens in de leeftijd van 8 tot 10 jaar. Het is bijzonder dat deze jonge kinderen mee mogen doen, omdat ze nog niet allemaal in groep 8 zitten. Zij doen mee vanuit SL!M in Doesburg van Miffa, een groep voor begaafde kinderen. Deze nog wel heel jonge ondernemers maken zelf houten speelgoed. Het assortiment bestaat onder meer uit houten zwaarden en verschillende spelletjes. U kunt meer gegevens vinden op de Facebookpagina van Janamati.

 

De jonge ondernemers maken spelenderwijs kennis met ondernemen. Ze leren een ondernemersplan en een publiciteitsplan maken en posters/flyers ontwikkelen. Tevens leren ze hoe het inkopen werkt, ze leren administreren en samenwerken. En straks dus ook in het echt verkopen: van winkelinrichting tot afrekenen en winstberekening.

 

De pop-up store is de afsluiter van het project ‘De Jonge Doesburgse Ondernemer” van DoesburgBruist! Dit is een leerzaam project waarbij leerlingen uit groep 7 en 8 een eigen bedrijf starten. Ze doen dit onder begeleiding van ervaren Doesburgse ondernemers. DoesburgBruist! maakt onderdeel uit van het economisch beleidsplan van de Gemeente Doesburg dat in 2014 is gestart.