Rotra Forwarding in Doesburg heeft een Scania aardgastrekker in haar vloot opgenomen. De innovatieve logistieke dienstverlener wil hiermee de nodige ervaring opdoen om de milieu-impact van haar activiteiten nog verder te verlagen.
Het internationaal opererende bedrijf zet hiermee de lijn van maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering voort, die het al enige tijd hanteert. De inzet van een LZV – als eerste in Nederland – en een Scania distributietruck aangedreven door ethanol zijn daarvan enkele voorbeelden. De uitstoot van CO2 kan door de inzet van de Scania tot 70 procent worden gereduceerd. De inzet wordt vanuit de Scania-importeur begeleid.
Het Scania P 310 trekkerchassis kan naar keuze worden aangedreven door CNG (Compressed Natural Gas) of biogas. Aangezien Rotra op haar eigen terrein de beschikking heeft over een aardgasvulstation, zal de truck worden voorzien van CNG.
De basis van de 4×2 trekker wordt gevormd door het nieuwste 5-cilinder 9,3-liter motorenplatform (boring: 130 mm) dat gebruikt wordt voor de Euro 5 en EEV (Enhanced Environmentally-friendly Vehicle) dieselmotoren.
Bij Rotra staat niet alleen de ontwikkeling van innovatieve transportoplossingen hoog in het vaandel, laat het Doesburgse bedrijf weten. Zo vormt de ontwikkeling van de eigen loswal aan de IJssel bij de Rotra vestiging in Doesburg een milieuvriendelijk alternatief voor het steeds meer vastlopende containervervoer per vrachtwagen. Eind 2010 voorzag het bedrijf het dak van haar 5.000 m2 tellende Automatic Bicycle Warehouse (ABW) in Doesburg van zonnecellen.
De Rotra zoekt duidelijk naar mogelijkheden om een maatschappelijk verantwoord en toekomstbestendig bedrijf te worden. Hulde daarvoor.