Rotra uit Doesburg heeft vandaag de beschikking gekregen over een Scania gastrekker welke is voorzien van een LNG-tanksysteem. Nadat eerder dit jaar de nodige ervaring is opgedaan met een Scania gastrekker op CNG, zet Rotra nu de trekker op LNG (Liquefied Natural Gas) in om de milieu-impact van haar activiteiten verder te verlagen.
LNG is de vloeibare vorm van CNG (Compressed Natural Gas) en kent als voordeel dat het in gekoelde vorm onder hoge druk opgeslagen wordt. Hierdoor kan er aanzienlijk meer brandstof worden meegevoerd, waarmee de actieradius van de trekker toeneemt. De trekker is daarnaast zo’n 70 procent stiller dan een dieseltruck.
Het Scania P310 trekkerchassis is in basis geschikt voor CNG (Compressed Natural Gas) of biogas. Scania Nederland heeft de trekker binnen haar eigen netwerk omgebouwd naar LNG. Hiervoor is een 415 liter RVS tank aan het chassis gemonteerd die geschikt is voor de opslag van LNG.
Aangezien Scania vanuit het modulaire concept voorzieningen heeft om de accu’s achterin het chassis te bevestigen, beslaat deze tank de ruimte vóór het achterwiel. De trekker heeft een wielbasis van 3550mm.
Door deze oplossing hoeft de koppelschotel niet verhoogd te worden. De basis van de 4×2 trekker wordt gevormd door het nieuwste 5-cilinder 9,3-liter motorenplatform dat gebruikt wordt voor de Euro 5 en EEV (Enhanced Environmentally-friendly Vehicle) dieselmotoren.