De leegstaande GTW-loods aan de Contre Escarpe bij de passantenhaven in Doesburg moet voor minimaal 1/3 tot de helft worden gevuld met horecadoeleinden. Het overige deel kan gebruikt worden voor niet met de binnenstad concurrerende detailhandel, culturele activiteiten zoals theater en galeries en kleine kantoren. Dat blijkt uit het ontwerpbestemmingsplan Turfhaven, dat vanaf nu ter inzage ligt voor Doesburgers.
Het ontwerpbestemmingsplan beschrijft het plan om de loods van de Gelderse Tramwegen, daterend uit 1932, een publieksgericht karakter te geven. Mede in dit kader is bepaald dat de GTW-loods voor minimaal 1/3 deel en tot maximaal 50 procent van het vloeroppervlak een horecafunctie krijgt. De GTW-loods is 93 meter lang en 20 meter groot en heeft een goot- en bouwhoogte van respectievelijk circa 5 en 7,5 meter.
De toegestane horeca-activiteiten op basis van het bestemmingsplan zijn lichte horeca zoals een broodjeszaak of lunchroom, detailhandelsfunctie verwante lichte horeca zoals ijssalon of cafetaria, overige lichte horeca zoals bistro en restaurant en middelzware horeca zoals een bar of dansschool.
De hoofdlijnen van het plan van de Turfhaven bestaan uit de restauratie van de GTW-loods, de handhaving van de portaalkraan, kraanbaan en rijdende trechters, de aanleg van een parkeerterrein van circa 140 parkeerplaatsen, uitbreiding van de passantenhaven en de nieuwbouw van een havengebouw aan de Barend Ubbinkweg ter ondersteuning van de haven- en parkeerfunctie met een bijbehorende kantoorfunctie op de verdieping.
De passantenhaven wordt in het plan uitgebreid met extra ligplaatsen langs de kade van de voormalige betoncentrale. Hiertoe worden de kademuur langs de Barend Ubbinkweg en het IJsselfront vernieuwd en uitgebreid.
Ter hoogte van de GTW-loods wordt de kade uitgevoerd in de vorm van een kadetrap. Er worden circa 30 extra ligplaatsen gecreëerd door de aanleg van nieuwe steigers langs de kades en een herinrichting/ uitbreiding van de bestaande passantenhaven. De bestaande capaciteit is circa 50 ligplaatsen, de uitbreiding is tot 82 ligplaatsen.
Ten behoeve van de binnenstad wordt een parkeerplaats aangelegd met minimaal 140 parkeerplaatsen grotendeels uitgevoerd in stelconplaten. De overige bestrating wordt uitgevoerd in kinderkopjes waarin de oude rails van vroeger wordt verwerkt.
Het openbaar gebied vervult een dubbelfunctie: naast parkeren is het ook vooral een verblijfsgebied, met plein voor diverse functies/activiteiten. Daarbij wordt nadrukkelijk gezocht naar een interactie met het water. Het parkeren vindt plaats onder een groen bomendak, met de aanplant van circa 20 bomen.
Het ontwerpbestemmingsplan ligt met ingang van 31 maart 2012 gedurende zes weken voor een ieder ter inzage op het Publieksbureau, Philippus Gastelaarsstraat 2 te Doesburg. Het publieksbureau is maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 15.30 uur en vrijdag van 08.00 tot 12.00 uur geopend. Ook is het publieksbureau op maandagavond geopend van 18.00 tot 19.30 uur, desgevraagd kan op deze avond het plan vanaf 18.00 uur gedurende drie aaneengesloten uren worden ingezien.
De toegestane horeca-activiteiten op basis van het bestemmingsplan zijn lichte horeca zoals een broodjeszaak of lunchroom, detailhandelsfunctie verwante lichte horeca zoals ijssalon of cafetaria, overige lichte horeca zoals bistro en restaurant en middelzware horeca zoals een bar.
IS DIT DAN GEEN CONCURRENTIE MET HORECA BINNENSTAD????
Waarom mag dit niet met detailhandel en wel met de horeca?
Havenpassanten zullen dus niet meer de binnenstad ingaan?Wat zijn de gevolgen hiervan voor de binnenstad?
Doesburgsgoed heeft havenpacht tot…. 2017? Niet goed geld weer terug?
Frans? Dit is nou wat men bedoelt met een slappe rug laten zien t.a.v. een action enz. De een mag wel de ander niet en dat moet los staan van welke activiteiten ook!
Laat nu een een ruggegraat zien gemeenteraad!
Bart, daarom kon ik het ook niet laten dit te melden, een ieder kan op internet deze plannen inzien en zelf de tegenstrijdigheden in het te voeren beleid lezen.
Ik verheug me nu al: straks heerlijk mijn ijsje aan de kade opeten, pootje badend in het water, met adembenemend uitzicht over de ijzergieterij, de smog in mijn neus.
@ Jaap?
De HUT, oftewel de gieterij is ook zo weg daar want men wil werkgelegenheid dumpen voor een fijn kade project!
Zo werkt dat in Doesburg op het gemeentehuis werkgelegenheid hoeft niet wel een mooi aangezicht van Doesburg, het armlastige Doesburg.
Jaap, ijs met fijn stof als dip?Zeker adembenemend?Wel mooie zaak voor werkgelegenheid in Doesburg, steeds weer nieuwe klanten!Zal er straks wel voldoend personeel zijn?