Hanneke Hoed, eigenaar van snoepwinkel Lekkers2Go in de Kerkstraat, hoopt dat de gemeente de Doesburgse binnenstad komende zomer afsluit voor verkeer. Zodat bezoekers de anderhalve meter kunnen respecteren en terrassen ruimer kunnen worden opgezet.
Ze spreekt haar wens uit op Facebook en krijgt veel bijval. Hoed stelt voor om tussen 11.00 en 16.00 uur de binnenstad te sluiten voor verkeer, zodat de aanvoer van producten door leveranciers niet in gevaar komt.
‘Alleen dan kan de veiligheid en anderhalve meter plaatsvinden. En kunnen de terrassen wat ruimer opgezet worden voor de horeca’, aldus Hoed.
De Doesburgse politiek praat al jaren over het wel of niet afsluiten van de binnenstad voor gemotoriseerd verkeer. Volgens de jongste geluiden van voor de coronacrisis zou het gaan om een afsluiting in het toeristenseizoen met behoud van ruimte voor leveranciers om ’s ochtends vroeg of ’s avonds winkels te kunnen bevoorraden.
Deze site wordt mede mogelijk gemaakt door de ‘Vrienden van DoesburgDirect.nl’. Dat zijn: Xycleservice, PlusFitDoesburg, Rootz, Delikasa, Restaurant De Liefde, Hillenaar Optiek, Edelsmederij Tobias , MKB Tele.com, en Etos Doesburg.
Uitstekend plan: bevoorrading in de ochtend en verder helemaal dicht voor auto’s zodat je er veilig kunt wandelen.
Fietsers toegestaan of alleen maar toeristen?
Een oproep die we als PvdA/GroenLinks helemaal ondersteunen. We kunnen op deze manier deze zomer meteen kijken welke effecten een autoloze binnenstad (waar wij groot voorstander van zijn) heeft op de leefbaarheid van de stad. We zullen in de komende commissievergadering VROM de wethouder daarom vragen volledige medewerking te verlenen aan dit initiatief. (Mark Mol, raadslid PvdA/GroenLinks)
Ben ik het helemaal mee eens.
De horecabedrijven desnoods een invaludeparkeerplasts bij terras nemen. Er is parkeerplaats bij ah
Ook voor invalide mensen.
We moeten alles op alles zetten om de horecabedrijven te redden.
Er wordt al zolang gesproken over het afsluiten van de binnenstad, laten we dat nu eens gewoon gaan doen. Deze discussie speelt al vanaf 1979.
De winkeliers waren tot nu toe zo verdeeld dat er geen één gemeenschappelijk besluit genomen kon worden, maar een aantal tegenstanders uit het verleden zijn nu vertrokken en er is daardoor een ander winkelaanbod gekomen. Het laden en lossen kan tot ‘s morgens 11 uur en daarna de binnenstad dicht. Het mooiste zou zijn vanaf de markt t/m de Helmichstraat, de Meipoortstraat tot aan de Zandbergstraat. Dan zou dit een mooi wandelpassage kunnen worden
Hopelijk kan het nu wel slagen.
Ik hoop van harte dat er nu eindelijk eens een start kan worden gemaakt met het auto vrij maken van een deel van de binnen stad en dat voor het gehele jaar. Rekening houdende met het laden en lossen van goederen tot ca 10.00 /11.00 uur en na 18.00 uur.
Denk ook aan de klanten op de fiets want “fiets vrij “ kost ook veel doesburgse klanten.j
JD. Snijders.
Uw reactie bedoelt te zeggen dat afsluiting van fietsers ook veel klanten kost
of wel:
“Dat afsluiting voor Doesburgse klanten in automobielen al genoeg
OMZETVERLIES betekent en dat er dan nog in wezen heel weinig
verkoop-mogelijkheden over blijven!?
Dat klopt helemaal en daarom is dit voor de Doesburgse middenstand
een levensgevaarlijk plan!
Vreemd genoeg is het op de autoloze dagen (en fietsen aan de hand) verreweg het drukst in de binnenstad; hoe dat zou moeten rijmen met dat het omzetverlies gaat kosten…
Zeker gezien je prima direct aan het centrum kunt parkeren.
Laten we eens proberen voor een half jaar, en dan kijken hoe het gegaan is.
Aernoudt,
Weet niet of U een dame, heer of firma bent, maar er is een verschil tussen
“Druk in de binnenstad van flanerende mensen met fietsen aan de hand en
kinderwagens of daadwerkelijke OMZET van goederen.
Heb mij laten vertellen dat winkeliers het niet van “kijkers” maar van “kopers”
moeten hebben.
Een van de scribenten laat weten dat deze discussie al speelt van 1979 en U
oppert: “Laten wij het maar eens proberen”.
Als U van de Doesburgse winkelstraten een “Tweede Posbank” wil maken zou ik
willen zeggen: “Go Ahead!”
Krampachtig in de angst sinds 1979 te blijven hangen… of het een keer proberen. Juist nu ook vanuit de middenstand zelf het verzoek komt. Lijkt mij een evidente keuze. Aan de politiek de keuze. Ik wens ze daarbij veel stekte en toekomstvisie.
(Bedenkt daarbij dat als het al niet goed uit zou lijken te werken, dat dan de binnenstad alsnog weer geopend kan worden voor auto’s. )
Waarom wordt er nog steeds gedacht dat auto’s welke door de binnenstad rijden, omzet opleveren. In dat geval zouden de ondernemers in de Kerkstraat allang “op de fles zijn” dunkt mij. In de Kerkstraat bevinden zich al jaren geen parkeerplaatsen meer (hoewel de Kerkstraat nog steeds een “betaald parkeren” status heeft!!!)
Omzet komt mijns inziens voort uit klanten die aan het winkelen zijn en niet van de mensen die door per auto door het centrum van A naar B “rossen”.
Blij dat de kogel eindelijk door de kerk is.
Hallo Heer Peter van den Broeke,
Opvallend te lezen dat wij het eindelijk eens “oneens” zijn …:-))))
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Zal niet meer inhoudelijk met U gaan strijden over dit onderwerp.
Daarentegen viel mij de zinsnede op:
“Blij dat eindelijk de kogel door de kerk is!”
Moest onmiddellijk aan de Grote Van Dale denken door hen een nieuwe
kreet voor te stellen:
“Blij dat eindelijk de auto uit het centrum is!”
In wezen allebei “ONZIN”, immers wat moet een kogel in een kerk en
wat is een centrum zonder verkeer?”
Begin October 2020 zal de balans opgemaakt worden en
dan weten wij hopelijk méer.