DoesburgDirect.nl krijgt een 7,5 als rapportcijfer van haar lezers. Het merendeel geeft deze site een cijfers tussen een zes en een negen. Een enkeling geeft een onvoldoende en een lezers beoordeelt DoesburgDirect.nl met rapportcijfer 10. Dat en veel meer blijkt uit onderzoek onder lezers van DoesburgDirect.nl. 96 Lezers namen deel aan het online onderzoek.
DoesburgDirect.nl wordt door de lezers gezien als de nieuwsbron voor Doesburgs nieuws. Maar liefst 59 procent vindt dit. 17 Procent ziet Regiobode als hun Doesburgse nieuwsbron, gevolgd door De Gelderlander (14 procent), DoesburgTV (6 procent), Omroep Gelderland (3 procent) en HanzestadRadio (1 procent). Favoriet FM en Focus TV bleven op 0 procent steken.
Berichten over politiek worden het meest gewaardeerd op DoesburgDirect.nl. Op gepaste afstand gevolgd door ‘cultuur’, met daar weer achter ‘bedrijven’. Daarna volgen ‘sport’ en ‘uitgaan’. Berichten over jeugd worden het minst gewaardeerd.
Op de vraag of het goed is dat DoesburgDirect.nl ervoor kiest om geen politieberichten (berichten over vechtpartijen, hennepteelt, vernielingen en opgepakt wegens dronkenschap) te plaatsen, antwoordt 75 procent met ‘ja.’. Een kwart van de lezers vindt dit geen juiste redactionele keuze.
Reageren op berichten op DoesburgDirect.nl onder volledige naam, dus met voor- en achternaam, wordt als prettig ervaren. Uit het onderzoek blijkt dat 85 procent dit een goed beleid vindt. 15 Procent vindt dit een slechte redactionele keuze en vindt dat ook anonieme reacties moeten mogen.
De meeste lezers van DoesburgDirect.nl zijn tussen de 36 en 50 jaar oud (43 procent). 41 Procent van de bezoekers is tussen de 51 en 75 jaar oud. Lezers uit de leeftijdcategorie 21-35 jaar zijn goed voor 13 procent van de kijkers. Lezers jonger dan 20 jaar en ouder dan 75 jaar vormen met 2 procent een minderheid.
Meer dan tweederde van de bezoekers volgt DoesburgDirect.nl ook op sociale media. Twitter en Facebook zijn daarbij veruit het meest populair, op grote afstand gevolgd door LinkedIn. DoesburgDirect.nl wordt door haar lezers niet gevolgd op Pinterest. 29 Procent van de ondervraagden zegt DoesburgDirect.nl niet te volgen op sociale media.
‘De uitkomsten van het onderzoek geven het gevoel dat we op de goede weg zijn. We worden gewaardeerd en de redactionele keuzes die we maken krijgen bijval. Ruimte voor verbetering is er ook. DoesburgDirect.nl moet interessanter worden voor jongeren en op antwoorden over wat beter kan en waarover DoesburgDirect.nl meer moet schrijven komen veel nuttige tips en inspirerende suggesties. Hiermee gaan we aan de slag’, aldus Richard Kok, founder van DoesburgDirect.nl.