Afgelopen week werd beoordelingswebsite Zagat.com overgenomen door Google. Dat geeft maar weer aan dat we nog niet op de top zitten van het gebruik van online reviews. We zijn met Zoover al gewend om online reviews te bekijken voor hotels, en er zijn verschillende reviewsites voor restaurants. De komende jaren zullen online reviews steeds belangrijker worden, ook buiten de horeca.
Consumenten zijn er het afgelopen decennium bewust van geworden dat de marketing van bedrijven zelf niet te vertrouwen is. Wat kun je dan wel vertrouwen om te kijken of een bedrijf goed is of niet? Het beste om dat te beoordelen zijn huidige of voormalige klanten. Zij hebben de service en de producten al ervaren en kunnen het aan- of afraden. Dat gebeurt natuurlijk al via vrienden en familie, maar door websites als Zoover en Zagat kun je ook de mening van mensen horen die je zelf niet kent. Ideaal als je in een stad bent die je onbekend is en waar je de mensen niet kent.
Wat voor een gevolgen hebben deze online reviews voor kleine Doesburgse ondernemers? Volgens mij zorgt het ervoor dat de goede ondernemers worden beloond en de slechte het moeilijker krijgen. Uiteindelijk zal de service daardoor moeten verbeteren en wordt het beter voor iedereen.
Doesburg is een kleine stad waar veel ondernemers het moeten hebben van de toeristen. In Doesburg kun je nu nog geld verdienen zonder een goede dienstverlening naar de klanten of met een slecht product. Of je klanten het nu naar de zin hebben of niet, ze komen toch niet meer in Doesburg en morgen komt er weer een nieuwe bus met toeristen.
Door de groei van referenties op internet zullen er steeds meer toeristen zijn die een winkel of café niet bezoeken omdat ze er bij de toeristen van vorige week een zooitje van hebben gemaakt. Zaken die iets extra’s doen voor hun klanten en een goede service verlenen, worden beloond met goede reviews en zullen daardoor meer bezoek krijgen.
Persoonlijk juich ik deze trend toe. Het is oneerlijk als zaken meer bezoekers krijgen omdat ze nu eenmaal op een goede locatie zitten en vervolgens niet meer op de kwaliteit letten. Door elkaar te vertellen wat onze ervaring is met deze bedrijven, weten we wie zich echt inzetten voor de klant. Als dat er voor zorgt dat kleine zaakjes (die misschien op een minder goede locatie zitten) die goede kwaliteit leveren ook worden beloond met meer bezoek, dan ben ik daar blij om. Uiteindelijk zorgt het ervoor dat alle zaken betere service moeten leveren om klanten aan zich te blijven binden.
Voor mobiele telefoons zijn er al verschillende apps ontwikkeld die mobiel reviewen mogelijk maken. Maar hier valt nog wel een verbeterslag te maken. Misschien gebeurt dat vanzelf, nu Google er meer aandacht aan geeft. Ik ben er in ieder geval klaar voor!
Casper Bakker is ondernemer en runt samen met twee Doesburgse vrienden het bedrijf Logict. Voor DoesburgDirect.nl schrijft hij met regelmaat over ondernemen en ondernemersschap in Doesburg, telkens vanuit een andere invalshoek.
Helemaal waar Casper. De informatie is overal en de consument is steeds meer goed op de hoogte.
Het is natuurlijk wel kortzichtig om je op de eenmalige klant te richten. Het is veel verstandiger om er juist voor te zorgen dat deze klant juichend over je spreekt, zelf langer blijft en ook nog eens terug komt.
Dit geldt overigens niet alleen voor consumenten (toeristen) en horeca. Ook winkeliers (detailisten) zullen het meer en meer van hun service moeten hebben. Maar ook in de B2B zijn beoordelingen en referrals steeds belangrijker.
Leveranciersbeoordeling voortaan op basis van de meeste “Like”-s?
Je moet het plaatje ook wat groter zien. Als er veel negatieve uitingen zijn over doesburg in het algemeen, zullen mensen ook weg blijven. Het gaat dus niet alleen om individuele horeca-gelegenheden/bedrijven, maar overall zal het ook zo werken.
Is de doelgroep van het toerisme overigens in het algemeen niet de doelgroep die met een smartphone door een stad hobbellen op zoek naar een leuke restaurant. Maar dat zal over een paar jaar anders zijn.
Het is waar dat zeker het MKB bestaansrecht ontleent aan het leveren van kwaliteit in dienstverlening of producten. Overigens vind ik een goede locatie ook een onderdeel van het leveren van kwaliteit. Het is een onderdeel van beleving van een klant, maar ik ben het met je eens dat een goede locatie de levering van een slecht product of dienst niet kan compenseren. Andersom kan dat wel: een slechte locatie kan ervoor zorgen dat een goed product of dienst niet wordt gevonden.