Camping IJsselstrand merkt de veranderende behoefte van de gast. Die wil meer luxe en beleving. En dus zijn jaarlijkse innovaties gewenst. Die zijn ook goed voor Doesburg, zo bezweert Esther Spitholt in een uitgebreid interview.
Esther is het gezicht van Camping IJsselstrand. Zestien jaar geleden kwam de Doesburgse aanwaaien. Om met een seizoensbaantje haar afgebroken heao-opleiding een vervolg te geven. Het werd een lang seizoen, grapt ze nu zestien later. De allround medewerkster, die tijdens haar werk nog een driejarige hbo-studie Toerisme succesvol afrondde, heeft de camping enorm zien veranderen.
We spreken Esther in een rustig hoekje in de receptieruimte. Er is tijd, want de meeste gasten zijn thuis. Thuis is veelal Duitsland, het land dat voor wel 70 procent van de bezetting zorgt.
Tijdens het gesprek wordt haar rol als spin in het campingweb duidelijk. Regelmatig komen mensen met vragen binnen. Geregeld antwoordt ze in feilloos Duits, de voertaal op de camping. Zeker in het hoogseizoen.
Hoe kijken jullie terug op het afgelopen seizoen?
We mogen niet klagen. Het voorseizoen startte goed, tot aan Hemelvaart. Daarna begon het weer te kwakkelen. Het mooie is dat er voldoende last minute-boekingen bleven komen, zodat we uiteindelijk een goed seizoen hebben gedraaid.
Hoeveel campingbezoekers hebben jullie mogen ontvangen en hoeveel procent daarvan is Duitser?
We hebben zo’n 600 vaste plaatsen en dit seizoen zo’n 3.500 aan losse gasten geregistreerd voor de 200 beschikbare losse plaatsen. Zo’n 70 procent van onze gasten komt uit Duitsland. Afgelopen seizoen hebben we opvallend veel Denen mogen begroeten. Denen vinden Nederland authentiek, gemoedelijk en gastvrij. De reden daarvoor zijn onze nuchtere houding en de samenwerking met Vacansoleil.
Hoe bewerken jullie de Duitse markt?
Al jaren bezoeken we beurzen in Duitsland. Dat stimuleert onze naamsbekendheid. Verder werken we nauw samen met het grensbureau Euregio. Met acht Nederlandse campings wordt de Duitse markt bestormd. Onder andere met een mooie reclamefilm, die binnenkort op onze tweetalige website te zien is.
Hoe is de camping in de loop der jaren veranderd?
Ik was 20 toen ik als geboren en getogen Doesburgse zestien jaar geleden hier begon. Er was een bepaald beeld van de camping en ik had er geen benul van dat het voor Doesburg een serieuze trekpleister was. Campings in Nederland zijn de laatste jaren enorm veranderd. Ook wij. De vraag naar luxe is toegenomen en wij gaan daarin mee. Elk jaar innoveren we. Dat is noodzakelijk om aantrekkelijk te blijven. Zo spelen we in op de vraag naar meer privé-sanitair. Of meer vaste accommodaties zoals een lodge of slaapvaten.
Campinggasten willen meer luxe en zijn bereid hiervoor te betalen. Dat verplicht ons om elk jaar te innoveren. We hebben gemerkt dat wellness steeds belangrijker wordt. Sinds vorig jaar beschikken we over een sauna met bubbelbad en een apart douchegedeelte. Faciliteiten waar bezoekers van buitenaf ook gebruik van kunnen maken, bijvoorbeeld mensen uit Doesburg. Ook hebben we een wandelpad aangelegd om een veilige verbinding tussen de camping en het gedeelte van de IJsselhoeve met speelparadijs Binkie’s te realiseren. Vandaag de dag horen we samen met Marveld, De Twee Bruggen en De Veerstal tot de grote jongens in de regio.
Als we het over veranderingen hebben. Wat zijn de plannen voor het nieuwe seizoen?
We zijn bezig met het upgraden van zes chalets. Duitsland gaat 23 maart met Paasvakantie, dus dan moeten we klaar zijn. De chalets gaan vanaf Pasen in de verhuur. Verder zijn er tal van klussen die de camping beter en aantrekkelijker moeten maken.
Hoe belangrijk is de historische binnenstad van Doesburg voor jullie gasten?
Doesburg is een leuk plaatsje. Onze gasten bezoeken het graag. We nemen Doesburg als Hanzestad ook altijd mee in de promotie. Dat fenomeen is bij Duitsers goed bekend. Er wordt altijd veel over het LaLique Museum gesproken, maar vergeet het Mosterdmuseum niet. Doesburg en mosterd zijn onafscheidelijk met elkaar verbonden, nog steeds. Dat spreekt mensen heel erg aan, merken we op de camping.
Hoe kijken jullie aan tegen de uitbreidingsplannen van Rotra en Ubbink?
Daar hebben we niet specifiek een mening over. Ik weet niet of het van invloed is op onze business. Wij werken hard om zoveel mogelijk campinggasten te krijgen en denken dat we daarin goed slagen.
Wat vinden jullie van de komst van de camperplaatsen bij de Turfhaven en de upgrade van de passantenhaven?
We merken dat het verblijf met een camper voor een nacht is afgenomen. Aan de andere kant praat je over twee totaal verschillende locaties. Bij ons verblijven ze in een rustige, groene omgeving. In de Turfhaven staan de campers op steen met de stad dichtbij. We zien het als twee verschillende doelgroepen.
De laatste jaren zijn er veel bed and breakfast bijgekomen. Wat vinden jullie van deze ontwikkeling?
Prima. De toename van dit type slaapaccommodaties in de binnenstad trekt meer mensen naar Doesburg. Dat zien we niet als concurrentie. Sterker nog, ik heb voor vaste bezoekers die vrienden over de vloer kregen en moesten overnachten, wel eens een b&b gebeld omdat we vol zaten. Op deze manier kunnen we elkaar helpen.
De toeristenbelasting in Doesburg bedraagt 1,25 per overnachting. Wat vind je daarvan?
Het zou mooi zijn wanneer er één landelijk bedrag komt. In onze branche wordt hierover al enige tijd gesproken en ik weet dat meerdere campingeigenaren er zo over denken. Verder is het voor ons belangrijk dat een verandering van de toeristenbelasting buiten het seizoen valt. Dit omdat het qua facturering lastig is wanneer het midden in het seizoen gebeurt.
Hoe vinden jullie dat Doesburg wordt gepromoot de laatste tijd?
Een stuk beter dan een jaar of vijf geleden. Los van promotie valt me ook op dat de binnenstad levendiger en voller is. Dagjesmensen komen graag naar Doesburg, dat is mooi om te zien. Wij moeten het meer hebben van meerdaagse gasten. Die moeten we zelf halen met onze promotieactiviteiten. Maar er is een goede samenwerking met stadspromotor Niels Weijers. Die komt hier regelmatig over de vloer om folders en ander drukwerk uit te wisselen.
Kunnen inwoners van Doesburg meer gebruikmaken van de campingfaciliteiten?
Ja, Doesburgers kunnen hier heerlijk op een rustig terras zitten, terwijl hun kinderen spelen in onze vernieuwde speeltuin. Of bij restaurant IJsselwaard in de haven heerlijk genieten van het water en het uitzicht. Wat te denken van een gezellig avondje bowlen bij onze buren van Het Zwarte Schaar. Vanwege de veiligheid is het niet mogelijk om gebruik te maken van ons overdekte zwembad. Die is primair bedoeld voor onze campinggasten. Met de fiets over de dijk ben je zo van Doesburg op de camping voor een ontspannen terrasbezoekje bij mooi weer. Iedereen is van harte welkom.
Tot slot. Waar staat Camping IJsselstrand over tien jaar?
Ik denk dat we nog meer een recreatiepark worden. We liggen op een toplocatie met een topuitzicht. De wensen van de gasten blijven veranderen en wij zullen daarin meegaan. Verder denk en hoop ik dat Camping IJsselstrand en Het Zwarte Schaar dan één gezamenlijke receptie hebben. Dat scheelt een hoop werk en kosten. We blijven de puntjes op de i zetten.
Het interview met Esther Spitholt maakt deel uit van een serie interviews met sleutelspelers op het gebied van economie, toerisme en recreatie in Doesburg.
Deze site wordt mede mogelijk gemaakt door de ‘Vrienden van DoesburgDirect.nl’. Dat zijn: Xycleservice, PlusFitDoesburg, Rootz, CarConcept, Delikasa, Koenen Echte Bakker, TimeOut Events, Restaurant De Liefde, Hillenaar Optiek, Gasthuiskerk Doesburg, Edelsmederij Tobias , Brasserie Het Zesde Zintuig, Partyboerderij De IJsselhoeve en Binkies en MKB Tele.com.