LOC 17 wordt 11 december eigenaar van de GTW-loods, kraan en trechter. Op die dag tekenen koper en verkoper de leveringsakte. LOC 17 gaat als nieuwe eigenaar beginnen met het opknappen van de loods. Ook gaat ze er voor zorgen dat in de loods een modern voorzieningengebouw komt voor de haven- en campergasten.
Sinds september 2016 onderzoekt LOC17 samen met de Gemeente de haalbaarheid van haar ambitieuze programma voor de loods. In de loods moet horeca, een zaal annex markthal, bedrijfsunits en vakantie-appartementen worden gerealiseerd. Dit alles zal gebeuren in meerdere fasen, waarbij een grondige aanpak van de buitenwanden de prioriteit krijgt. De GTW-loods is in de loop der jaren behoorlijk in verval geraakt.
De ondernemers van LOC 17 (Ruurd Robaard, Roland Stokman en Rob Peters van Nijenhof) over hun plannen: ‘Het is goed dat een stuk geschiedenis dat verwijst naar een industrieel- en havenverleden behouden blijft voor Doesburg. De loods van de Gelderse Tramwegen en de haven vervulden generaties lang een cruciale rol als knooppunt voor allerlei vormen van handel en transport en bedienden hiermee een groot deel van de Achterhoek. Wij zijn dan ook verheugd dat de gemeente dit heeft onderkend en zich zoveel inspanningen heeft getroost om dit laatste stukje industrieel erfgoed voor onze stad te behouden. Wat gesloopt is komt nooit meer terug.’
Knooppunt van activiteiten
LOC 17 zal op eigen wijze de GTW-loods, met respect voor het gebouw, weer een knooppunt laten worden van allerlei activiteiten. ‘Wij hopen in de toekomst vele mensen te mogen verwelkomen en te laten delen in ons enthousiasme voor dit bijzondere gebouw op een unieke locatie in Doesburg.’
Vanaf 2008 is de Gemeente op zoek naar een nuttige bestemming voor de loods, een bestemming die aansluit bij de haven. De voormalige bedrijfshaven van de Betoncentrale is met financiële bijdrage van de provincie getransformeerd in een toeristische passantenhaven.
Voorzieningengebouw
‘Afgelopen seizoen hebben heel veel toeristen de haven en camperplaatsen aangedaan’, vertelt projectwethouder Ellen Mulder-Metselaar. ‘Dit aantal kan alleen maar groeien wanneer onze gasten straks gebruik kunnen maken van een prachtig voorzieningengebouw. Een gebouw dat van alle gemakken wordt voorzien en het gehele jaar open wordt gesteld.’
LOC 17 gaat voor eigen risico de loods opknappen. De schetsen voor de 1e bouwfase zijn gereed en binnenkort wordt hiervoor een omgevingsvergunning verleend. Vanaf dat moment kan LOC 17 echt aan de slag.
Met de verkoopopbrengst van de loods gaat de gemeente een trap en hellingbaan tegen de fietsdijk bekostigen. Hierdoor ontstaat een kortere loop- en fietsroute van de haven naar de historische binnenstad. De route loopt via de Kloosterstraat, die twee jaar geleden helemaal is opgeknapt.
Geen gemakkelijk proces
Ellen Mulder-Metselaar vertelt dat het geen gemakkelijk proces is geweest. ‘Steeds meer mensen geloofden er niet meer in en de roep om de loods te slopen en het terrein volledig in te richten als parkeerplaats werd steeds luider. Ik had een uiteindelijk onvermijdelijke sloop – nog even afgezien van de kosten – bijzonder jammer gevonden. De haven zou met alleen een parkeerplaats te geïsoleerd komen te liggen en daardoor zijn aantrekkelijkheid voor toeristen verliezen. Voor mij was alleen dat al voldoende reden om te blijven strijden voor het behoud van de loods. Ons geduld en onze inzet worden eindelijk beloond. Doesburg heeft er straks weer een prachtige plek bij’.
De haven blijft voorlopig geëxploiteerd worden door de Gemeente. LOC 17 krijgt een optie om de haven binnen enkele jaren van de gemeente over te nemen.
Deze site wordt mede mogelijk gemaakt door de ‘Vrienden van DoesburgDirect.nl’. Dat zijn: Xycleservice, PlusFitDoesburg, Rootz, CarConcept, Delikasa, Koenen Echte Bakker, TimeOut Events, Restaurant De Liefde, Hillenaar Optiek, Gasthuiskerk Doesburg, Edelsmederij Tobias , Brasserie Het Zesde Zintuig, Partyboerderij De IJsselhoeve en Binkies en MKB Tele.com.