Aan het eind van het jaar kijken we terug én vooruit. Dit jaar doen we dat met Doesburgse ondernemers die een belangrijke rol spelen in de lokale economie.
Hoe kijk je als ondernemer terug op afgelopen jaar?
Het afgelopen jaar was een jaar met pieken en dalen. Ik word blij van veel (vaste) klanten die positief reageren op mijn winkel. Er zijn veel bijzondere gesprekken geweest en fijne contacten ontstaan. Met name de klankschalenkelder heeft een vlucht genomen. Vanuit heel Nederland weet men mij inmiddels te vinden. Ik adviseer en kan de verschillen goed duiden. Een klankschaal is iets persoonlijks en daarom is het nooit een probleem om eigen schalen mee te nemen, om te ruilen of geld retour te krijgen als de aangekochte klankschaal niet aan de verwachtingen voldoet. Ik word blij als er een klant blij of ontroerd weggaat met een door hem of haar uitgezochte schaal.
Ook mijn specialisme in het servies van Bunzlau Castle is breed bekend. Hier merk je dat de crisis zijn werk doet. Ik hoor steeds vaker dat men het duur vindt en dat is jammer. De kwaliteit is geweldig. Alles is handwerk, oven, vaatwasser en magnetron bestendig. Afgelopen jaar ben ik me daarom ook meer gaan toeleggen op zilveren sieraden met edelstenen en daar heb ik inmiddels een mooie voorraad van opgebouwd.
Service en klantvriendelijkheid zijn mijn speerpunten en dat krijg je terug. Liever een leuke dag gehad dan meer verdiend met vervelende klanten, ha ha Het publiek en de sfeer is veranderd. Men is veel bezig met de negatieve dingen in de wereld en dat merk je. Het blijft lastig om met negatieve en brutale klanten te dealen. Tijdens en na de lockdown heb ik zelfs klanten eruit gezet, even normaal doen en een beetje respect denk ik dan. Ook de portemonnee is een ding, men is voorzichtiger met de uitgaven en de inkoop is voor mij en vele anderen ondernemers veel duurder geworden. Niet de ideale combinatie.
Wat verwacht je als ondernemer van 2023?
Komend jaar, tja wat zal er gebeuren. Global zijn er grote problemen en dat zal de ondernemers en klanten nog wel een tijdje parten spelen. Het is de bedoeling om mijn klankschalen en zilveren sieraden meer te promoten en dat als echte speerpunten neer te zetten. Ik verwacht, dat als het winkelaanbod maar variërend blijft, de toeristen Doesburg wel weten te vinden. Er zal altijd een groep blijven die de fysieke winkels blijft waarderen en die moeten we trekken. Belangrijk is om geen groot openlucht museum te worden met alleen de oudjes die alles al hebben. Hopelijk worden we meer ontdekt door een jonger publiek en dat kan volgens mij best door aantrekkelijk te blijven.
Welke plannen heb je als ondernemer voor komend jaar en hoe gaan we je zien opvallen?
Komend jaar ga ik op de zelfde voet verder, geen verbouwingen, geen uitbreiding, de koers wordt meer gericht op de klankschalen en het zilver. Mijn doelstelling is om elk jaar een beter jaar te hebben dan alle voorgaande jaren, en ook dit jaar is me dat gelukt ondanks al het gedoe in de wereld. En daar ben ik trots op.
Deze site wordt mede mogelijk gemaakt door de ‘Vrienden van DoesburgDirect.nl’. Dat zijn: Xycleservice, PlusFitDoesburg, Rootz, Delikasa, Restaurant De Liefde, Hillenaar Optiek, Etos Doesburg, Restaurant China en Afscheid en Meer Doesburgh.