‘Doesburgsch Genieten’ als overkoepelend geheel voor de merknamen ambacht, cultuur, historie en kunst. Dat luidt het advies van studenten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) in hun rapport ‘merkadvies Doesburg’. Onder Doesburgsch Genieten vallen verschillende activiteiten zoals het opzetten van een keurmerk, het houden van een Hanzestadexpositie, het maken van een fotoroute, het ontwikkelingen van een layar app en het autovrij maken van het stadscentrum. Dit alles moet ondersteund worden in een campagne genaamd ‘Doe Doesburg’.
Maandagmiddag werd in restaurant De Bonte Hond in Doesburg het onderzoeksrapport gepresenteerd. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Stichting Stadsmanagement Doesburg. De HBO-studenten deden zogeheten Doesdagen, waarbij ze in Doesburg aanwezig waren, hielden interviews, deden aan benchmarking met Zaltbommel en New York, interviewden de eerste chief marketing officer van New York, Joseph Perello, en spraken met Roy van Dalm, schrijver en voorzitter van Ontwerp Platform Arnhem.
De merkwaarden ambacht, cultuur, historie en kunst geven vorm aan het beeld dat opgeroepen moet worden wanneer mensen aan Doesburg denken, concluderen de studenten. Dit resulteert in de merknaam Doesburgsch Genieten.
Om dit Doesburgsch Genieten het leven in te blazen wordt het geladen met de campagne ‘Doe Doesburg’, een thema voor de stad Doesburg om te laten zien dat er in Doesburg veel meer te doen is dan sommige mensen denken, concludeert het rapport.
Alle activiteiten die zich willen aansluiten bij ‘Doe Doesburg’ moeten aan een keurmerk voldoen. De kernwaarden van dit keurmerk zijn ambacht, cultuur, historie en kunst. Elke nieuwe of bestaande activiteit moet aan dit keurmerk voldoen.
Verder denken de studenten aan ‘Doesburg fietsstad’. Vanwege de lastige bereikbaarheid met het openbaar vervoer doen de studenten als suggestie het plaatsen van originele fietsen in ‘Doe Doesburg’-stijl op het treinstation in Dieren. Daarnaast stellen ze dat een autovrije stadskern in Doesburg het Doesburgsch Genieten vergroot.
Verder luidt het advies dat er een Hanzestadexpositie kan komen. Deze expositie vertelt het verleden, heden en toekomst van Hanzesteden. ‘De expositie zal in een van de vakantiemaanden plaatsvinden om het voor toeristen aantrekkelijk en mogelijk te maken deze te bezoeken’, aldus de studenten.
Om bezoekers bekend te maken met de Doesburgse schoonheid, wordt een fotoroute geadviseerd. Uit het rapport: ‘Hierbij bezoekt men de mooiste plekken die Doesburg te bieden heeft. Deze fotoroute kan op zelfstandige basis worden uitgevoerd, of is te combineren met een uitgebreide rondleiding inclusief tourguide door Doesburg, georganiseerd door de VVV’. Aansluitend adviseert het rapport een fotowedstrijd.
Daarnaast zien de studenten kansen middels een Mosterd festival. Het mosterd festival is een evenement waarbij het historisch erfgoed van Doesburg wordt gevierd. Het festival vindt plaats in het eerste weekend van september van vrijdag tot en met zondag, meldt het rapport.
Tenslotte hechten de studenten veel waarde aan uniformiteit. De uniformiteit die aangebracht zal moeten worden uit zich in een logo of slogan en herkenbare punten in de binnenstad van Doesburg.
De presentatie van het onderzoeksrapport werd bijgewoond door zo’n twintig genodigden. Daarbij waren onder andere burgemeester Kees Luesink en de nieuwe wethouder Marleen Huizingh. Het eerste exemplaar van het onderzoeksrapport werd overhandigd aan burgemeester Luesink.
Doesburg heeft meer dan genoeg te bieden, dat is zeker waar. Ook de genoemde activiteiten zijn aardig.
Maar waarom een slogan / campagne? Doesburgsch Genieten? Doe Doesburg? Doetinchemmen? Zoom in op Zutphen? Overbodig, niet aan beginnen. Geldverspilling.
De naam Doesburg heeft voldoende lading. Profileer het als één van de Hanzesteden en als onderdeel van de Achterhoek.
Maak i.s.m. hotel, b&b’s, restaurants, galeries, filmhuis aantrekkelijke pakketjes / aanbiedingen en zorg dat deze in de media terecht komen. Succes!
Wij zijn toch geen merk? Wij zijn Doesburg! Benchmarking met New York?? Oh yes we can!
Wij vinden ook dat Doesburg geen merk is, maar het is een goed initiatief eens te onderzoeken hoe Doesburg te profileren. Wat wij vaak horen: “Doesburg, dat ligt toch in Zeeland?” Duisburg>Dld is ook een verwarring, dus duidelijk profileren is wel belangrijk.
Leuke onderzoeksresultaten. Een dergelijke fotoroute hadden wij reeds gerealiseerd, aansluitend op onze recent afgesloten foto-expositie Fotomagica & Waterpracht. Deze foto-puzzel-route is nog te volgen t/m oktober in de binnenstad, meer informatie: VVV Doesburg.
jammer dat de mensen van “HMP” niet waren uitgenodigd, die werken al heel lang en hard aan dit verhaal.
De naam en slogan omdat dit herkenbaarheid creert dit is heeeeel logisch en dus geen tijdverspilling. je kan moeilijk alles individueel naar buiten brengen van doesburg en dit bekend maken. aanbiedingen en degelijke kostten alleen maar geld. DAT is geldverspilling. Jij bent niet duidelijk niet voor opgeleid.
Doesburg is geen merk is onzin elke stad is een merk. het heeft een imago en een identiteit. di moet naar buiten gebracht worden…
@Mark, je reactie prikkelt, maar dat was onmiskenbaar de bedoeling.
Korte vraag:
Weet jij of de bovengenoemde studenten de effecten (en kosten-baten) van de recente imagocampagnes van buursteden Zutphen (Zoom in op Zutphen) en Doetinchem (Hier kun je lekker Doetinchemmen) hebben bestudeerd?
Naar mijn bescheiden mening heeft Doesburg genoeg unieke kenmerken om het slim te kunnen vermarken (onderdeel van / poort naar Achterhoek, Hanzestad, unieke binnenstad, etc.).
Om daarbij succesvol te zijn heeft Doesburg geen extra slogan nodig. Dat is alles.
Rick,
Of een dergelijke campagne effectief is geweest bij een van deze genoemde steden is moeilijk weertegeven. Dat is dezelfde vraag of Nike de winstgevendheid van de kreet “Just do it” weer kan geven. Succes!
Vermerken van een stad kan niet door een opsomming te maken van alles dat Doesburg is, zoals jij zegt: onderdeel van / poort naar Achterhoek, Hanzestad, unieke binnenstad, etc.
Red Bull zegt toch ook niet bij elke reclame: Red Bull is een lekker drankje, door de hoeveelheden suiker krijg je energie, ons imago staat gelinkt met extreme sporten. Nee! Dat zeggen ze niet. Ze zeggen Red Bull geeft je vleugels. Zie: Doe Doesburg, Doesburgsch Genieten.
Kortom om succesvol te zijn, moet je niet meer zeggen wat je bied. Maar herkenbaarheid tonen. Iedere marketeer met een gezond boerenverstand weet wat er moet gebeuren.
Het valt mij tegen dat dit nog niet is opgepakt door de gemeente.
Mark,
Je hebt gelijk, het is lastig om het (ongetwijfeld positieve) effect van Nike’s ‘Just do it’ te bepalen. Dito voor de vleugels van Red Bull. Wereldmerken.
Eén opmerking wil ik maken v.w.b. Doesburg. Wanneer bezoekers / toeristen zich oriënteren op een bestemmingsregio voor een trip / vakantie zullen ze zich in eerste instantie richten op een regio. “Zullen we naar de kust gaan?”. “Of fietsen in Drenthe?” In dit geval: gaan we naar de Achterhoek?!
Pas daarna komt de vraag: waar binnen de Achterhoek ga ik naartoe?
Jij gaat waarschijnlijk ook kamperen in de Provence, een weekend naar de Ardennen of zeilen in Friesland. En niet ‘Doetinchemmen’ of ‘Inzoomen op Zutphen’.
Naar mijn idee moeten we dus de Achterhoek als toeristische bestemming promoten en daarvan moet Doesburg (slim) profiteren. Ik zou ook de (gezamenlijk) beschikbare budgetten inzetten op Achterhoekpromotie.
Doesburg is:
De braderie
De Campings
De ateliers
De authentieke huizen in de binnenstad die aandoen met Kerst als Dickens.
Doesburg is ook de stad die weinig doet voor de inwoners en net als het nu haperende Griekenland en Italië altijd chronisch geld te kort heeft waardoor het steeds meer knijpt op de inwoners en de voorzieningen.
Een merk is Doesburg niet en één advies geven is moeilijk want sinds jaar en dag laat het doesburgse college zich nooit “brand”merken laat staan adviseren.