De gemeente heeft de Koersnota Toerisme bekendgemaakt. Het koersdocument geeft richting aan de toeristische toekomst van onze Hanzestad. Mooi moment om onze wethouder van toerisme Stan Hillenaar een aantal vragen voor te leggen.
Wat valt u als wethouder van kwaliteitstoerisme het meeste op in dit koersdocument?
‘Vanuit de toekomstvisie is bepaald dat er meer ingezet moet worden op toerisme. We zijn op dit moment bezig een visie te ontwikkelen waarin we wonen, werken, recreëren en toerisme in de juiste balans willen brengen. Deze koersnota is een eerste aanzet en nodig om middelen te genereren en een start te kunnen maken.’
Doesburg wil inspelen op trend en ontwikkelingen. Welke trend of ontwikkeling biedt de meeste kansen voor onze stad?
‘Met het uitspreken van het willen inspelen op trend en ontwikkelingen geven we onze intentie weer. Dit doe je gezamenlijk met stakeholders en betrokkenen. Dan hebben we het al wel over uitvoering en zover zijn we nog niet.’
Uit de SWOT-analyse komen diverse sterke en zwakke punten. Noem eens een sterk en een zwak punt wat u het meeste is opgevallen?
‘Een SWOT is wat mij betreft nooit volledig. Herkennen is al een eerste stap naar verbetering (zwak punt) of inzet op behoud (sterk punt) Maar het geeft wel een beeld waar we met elkaar iets van kunnen vinden en van waaruit we onze prioriteiten kunnen gaan stellen.’
Als we kijken naar kansen valt onder andere waterrecreatie bij een jongere doelgroep op. Wat moet er concreet gebeuren om deze kans te verzilveren?
‘Opnieuw een uitvoeringsvraag. Er zijn diverse ideeën, denk daarbij aan fonteintechniek zoals bij Bedriegertjes, maar we zijn ook erg blij met de ontwikkelingen bij Capfun.’
Er zijn ook bedreiging, zo blijkt uit de analyse. Wat is de grootste bedreiging voor Doesburg als toeristisch product en wat zou hieraan gedaan moeten worden?
‘Het Doesburgs product is divers. Naast onze geschiedenis die nog veel nadrukkelijker gevisualiseerd zou moeten worden, en de musea is er ook het beeld dat toeristen en een gezonde middenstand en horeca onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. De een kan niet zonder de ander. Een gevarieerd aanbod in zowel producten als evenementen jaarrond moeten volgens ons de toekomst van Doesburg borgen. Dus naast inspanningen op het gebied van toerisme geldt deze evenzeer voor een gezonde middenstand en horeca. Maar u begrijpt dat hier marktwerking zijn werk zal moeten doen en onze rol er hooguit een is van waar mogelijk faciliteren.’
Welke speerpunten worden er in het koersdocument benoemd en welke heeft voor u als wethouder de hoogste prioriteit?
‘We willen heel graag weten hoe deze nota wordt ontvangen en aan de slag om deze verder uit te werken. Het gaat niet om mijn prioriteit. Dit moet uiteindelijk een product zijn van ons allemaal en dan volgt vanzelf een logisch prioritering.’
De financiering van toeristische ontwikkeling wordt als een apart hoofdstuk genoemd. Hoeveel geld moet er volgens u de komende jaren beschikbaar komen voor projecten, en waar moet dat vooral en als eerste aan worden besteed?
‘Bij de totstandkoming van deze koersnota zijn er al enkele geweldige ideeën de revue gepasseerd. Maar tussen dromen en realiteit zit een enorm budgettair verschil. Dus hoe ambitieus willen we zijn en waar gaat dat dan ten koste van. We zullen onze voorstellen dan ook vooral realistisch moeten houden. In het coalitieakkoord staat wel concreet de VVV vermeld. Maar zoals eerder gezegd, dit is uitvoering.’
Deze site wordt mede mogelijk gemaakt door de ‘Vrienden van DoesburgDirect.nl’. Dat zijn: Xycleservice, PlusFitDoesburg, Rootz, Delikasa, Restaurant De Liefde, Hillenaar Optiek, Etos Doesburg, Restaurant China, Afscheid en Meer Doesburgh en SkinCare Huid- en Oedeemtherapie.
Als het gaat om de UITVOERING van de Koersnota Toerisme in Doesburg ………..
In bovenstaand artikel over het Toerisme in Doesburg komt het begrip “UITVOERING” enigszins
in de knel.
Misschien een IDEE voor de verantwoordelijke personen:
——————————————————————————————–
Kijk eens op youtube.com …. en zoek naar TUBA SKINNY welke toestemming heeft
om in de straten van NEW ORLEANS het stadsbeeld op te vrolijken met heerlijke JAZZ.
Een voor de Gemeente alleszins betaalbare manier om de toerist goed te stemmen.
Ondergetekende altijd beschikbaar voor bruikbare adviezen in deze.
http://www.blueriverjazzband.com
Of dit nu de juiste koers is en het toerisme leidend is vraag ik me wel af, welke rol spelen de inwoners van Doesburg hier zelf een rol in?
Ik zie veel Doesburgers de stad uitgaan om elders boodschappen te gaan doen, bv in Dieren en Doetinchem.
Doesburg is niet meer voor Doesburgers, de markt uit het centrum is een doodsteek voor de stad, ipbv van de markt een regiofunctie te geven wordt deze gedegradeerd en verplaatst naar een verdomhoekje waar bijna niemand komt, maak van de markt een regiomarkt met streek producten rond de kerk.
Gezien de huidige parkeerplannen lijkt het centrum van Doesburg het belangrijkste te zijn, en de rest van Doesburg is de parkeerplaats van het centrum.