De uitkomsten van onderzoek naar de verkeersveiligheid in de binnenstad van Doesburg vormen de aanleiding voor Wijkraad Binnenstad Doesburg om een verkeerswerkgroep in te stellen. De opdracht die de werkgroep meekrijgt is het doen van concrete en uitvoerbare voorstellen om de verkeersveiligheid in de Doesburgse binnenstad te verbeteren. ANWB en Veilig Verkeer Nederland zijn beschikbaar voor advies aan de werkgroep.
In 2014 hebben ANWB en Veilig Verkeer Nederland in samenwerking met de Wijkraad Binnenstad Doesburg de verkeersveiligheid van de binnenstad beoordeeld. Het onderzoek bestond uit twee onderdelen: een schriftelijke enquête onder de bewoners van de binnenstad en beoordeling van de verkeerssituatie ter plekke, naar de infrastructuur en de verkeersgedragingen. In totaal hebben 129 bewoners meegewerkt aan de enquête.
Meer dan de helft daarvan zegt gevaarlijke verkeersituaties in de binnenstad te ervaren. In totaal zijn er zes punten die volgens de wijkraad aangepakt moeten worden. In het algemeen is te hard rijden in de binnenstad en op de singels de grootste ergernis van de bewoners. Daarnaast is op sommige plekken is de verkeerssituatie onoverzichtelijk en daardoor gevaarlijk. Bijvoorbeeld door geparkeerde auto’s in de nabijheid van een zebrapad.
De middengeleiders op de Rooseveltsingel zijn gevaarlijk voor fietsers bij achterop komend verkeer en de daarbij aangelegde verkeershavens maken de rijbaan smaller. De verhoogde middenstrepen bij bushaltes vormen een potentieel gevaar voor voetgangers en motorrijders. En ondanks een verbod rijden er nog steeds vrachtauto’s in de binnenstad.
‘Als u ideeën heeft om de binnenstad van Doesburg verkeersveiliger te maken, laat het dan weten aan de wijkraad. Zin om mee te doen aan de werkgroep? Dat kan. Laat het de wijkraad binnenstad weten via info@wrbinnenstaddoesburg.nl’, aldus wijkraadvoorzitter Teja Peters.
dat is niet zo moeilijk afsluiten voor verkeer alleen laden en losse op bepaalde uren toestaan in Doetinchem gaat dat toch ook primma je kunt rondom de binnen stad parkeren nog geen 5 minuten lopen en als je toch bezig bent haal dan die wegversmallingen op de doormansingel ook weg levensgevaarlijk.
@Wijkraad Binnenstad Doesburg.
Ondergetekende heeft zich gemeld bij info@wrbinnenstaddoesburg.nl
Merk wel of “men” mij bij deze werkgroep hebben wil.
Doesburg: a) De enige stad in Nederland en omstreken waar helemaal geen VERKEERSLICHTEN zijn.
b) De enige stad in Nederland en omstreken waar in de binnenstad nauwelijks TROTTOIRS zijn.
c) De enige stad in Nederland en omstreken waar Doesburgers en Toeristen (beide groepen)
“MIDDEN op straat flaneren” en dat ook nog de gewoonste zaak van de wereld vinden.
(c) en (b) hebben wellicht een oorzakelijk verband?
Genoemde constateringen: (a) – (b) en (c) zijn op zich “positieve” zaken.
Hetgeen minder “OK” is, wil ik graag bewaren voor de WERKGROEP.
drs. robert e. duis (Socioloog in Ruste).
Mr Duis :Trottoirs liggen wel degenlijk in de binnenstad en wel door de hele stad.
Stoplichten daar is doesburg te klein voor en waar zou je die neer moeten zetten.
Midden op straat flaneren kan dus alleen op zaterdag.
Maak het niet groter dan het is en ja u mag een andere mening hebben maar dit is wat ik zie
@Theo Houkes.
a) Ondergetekende daagt U uit om over de trottoirs te lopen van de Waag naar de Heerenstraat ….. :-))))
b) Dat er geen “verkeerslichten” zijn (stoplichten zijn voor het zelfde geld ook door-rij-lichten”)
juich ik toe! Begrijp mij vooral NIET verkeerd!
c) Sorry ….in Doesburg lopen kinderen en volwassenen op elke dag van de week in alle straten van de
stad gewoon “midden op straat” en dat is gewoon “waar”.
Het is een wonder dat ik niet elke dag een sirene van een zieken-wagen hoor.
d) Ik maak het niet “kleiner” en ik maak het niet “groter” dan het is ….. ik denk mee over de VEILIGHEID
in de STAD DOESBURG en stel vast: “Indien de Wijkraad mij kan gebruiken om mee te denken
in haar Verkeerswerkgroep dan is een mailtje of telefoontje voldoende”.
IK vind in de binnenstad het verschil tussen trottoir of stoep en rijweg zeer onduidelijk ivm de keuze van de bestrating dit kan leiden tot gevaarlijke situaties in de binnen stad, Ik ben al meer dan 30 jaar voorstander van het gedeeltelijk afsluiten van de binnenstad, wanneer men hiertoe besluit zijn er al een aantal uitdagingen verholpen.
@Frans van der Krul.
1) “Het verschil tussen trottoir of stoep en rijweg zeer onduidelijk” …..EENS!
2) “Afsluiten van de binnenstad” ……..ONEENS!
Zou de “nekslag” voor de ECONOMIE van de BINNEN-STAD betekenen!
Robert Duis,
Punt 2, uit welk onderzoek zou dit blijken?
In de ochtend wel laad en lossen voor vrachtwagens enz..
Afsluiten: niet gehele binnenstad maar wel een paar straten zoals ook op de zaterdag, dit is toch ook geen nekslag.
Wil je meer met het toerisme doen, dan moet men meer kunnen recreren in het oude centrum en daar is ruimte voor nodig,Denk dat dit thuis hoort in een ander topic.
@Frans van der Krul.
Take a look at: De belangrijkste winkelstraat van Nederland: de PC. Hooftstraat – Amsterdam:
Met de AUTO bereikbaar en berijdbaar! Parkeren aan tijd gebonden.
Daar komt de mooie kreet: “PC – HOOFT – TRUCK” vandaan of wel die grote “bakbeesten” waar
de hippe dametjes in rijden met als mooi voorbeeld de vrouw van Wesley Sneyder.
Wandelaars of wel TOERISTEN hebben geen last van het VERKEER. Die lopen op de TROTTOIRS.
Het geheim: “Zien en gezien worden”. Dames winkelen en hun echtgenoten “pikken” hen met de
zware gekochte “handel” op.
Anders geformuleerd en niet sympathiek klinkend: “De OMZET zit achter het STUUR!”
Robert Duis,
Leuk voorbeeld, kan je ook andere voorbeelden geven, Arnhem en bv Doetinchem.
Mij is geen onderzoek bekend dat dit in die plaatsen, die afsluiting kennen, het afsluiten heeft geleid tot het geven van een nekslag voor die binnenstad.
De motor van de omzet KAN achter het stuur zitten en de omzet staat in de winkel!
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CC4QFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.gelderlander.nl%2Fregio%2Farnhem-e-o%2Farnhem%2Fbijenkorf-arnhem-op-oudjaarsdag-definitief-dicht-1.4157122&ei=yPLNVI7bJoHSPcf2gfgB&usg=AFQjCNGyCsDt2PD-GzUNrQMIW9ghtj2ZKA&bvm=bv.85076809,d.ZWU
Beste Frans van der Krul,
Laten wij er geen wedstrijd van maken.
Bovenstaand bericht is weliswaar geen BEWIJS, maar wel een sterk voorbeeld.
Denken dat een BINNENSTAD, alwaar het HART van de MIDDENSTAND (de winkeliers) zich bevindt,
een plek moet zijn, waar wandelaars (toeristen) moeten kunnen flaneren, vind ik een naïef- en een
vooral onzakelijk uitgangspunt.
http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem-e-o/arnhem/steden-werken-winkeliers-tegen-1.4055847
@Frans van der Krul.
Het afsluiten van de winkelstraten voor het auto-verkeer is te vergelijken met het “omgekeerde”
wat de zogenaamde “anti-stollings-medicijnen” (ook wel foutief “bloedverdunners”) moeten
bewerkstelligen in het menselijk lichaam.
Deze discussie gaat nu enkel en alleen over het afsluiten van de Doesburgse binnenstad voor auto verkeer. Is er niet meer waarmee de wijkraad aan de slag kan? Natuurlijk is de eventuele afsluiting een belangrijk deel in deze problematiek.
@Robert Duis, u komt met een aantal links die verwijzen naar enerzijds het verdwijnen van De Bijenkorf en anderzijds het gebrek aan initiatieven van gemeenten om de plaatselijke middenstand te helpen. Niets in deze stukken verwijst naar het feit of een afsluiting hier aan debet zou zijn geweest! Dat u de Doesburgse binnenstad vergelijkt met de wereldberoemde P.C. Hooftstraat maakt mij alleen maar trots al zie ik het verband niet. Dit is volgens mij het al even beroemde “appels met peren vergelijken”.
Ook ik denk dat een abrupte afsluiting van de binnenstad de nekslag voor de ondernemers is maar een eventuele uitbreiding, te beginnen in het toeristen seizoen, zou misschien helemaal niet gek zijn. Ik geef hierbij een voorbeeld van Raalte. Al jaren afgesloten voor verkeer en nog steeds een bruisend centrum war, net als in Doesburg, veel activiteiten zijn door het jaat heen. Ik denk dat dit vergelijk meer hout snijdt dan die van u.
Maar goed, het is altijd weer interessant dat meningen verschillen en dat is ook goed.
De Barend Ubbinkweg bevindt zich niet in de binnenstad maar is op twee punten wel gevaarlijk vind ik: de aansluiting met de Koppelweg en het zeebrapad naar de Linie. Bij de aansluiting met de Koppelweg wordt vaak te hard gereden. Als fietser kan je het daar moeilijk hebben om veilig de overkant te bereiken. Op het zeebrapad wordt je makkelijk over het hoofd gezien of genegeerd. Het zou goed zijn om oplossingen voor deze knelpunten te zoeken.
@Peter van den Broeke.
“Appels met Peren vergelijken” …… wat is daar mis mee?
Dat doe ik elke dag als ik langs de fruitschaal loop.
Veel Nederlandse uitdrukkingen zijn eigenlijk onzin:
Laatst kreeg ik te horen van iemand: “Robert Duis …Jij kiest de weg van de minste weerstand”.
Mijn reactie: “Weet JIJ een betere weg?”
______________________________________________________________________________
Ik ga deze zomer onmiddellijk naar RAALTE om de bruisende (afgesloten) binnenstad te bekijken!
Presies wat ik dacht binnestad afsluiten kan niet omdat de winkeliers bang zijn dat er niemand meer komt.
Totale onzin : en mr duis ik loop iniedergeval niet midden op straat door de weeks want dan rijden ze je de zomen uit de broekspijp weet je wat we moeten doen de deuren van de winkels wat breder maken kunnen we met de auto naar binnen in Doetinchem dieren enz gaat het allemaal wel behalve in doesburg.
En van de waag naar de Herenstraat lopen over de stoep is simpel