Attent Zorg Thuis introduceert telezorg in Doesburg

Attent Zorg Thuis gaat het initiatief telezorg uitrollen in Doesburg. Het in 2013 in Dieren gelanceerde initiatief houdt in dat ouderen vanuit huis via een groot beeldscherm met een verpleegkundige kunnen communiceren. Zo komen cliënten snel en laagdrempelig in contact met hun zorgverlener.

 

TelezorgAttent Zorg Thuis gaat telezorg nu uitbreiden binnen haar werkgebied; eerst binnen de gehele gemeente Rheden en vervolgens ook naar de gemeenten Arnhem, Overbetuwe en Doesburg.

 

‘Met telezorg geven we de cliënt meer regie over de zorg die hij afneemt. Hij kan bijvoorbeeld zelf bepalen wanneer hij contact zoekt met een zorgverlener’, aldus Ruud Lambregts, bestuurssecretaris bij Attent wwz en tevens degene die er de telezorg op poten heeft gezet.

 

Lambregts: ‘Doordat de verpleegkundige geen reistijd heeft en de gesprekken meestal wat korter zijn dan bij een huisbezoek, kunnen cliënten vaak wat frequenter contact hebben met hun zorgverlener. Dus als de cliënt graag ’s avonds nog even een praatje maakt, kan dat’.

 

Bij cliënten die telezorg afnemen, wordt een groot beeldscherm geïnstalleerd. Bij de intake maakt Attent Zorg Thuis afspraken met de cliënt over geschikte contactmomenten. Op gezette tijden neemt de verpleegkundige dan vanuit de zorgcentrale contact met hem op.

 

Als de cliënt het gesprek accepteert door een knop op het touchscreen aan te raken, verschijnt de verpleegkundige in beeld. De verpleegkundige kan de cliënt er bijvoorbeeld aan herinneren dat het tijd is om te eten of om zijn medicijnen te nemen.

 

Lambregts: ‘Voor handelingen waarbij fysiek contact nodig is, of als de cliënt dat graag wil, komen we gewoon langs’. De zorgcentrale is 24 uur per dag bereikbaar, zodat de cliënt ook zelf contact kan opnemen als hij daar behoefte aan heeft.

 

Hoewel een uitgebreid vooronderzoek van Attent wwz uitwees dat ouderen graag met een beeldscherm aan de slag wilden, bleken ze in de praktijk toch wat huiverig. Als ze de drempel eenmaal hebben overwonnen, is het bedienen van de drie knoppen echter kinderspel, stelt de zorgorganisatie. Ook ouderen in een vroeg stadium van dementie kunnen het scherm leren bedienen. Als dit op tijd is aangeleerd, kunnen ze volgens Attent ook met het touchscreen overweg in latere stadia van hun ziekte.

 

Lambregts voorziet dat er in de toekomst steeds meer toepassingen van telezorg komen: ‘Als de infrastructuur er eenmaal is, kun je deze ook voor andere zorgvragen gebruiken. We onderzoeken nu of we ook revaliderende cliënten met telezorg kunnen ondersteunen, zodat ze eerder naar huis terug kunnen. Daarnaast bekijken we of telezorg iets kan betekenen om het welzijn van ouderen te verhogen’.

 

Ook verwacht Lambregts nieuwe technische toepassingen. ‘Zo zou je met een sensor op de koelkast bijvoorbeeld kunnen monitoren of iemand wel regelmatig eet’, zegt hij.

 

3 reacties

  1. Frans van der krul

    Jammer dat er niet wordt gesproken over de nadelen van de telezorg.

    – privacy:
    – afbreuk vertrouwensband met
    hulpverlener
    – beperkt zich tot eenvoudige
    vragen
    – mogelijk misbruik

    Mantelzorgers:

    – psychische zieken niet in staat
    – mogelijk minder face-to-face
    contact
    – mogelijk misbruik: lage drempel
    – verantwoordelijkheid zwaarder

    Zorgprofessionals:

    – verlies face-to-face contact met
    patiënten

  2. Nico van Zalen

    Er zullen toch vast ook voordelen zijn Frans? Denk aan tijdwinst. We zullen toch wat moeten met al die besparingen in aantocht.

  3. Frans van der krul

    Nico,
    De voordelen worden door de hr Lambregts in het artikel ruimschoots verteld, maar ik laat de andere kant ook zien.
    We zullen met z’n allen wat moeten met de besparingen schrijf je, het is ook een kwestie van welke keuzes je wil maken.Geld voor de zorg of voor Straaljagers zoals de JSF- straaljagers van vele miljarden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

© 2020 DoesburgDirect.nl

Thema gemaakt door Anders NorenBoven ↑