De gemeente Doesburg onderzoekt komende weken de tevredenheid over de nieuwe manier waarop het huishoudelijk afval wordt ingezameld. Het onderzoek vindt plaats via internet en middels een telefonische vragenlijsten. Komende week ontvangen 2.500 willekeurig gekozen inwoners van de gemeente Doesburg een brief met een uitnodiging deel te nemen aan een online vragenlijst.
Daarnaast vindt er telefonisch onderzoek plaats. Hiervoor worden inwoners gebeld met de vraag of zij mee willen werken aan een telefonische enquête over de afvalinzameling. Het onderzoek wordt uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau, Marintel BV, zo laat de gemeente weten op haar website.
Het nieuwe afvalsysteem bracht afgelopen jaar een aantal grote veranderingen mee. De gemeente wil graag weten wat de Doesburgers van deze veranderingen vinden en laat daarom onderzoek hiernaar uitvoeren.
De brieven met de uitnodigingen voor het online onderzoek worden op 13 augustus 2013 verzonden. Meedoen kan tot en met 30 augustus 2013. Het telefonisch onderzoek loopt van 15 tot en met 30 augustus. Voor het onderzoek is een zogenaamde aselecte steekproef genomen uit alle huishoudens in de gemeente Doesburg. Iedereen heeft dezelfde kans uitgenodigd te worden voor het onderzoek.
Bij de invoering van het nieuwe systeem heeft de gemeenteraad gevraagd om een tussentijdse evaluatie van het nieuwe beleid. Dit bewonersonderzoek maakt daar deel van uit. De andere onderdelen van de evaluatie zijn de beoordeling van de milieuresultaten en de financiële resultaten ten opzichte van de doelstellingen die in het afvalbeleidsplan zijn opgenomen. De resultaten van het onderzoek worden samen met de kosten en milieueffecten van de nieuwe manier van inzamelen na de zomer gepresenteerd aan de gemeenteraad.
De invoering van het nieuwe afvalbeleid ging afgelopen jaar gepaard met veel frictie tussen de politieke partijen. Zo werd er onder andere door bewoners uit de binnenstad een petitie opgesteld om af te zien van het nieuwe beleid. De verantwoordelijke wethouder Fred Janssen (Stadspartij) liet na de invoering van het beleid weten dat met name de communicatie hierover beter had gekund.
Bewoners onderzoek net ingevuld.
Hopelijk zijn er voldoende ouderen die over internet beschikken, anders zal deze groep worden uitgesloten, hopelijk levert een het telefonische onderzoek betere resultaten op.(Veel bewoners 14 van de 27 van het appartement complex M’Ooizicht hebben geen internet)
Jammer dat de antwoorden te herleiden zijn naar de bewoners.Dus voorzichtig met de antwoorden bij anders.
Vraag stelling niet altijd geheel duidelijk of niet geheel juist.
Ik denk hierbij aan oa de vraag: of men weet wat het bij de andere gemeenten kost? Vindt dit niet een goede vergelijking, bij sommige gemeenten is bv de stort vrij en dus het jaarbedrag hoger en dus niet goed tevergelijken!
Ook ik heb het bewoners onderzoek ingevuld. Ik moest soms een ander antwoord geven dan ik wilde, anders kwam ik vast te zitten. Ik kan me voorstellen dat anderen dan denken: “bekijk het maar”.
Over sommige “pijnpunten” werd niets gevraagd b.v over het aantal containers in combinatie met de soms beperkte ruimte of over het plastic afval in zakken i.p.v. in containers. Zo kan ook dit onderzoek niet echt de tevredenheid of ontevredenheid over het nieuwe afvalsysteem aangeven.