De gemeente Doesburg en de initiatiefnemers van ‘Durfhaven’ hebben een intentieovereenkomst getekend over de ontwikkelingen van het Turfhavengebied in Doesburg. Wethouder Westra spreekt van een goed signaal maar stelt daarbij dat het nog geen gelopen koers is. ‘De komende maanden komt het erop aan om de vele losse puzzelstukjes op de juiste plaats te leggen’, aldus Westra.
De gemeente zegt erg te spreken te zijn over de samenwerking met ondernemer Hendrik van der Tol en de architect Lars Courage. Recent heeft Reinier Gieteling van Redon Exploitaties en Beheer BV zich bij de initiatiefnemers aangesloten. Uit de ondertekening van de intentieovereenkomst blijkt dat de ondernemers serieus zijn en dat zij met grote toewijding werken aan de creatie van een mooi nieuw stukje Doesburg, aldus de gemeente in een persbericht.
Het gepresenteerde plan sluit volgens de gemeente prima aan bij de gemeentelijke ambities om het gebied te verlevendigen en hieraan een stevige toeristische en recreatieve impuls te geven met een boven regionale uitstraling.
De intentieovereenkomst is door de initiatiefnemers, de burgemeester en de projectwethouder deze week ondertekend in de GTW-loods. In de intentieovereenkomst is een aantal financiële haalbaarheidsonderzoeken gedefinieerd. Wanneer deze onderzoeken succesvol kunnen worden afgerond, kan een vervolgovereenkomst worden gesloten. Deze vervolgovereenkomst zal gericht zijn op de uiteindelijke verkoop van de loods en de gebruiksrechten van de haven.
Ondernemer en architect blijven vasthouden aan hun oorspronkelijke idee om de loods terug te brengen tot zijn hoofdstructuur, waarin een aantal losse units met verschillende functies worden geplaatst. Daarbij wordt gedacht aan onder andere havenvoorzieningen, restaurant, kookfabriek, expositieruimtes en het mogelijk op kleine schaal aanbieden van overnachtingsmogelijkheden.
Een unit steekt door het gebouw heen en ‘kraagt’ uit richting water, waarmee als het ware een natuurlijke verbinding wordt gelegd tussen gebouw en haven. Maar ook willen initiatiefnemers door de loods heen een verbinding leggen tussen haven en stadskern. Door de combinatie van industriële architectuur uit vervlogen tijden met eigentijdse bouwkundige oplossingen, wordt hier een bijzondere nieuwe locatie gecreëerd.
@Doesburg.
Wie durft er nog te beweren dat er geen ACTION in Doesburg is!
Is de Doesburger net bekomen van het idee dat het ARSENAAL in volle glorie zal herrijzen
leest hij nu dat met het initiatief DURFHAVEN het Turfhaven gebied in een nieuw jasje zal worden gestoken.
Chapeau Deux Fois!
Yes! Nog meer lef-gosers die Doesburg mooier willen en kunnen maken dan het al is.
Gefeliciteerd en ik wens jullie met elkaar en door elkaar een vruchtbare verlovingstijd.
Tot wordt vervolgd…
Weet iemand of in deze plannen de kranen blijven behouden? Als ik de tekeningen bekijk zijn deze verdwenen of heb ik het mis?
Alles blijft staan Frans
Social return?
Gemeenten kunnen bij hun opdrachten de opdrachtnemer verplichten om bij de uitvoering van de opdrachten werklozen of gedeeltelijk arbeidsgeschikte mensen te betrekken. Zo krijgen zij een kans om hun positie op de arbeidsmarkt te versterken.
Ik hoop dat dit ook is opgenomen in de samenwerking met ondernemer Hendrik van der Tol , architect Lars Courage en Redon Exploitaties en Beheer BV.
Kranen? Hebben we er wel over nagedacht dat deze kranen gewoon weg staan te rotten en dat dit op den duur afbreuk zal doen aan de haven en zijn omgeving. Om maar niet te spreken over de kosten die met het onnodige onderhoud gemoeid zijn. Wat is er zo “geweldig” aan die kranen? Ik sta open voor een antwoord.
Beste Peter,
heb jij je weleens verdiept in het aanzien van een jachthaven en de mogelijkheden die een passantenhaven aan de watersporters kunnen bieden?
De mooiste historisch kraan bij de haven is helaas al verdwenen de kraan die er nu nog staat is denk ik prima te gebruiken, na enig herstel uiteraard, om een schip even te lichten voor klein onderhoud of reparatie, deze extra mogelijkheid bied zo veel meer waarde aan een jachthaven/passantenhaven bedenk wel dat er stroomopwaarts vanaf Zutphen tot aan Lathum geen enkele mogelijkheid bestaat om een schip even uit het water te kranen voor reparatie of wat dan ook. Een mogelijkheid om even een schip uit het water te kranen geeft een haven juist dat extra waar een watersporter belang bij heeft ,je weet maar half wat er allemaal op stroom kan gebeuren met een schip/motor zeker op de Gelderse IJssel waar de stroom niet gering is.
Ik kan hier eindeloos over praten maar ik stop er nu maar even mee, in ieder geval bij deze mijn mening over de kraan.
groeten Huub